Hvordan gikk det på NAV?

Det kan kanskje høres snålt ut, men var like nervøs før møtet på NAV som jeg er i forkant av kreftkontroll. Det henger nok sammen med en frykt over å plutselig ikke ha annet enn hybelkaniner å vise til, å knapt det. Å leve med ekstremt dårlig økonomi i et land der penger ikke er den største bekymringen til folk flest gjør noe med en…

NAV har som kjent flyttet til den gamle politistasjonen i Tromsø, har ikke vært innenfor dørene i de nye lokalene. Min samboer var med, trengte støtte og en som kunne hjelpe med å huske det som ble sagt. Vi fant to ledige stoler og ventet på timen min. Det første jeg merket var lydene i rommet, et eneste sammensurium av bakgrunnsstøy, musikk og ulyder. Fatiguen taklet det ikke å begynte å snike seg kraftigere innpå tidligere enn antatt. Farsken, ikke NÅ! 

Ei hyggelig dame kom å hentet oss, hun geleidet oss igjennom en labyrint av hvite korridorer. Møtet gikk overraskende fint! Vi ble enige om å ta neste møte i mars for å se nærmere på utdanning. La fram alt av tanker jeg hadde rundt både utdanning, men også mulighet for å kunne teste min arbeidsevne. Tenker som så, viser det seg at hodet og kroppen ikke klarer studier eller jobb, så er det faktisk greit å vite hvordan man ligger an. Ny aktivitetsplan ble skrevet og signert.

Må ærlig innrømme at dette innlegget får være så kort som det er, eier ikke fnugget av energi etter det møtet…

En lettet hilsen

Mia

#NAV #lettet #fatigue #aktivitetsplan #helse #samfunn

15 kommentarer
    1. Så bra det gikk så fint da 🙂 Håper du kan få til å jobbe LITT, men det er vel bare å prøve seg fram 🙂 Kos deg med kvelden Mia <3

    2. Ja, huff.. NAV er noe alle gruer seg til, men en eller annen gang i livet så må man bare dit.. Slet så fælt med de etter jeg var ferdig som lærling og det ikke fantes jobb å få hjemme eller rundt.
      Men bra det gikk bra på møtet ^^

    3. Korte innlegg er like mye verdt som lange. Det er vanskelig å skulle forholde seg til en offentlig instans, nesten som å komme med lua i hånda. Føler med deg.

    4. Søtmonsen ): Har vært innom der flere ganger iløpet av livet, har vært en del humper i veien 😛 Dårlige opplevelser tidligere har nok farget nervøsiteten i forkant. Nå vet jeg ihvertfall at man har en grei saksbehandler 🙂 Godt er det!

    5. fabelastisk: Ja, ikke bedre av at samfunnet nærmest latterliggjør og håner såkalte NAV’ere. Liker ikke det uttrykket… tror mange av de får svelge de ordene en eller annen gang iløpet av livet.

    6. Så godt du fikk et ganske bra møte i dag da! Jeg har både positive og negative opplevelser..men skjønte at det lønte seg å være ydmyk og ærlig! og jeg gråt ofte hos saksbehandler..var ikke vits i å holde igjen..hun skulle se hvordan jeg hadde det også.. Men byttet jo saksbehandler for nesten hver gang..så irriterende..og unødvendig..og ha så mange å forholde seg til.. og det er jo så person avhengig..om man finner tonen..Ønsker deg lykke til! og ha en avslappende kveld!

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Er akkurat det, ikke alle man finner tonen med. En god saksbehandler har mye å si. Helt enig, er det en plass man bør vise hvor skoen trykker så er det der 🙂

      Ha en kjempefin kveld <3

    8. Så godt at møtet gikk bra!
      Og flott at dere kan vurdere om utdanning kan være noe for deg.
      Håper dere finner ut av hva som passer for deg og hva du kan gjøre.
      Enig med deg at det vanskelig og slitsomt når økonomien er så dårlig. Jeg får flere 1000kr mindre nå når jeg er ufør enn når jeg gikk på Aap. I tillegg vil jeg fra oktober neste år miste enda mere. Da vil jeg få utbetalt 10 000kr etter skatt. Skjønn det den som kan. Slitsomt er det i allefall å få endene til å møtes, så forstår veldig godt hva du mener.

    9. Det er bra at det gikk bra <3 Slike møter er aldri kjekt på forhånd, har jeg skjønt <3
      Jeg har vært sykemeldt såpass lenge nå at jeg snart må ha samtale med NAV, fastlege og arbeidsgiver. Heldigvis kunne jeg friskmelde meg 30% før helgen,så legen sa det ikke var sikkert at NAV kom til å innkalle til møte siden jeg endelig viser fremgang- krysser fingrene for det.

    10. ordeneskraft: 10 000 er under fattigdomsgrensa, samme summen jeg får etter skatt. Utrolig at de tror folk kan leve slik! Egentlig burde de ha forsøkt noen måneder selv, bare for å se hvor skoen trykker… leiepriser ligger langt over den summen, og kjøpe kan man bare glemme. Savner sikkerhet, både økonomisk med også med tak over hodet. Vet aldri når de kan selge denne leiligheten (de har solgt flere, over 100 stykker ble kastet ut sist)

    11. Elin Slåen: Håper du slipper møte, alt for å unngå NAV-systemet! Er veldig forskjellig hvordan man møter dem, noen er kjempegrei, men andre er nedlatende og treg. Kan nesten virke som de har gitt opp, gått lei, driter jobben sin og brukerne. Kanskje press fra toppen som sliter folk ut, hvem vet.

      Lykke til <3 Håper formen din holder seg 🙂

    12. Du sier noe der. Jeg syns synd på de som er i det systemet, for det er noen ganger alt oppslukende og de orker ikke stort annet enn å “krangle” med de. Men så finnes det de som er heldige også, så.
      Vil kanskje tru det er en god blanding av faktorene du nevner. Trist, men føles jo litt sånn.

    13. Elin Slåen: Burde ikke være sånn :/ Man burde føle man får hjelp, at man går til noe trygt. Folk burde føle at de kan senke skuldrene, systemet ordner, det funker. Men man er mer i alarmberedtskap, hva skjer denne runden? Krangling, papirer som må letes fram, erklæringer som må anskaffes. Man vet aldri hvem man møter og hvordan de er. Ser jeg har vært heldig med de to siste saksbehandlerne, all ære til dem for å være så flott! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg