Vardesenteret inviterte oss til fjells på Nordlysmiddag

Var så heldig som ble invitert med Vardesenteret på fjellheisen for å spise Nordlysmiddag. I går hadde jeg med viten og vilje slappet av hele dagen, det lyttet ikke fatiguen til. Det er i slike sammenhenger jeg kjenner at Vardesenteret betyr ekstra mye. For hva skjer med mine dager ellers, jo jeg sitter hjemme å tvinner tommeltotter i sofa. Brukte lang tid på å takke ja, er alltid nølende på slikt siden energien ikke samarbeider. Men så kom den ene karen på skuldra å hvisket at jeg måtte huske at de på Vardesenteret forstår at man er sliten. Uendelig glad for at jeg dro!

Nordlysmiddagen bestod av Bidos

Kort fortalt en tradisjonell samisk kjøttsuppe med reinsdyrkjøtt. Rudolf har med andre ord falt i gryta før desember startet, nissen søker derfor etter nytt frontlys før julaften. Suppen var nydelig! Skal ærlig innrømme at jeg ble superstolt når hele tallerkenen forsvant i gapet. Helt til man fikk vite at det faktisk bare var en halv porsjon. Spiller ingen trille, ga meg en god følelse av å ha fullført maten. 

Blåbær panna cotta til dessert 

Alle som ønsket fikk gratis dessert, blåbær panna cotta. Den så veldig god ut, men jeg kunne ikke spise den pga laktose. Gjorde ingenting, magen min hadde fått så det holdt. Ryktene rundt bordet sa den smakte meget godt.

Det er ikke hver dag man tar fjellheisen opp for å spise middag

Det er slettes ikke til hverdags at man tar heisen opp for å spise middag. Skulle tatt med et ordentlig kamera og stativ, men trodde været skulle være dårligere. Det var bare litt vind på toppen, ikke store greiene. Jeg og en eldre herre tok turen ut for å nyte utsikten, han hadde aldri vært der før. Nordens Paris viste seg fra sin beste side, julebyen skinte. Skal love dere det er virkelig verd å se noen stråle opp over den fantastiske utsikten. Opplevelser og inntrykk tar man med seg, det er en berikelse.

Koselig stemning med julepynt

Selv om man har vært der før, så legger man stadig merke til noe nytt. Som oftest er det sommeren og turgåing som lokker, da er man egentlig ikke så mye innendørs. Tok meg derfor litt tid til å se detaljer rundt omkring.


Utsnitt av et bilde som hang på veggen, to seler laget i selskinn


Gaupa hang i taket å passet på at alle fant veien tilbake til heisen

Nye flotte gondoler

Følte nostalgien blomstre allerede nede på bakken, savnet både isbjørnen og selen på gondolen. Lykken var stor når jeg la merke til at de gode gamle ikonene fortsatt var der. Noe så lite kan ha stor betydning. De nye gondolene var romslig og stødig, noen få sitteplasser til de som trengte det.

Mett og fornøyd bar turen nedover, taxien ventet og vi var plutselig tilbake på sykehuset (UNN). Tusen hjertelig takk for en fantastisk tur i godt selskap. God mat, mye latter og nye bekjentskap.

En smilende hilsen

Mia

Vardesenteret er et senter for berørte av kreft og pårørende, du finner dem flere plasser i Norge. Gå inn på vardesenteret.no for å lese mer om tilbudene, eller ta deg turen innom.

#fjellheisen #nordlysmiddag #tromsø #9000byen #kildentiletrikereliv #vardesenteret #middag #bidos #pannacotta #hverdag #mat #tilbaketillivet #livetetterkreft #fatigue

14 kommentarer

Siste innlegg