Fortalte min historie om kreft og tiden etter på KK.no

For en tid tilbake fikk jeg en mail fra ei hyggelig dame i KK, hun lurte på om jeg ønsket å stille til intervju for å snakke litt om brystkreften. Hvordan man opplevde å få beskjeden, behandlingen, men også tiden etter. Kunne ikke si nei. Akkurat dette er viktig for meg, en mulighet å forklare andre rundt hvordan det er å motta en slik beskjed, hvordan det er å gå igjennom tøff behandling. Kanskje vil noen pårørende lese og forstå sin nærmeste bedre, uavhengig av type kreftdiagnose. Men egentlig det viktigste punktet av alle, hvordan tiden etter oppleves for mange.


Klikk på bildet for å komme direkte til artikkelen på KK.no

Det å fjerne litt tabu stempler, si det høyt, det er faktisk greit å fortelle hvordan ståa er. Vise at ingen skal tenke at de klager og syter når fatiguen blir for kraftig, vise at det ikke er noen skam å søke hjelp når det blir for mye å takle alene. For hvor mye kan egentlig et menneske takle helt mutters alene? Det er langt fra enkelt å fortsette livet når man ikke kan plukke opp tråden der man slapp, når fatiguen begrenser deg fysisk og mentalt. For ikke å snakke om hvordan det føles når kroppen blir endret av både kirurgi og vekt, i mitt tilfelle nedover. Savnet etter å føle seg komplett, hel.

Og som beskrevet i artikkelen, jeg er sta og går noen ganger over min egen grense. Hadde egentlig tenkt å skrive om når kroppen sier stopp, for det gjorde det i går. Delvis min feil, men også fordi det har vært ei ekstra tung tid i det siste. Har brukt mer tid på Vardesenteret for å slippe å være alene hjemme med dumme tanker og følelser. Det er krevende på fatiguen, men verd det.

LES ARTIKKELEN PÅ KK.NO

Nyt de gode dagene alle sammen <3

En utmattet hilsen

Mia

#fatigue #KK #kvinnerogklær #artikkel #psykiskhelse #kreftrelatert #tilbaketillivet #tidenetterkreft #cellegift #kreftbehandling #fokus #opplevelse #helse #personlig

12 kommentarer

Siste innlegg