Hvor blir det av den rosenrøde tiden etter kreft?

I dag kjenner jeg at denne kroppen og toppen begynner å bli lei. Ikke en kjeft fortalte meg hvordan tiden etter kreftbehandling kom til å bli, det kunne vi ikke vite er svaret man får. Nei, men når så mange sitter å føler seg innelåst i en kropp som ikke fungerer så bør det vell kanskje nevnes? Ja, da tar man ihvertfall bort sjokkfaktoren om det skulle skje. Hadde det vært motsatt ville man da ha priset seg lykkelig, heldige meg som slapp!


Så her sitter man med vondt i hvert et fiber i kroppen, trøtt fra morgen til kveld, men ute av stand til å sove ordentlig (ironisk nok). Øyne som ønsker å trille ut av skallen, og et hode som ikke klarer å henge med. I går kveld mistet jeg på nytt evnen til å konversere, det skjer fra tid til annen i liten eller stor skala. Som oftest bare ett og annet ord, men å ikke klare en eneste setning er i drøyeste laget. For å si det mildt, da spretter tårene i øst og vest! Forestill deg at du plutselig glemmer alt av ord du skal si, du stuttrer fram noe men det henger ikke på greip. I ren frustrasjon klarer du å rope -JEG KAN IKKE PRATE, SÅ GLEM DET! Det krever ekstremt av den lille energien man har å prøve å virke tilnærmet normal, unngå å tråkke for mye i salaten. Fungerer visst best på formiddagen, etter middagstid er det ikke mye igjen å hente.


 

Vet jeg er langt fra alene om å ha det slik, men det snakkes ikke om, VI snakkes ikke om. Friskuser anser oss som frisk fra kreften, og derfor uviktig, det at vi sliter kommer vell bare av latskap egentlig? Den sorgen man har etter den man engang var kan ingen forstå med mindre de har opplevd det selv. Frustrasjonen av å være fastlåst men aldri bli helt bra. Da er det vell ikke så rart at det tærer på psyken også, et menneske består av mer enn bare en fysisk kropp.

Hadde en bedre periode for en stund siden, men det var en kortvarig glede. Og når jeg sier bedre periode så betyr ikke det tjohei nå kan jeg løpe på fjellet bra, men dugelig, trenger ikke ligge på sofa hver dag bra. Dessverre så har vekta en tendens til å dale når toppene er som verst, noe som setter meg langt tilbake.

Hvor er denne etter kreft-friskusen som man ofte hører om?
Når skal hun komme å dunke på døren min, ta over kroppen å oppnå alle mål som var satt før kreften kom inn i bildet. Det teite er, i dette tilfellet ødela ikke kreften meg, men behandlingen. Hadde man derimot ikke tatt behandlingen ville nok historien endt på en mer trasig måte… men det betyr ikke at man ikke skal kunne sørge over det man har tapt. Så er du en av dem som roper, du bør være glad for at du lever! Da bør du hente empatien fram ifra skapet, loftet eller hvor enn du har rotet den bort. Har aldri sagt jeg ikke er glad for at jeg lever, men du kan jo få prøvekjøre denne skrotten før du uttaler deg.

Tiden etter kreftbehandling er for meg alt annet enn rosenrødt, tror heller jeg er å danser i slowmotion rundt på tornene, med manglende konsentrasjon er det lett å tråkke feil. Au, au, au!

En lei hilsen

Mia

PS: NYT DE GODE DAGENE <3

#tilbaketillivet #fatigue #etterkreftbehandling #helse #friskfrakreften #senskader #personlig #kreftrelatert #helse #personlig

14 kommentarer
    1. Du har jaggu meg lov å være sinna og irritert og drittlei innimellom. Skjønner godt det ikke er noe greit. Sender over en styrkeklem <3

    2. Uff..ja det tar på kroppen å være i beredskap over lang tid!! Så det blir vel som post traumatisk stress syndrom! Men mange vet ikke hva det er..og hvordan det føles…Føler med deg!! ting syns ikke..og man føler kanskje selv også at man burde være heldig..også sliter man…Ikke noe gøy!

    3. Kjenne meg litt igjen i d du forteller. Ikke lett å si at nok er nok. Nå trenger jeg litt omsorg og hjelp i hverdagen. Håper at d går greit for deg og meg. Jeg ble operert for brystkreft i mai 2015 og har hatt d greit i behandlingen, men kjenner litt på at jeg kanskje ikke alltid er helt ærlig!
      Lykke til 💕😃

    4. Bjørg: Kjenner til den, man vil jo så gjerne at omverden skal se på en som frisk også. For hvem vil være syk. Verken ovenfor seg selv eller andre. Nyt de gode dagene Bjørg <3 Vi får skynde oss sakte

    5. Det er nesten umulig å forklare en utenforstående hvordan det oppleves å befinne seg inni en slik kropp. Savnet av mitt gamle jeg har vært stort, og uro for fremtiden har stadig ligget på lur. Hurra for deg og alle som holder ut! For meg så ble det sakte, sakte bedre. En liten millimeter nå og da, men stadig bedre. Når jobber jeg halv tid, og er blitt en distré medarbeider som savner sitt klare hode. Juhu!

    6. Margareth: Så godt å lese at du kom deg tilbake 50%, husk å ikke slit deg ut! Ja, uroen for fremtiden er stor og vanskelig å takle 🙁 Kan ikke akkurat legge langsiktige planer når man ikke vet om man klarer det eller ikke. Veldig vanskelig i hverdagen også, for selv små gjøremål kan sette en ut av spill i lang tid

      Nyt de gode dagene Margareth. Håper på mange flere millimeter dag for dag <3

    7. Vet du hva, jeg ble nesten tårevåt av å lese dette her. Mange mennesker aner ikke hva det vil si å være utmattet. Har aldri hatt det like ille som du beskriver over veldig lang tid, men jeg har gått på en smell et par ganger og følt det lignende i perioder, og utmattelse kan virkelig bli så ille at man blir redd.
      Spesielt det du skriver om å være så sliten som bare det, men samtidig ikke klare å hvile ordentlig. Man er utslitt, men å hvile gir deg likevel ikke HVILE. Man blir helt på tuppa emosjonelt sett.
      Ikke lett å vite hva man skal si utenom at du må være snill med deg selv og ikke utsette deg selv for stress. Og jeg skal helt ærlig tenne lys med en gang for at det blir bedre for deg snart. Jeg er litt sær og har en ørliten tro på at sånne små ritualer kan hjelpe.
      Stor klem og ønsker deg en super helg med litt mer energi <3

    8. Forstår godt at du blir lei, og frustrert. Man vil jo helst legge seg ned å grine til det ikke er mer igjen, ofte gjør man jo det også.. Men jeg synes du er så sterk, og virker på meg som at du har mer pågangsmot enn 10 “vanlige” mennesker som aldri har feilet noen ting <3 Jeg blir alltid så motivert av å lese dine innlegg, av å se ditt pågangsmot og styrke <3 Så ja, du har lov til å føle det slik, til å være sinna på at ting ikke fungerer som det skal. Det er så bra at du formidler dette, slik at de som sliter med det samme får en trøst i å lese dette <3

    9. Viktoria: Åh, for et superfint rituale <3 Slike hjertegode ting tror jeg også hjelper både på en selv og andre 🙂 Fatigue kan man få av mange årsaker, og ikke uvanlig når man går på en smell heller. Men det snakkes lite om utmattelse i samfunnet, det snakkes jo ikke engang om kreftrelatert utmattelse 😮 Det som er typisk for fatigue er at man ikke blir uthvilt av å sove, man er sliten dag ut og dag inn, i større og mindre skala.

      Håper det står bra til med flotteste deg <3 Ha ei kjempefin helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg