Konfekttabbe, trodde det skulle være enkelt

Kom over en enkel oppskrift på herlig mandelkonfefkt med havsalt, denne kunne tilogmed jeg klare! Full av iver kastet jeg meg rundt. Følte meg dristig og laget min egen versjon med hasselnøtter også. Det gikk lekende lett å smelte sjokolade, fylle former og la herligheten stivne i kjøleskapet. Stolt over å ha mestret noe på kjøkkenet knipset jeg skrytebilder av kreasjonen. 

Fantastisk lekkert om jeg kan si det selv, for ikke å snakke om smaken! Her hadde jeg virkelig overgått meg selv med ristede nøtter, sjokolade og maldonsalt. Med et bredt og fornøyd glis om munnen pakket jeg omhyggelig konfekten i en fin juleboks, disse skulle deles med de jeg er glad i og som har betydd mye for meg, Vardesenteret. Senere på dagen skulle jeg snike til meg en sjokoladebit, hva hadde skjedd? Sjokoladen var noe helt annet enn herligheten på bildene! Og disse hadde jeg levert til Vardesenteret…

Her måtte det grundig research til for å finne årsaken! 


Ok, så det første jeg hadde gjort feil var å la den stå alt forlenge i kjøleskapet. Greit, det kan man vell fikse til neste runde. Hm…oppskriften sier ikke hvor lenge! Hva er neste steg da?

Akkurat ja, så det sier dere, flere dager altså… Ja, da får man bare sette igang. Sendte en melding til ei av de ansatte på Vardesenteret og beklaget at sjokoladen hadde endret utseende og farge iløpet av natten. Var ikke stort annet man kunne gjøre… 

Denne omgangen var det mørk sjokolade som stod for tur. Fulgte slavisk denne fremgangsmåten på temperering av sjokolade, det tok tid men trodde det skulle være verd det. Alt gikk knirkefritt, lekende lett. Sjokoladen hadde en helt annen konsistens enn første runde, kanskje trådde jeg feil under både temperering og stivning? Iveren var tilbake og motet høyt oppe, dette kan jeg faen meg klare! Ordnet plass i gangen, litt mer stabil temperatur enn i stuen/kjøkkenet. Nå skulle den svartens sjokoladen få all tid i verden til å stivne. Sjekket til den etter en dag, perfekt! Litt til, så bør den være klar.

Denne dama skal bare pelle seg ut av kjøkkenet!


Første runde til venstre, andre runde til høyre

De ble ikke like ille som første gang, men de ville ikke ha vunnet noen skjønnhetskonkurranse akkurat. Når man studerer konfekten fra denne runden så ser det ut til at sirklene er rundt saltkornene. Utrolig irriterende at den skulle ende opp slik! Nei denne dama har virkelig ingenting å gjøre på et kjøkken, ikke akkurat noe kjerringemne i den forstand. Glad jeg ikke lever på 40-tallet, ville hatt seriøst store problemer med å innrette meg samfunnets normer.

Ga en eske After Eight til Vardesenteret som plaster på såret. Bare for å ha det sagt, det er ikke noe galt med sjokoladen, den bare ser ikke like lekker ut. 

Kanskje kan dette være en liten trøst til alle andre som har kokkeleringstabber på kjøkkenet nå i jula!

Har du opplevd at kokkeleringen har gått heidundas?

En oppgitt hilsen

Mia

#mat #kokkelering #konfekt #sjokolade #tabbe #ikkelagdforkjøkkenet #mat #matlaging #enkelmadelkonfekt #vardesenter #konfekttabbe

14 kommentarer
    1. Ånei, jeg bare må le :O ha ha ha. Høres ut som meg på kjøkkenet. Men det er jo ikke bare lett da, når oppskriften ikke er detaljert nok :/ Uansett så de jo veldig fine ut da, de første og litt morsomme de andre 🙂

    2. Elin Slåen: Så lenge de smaker så går de ned 😀 Enda forsøkte man å følge en guide på temperering, men funket visst ikke så godt. Ikke alle er skapt til å kokkelere I guess 😉 Egentlig greit, for da kan jeg bruke det som argument mot å lage middag 😛

    3. Hjemme lagd er hjemmelagd..og skal se sånn ut…syns de ser fine ut jeg! men da kan vel kanskje bildene lyve..Det er jo smaken det kommer an på!! Bare å prøve igjen..

    4. Sjokolade er en vanskelig ting å jobbe med x.x Den derre tempereringa er vanskelig selv for en kokk altså! ;o Om det vil få deg til å føle deg bedre xD Den er så ømfintlig altså x.x Men øvelse gjør mester sier de! 😀 Jeg sleit jo med karamellene xD Har ikke tolmodighet, og hadde kokt en halv time, så da måtte det jo være nok! Så ikke at det sto ihvertfall 1 time i oppskrifta xD Så jeg måtte lage på nytt, siden de ikke ble stive ;o

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: De smaker like godt heldigvis 🙂 Blir nok ikke å lage flere, har konfekt av 900gram nøtter og 9 sjokoladeplater! Tror det holder i dunger 😀 Skal gi en god del til mamma siden vi blir mye der i jula 🙂

    6. Søtmonsen ): Ja, kan tenke meg det når det står så mye detaljert om temperering 😮 De så jo fin ut i starten, så rakk å ta bilde av de første. Hadde vært lekkert om de så slik ut hele tiden 🙂 Men, så lenge man kan spise de! Litt trøst det ja, hihi <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg