Oppfølging: Hva skjer med hånda?

Mandag hadde jeg time på hånd og plastikk kirurgisk, endelig skulle jeg få vite hva som gjør at hånda valgte å gå i dvalemodus. For en tid siden tok jeg MR, spent på om det ga noen svar. De har et bittelite venterom på avdelingen som var stappe fullt av folk. Overhørte at noen hadde ventet i over en time, sukk…dette kom til å ta tid.


Arkivfoto av hånda fra tidligere, oppstegnet område sover

Omsider var det min tur, en hyggelig kar ropte meg inn. Han ba meg legge begge hendene på benken framfor meg, han kjente og gransket dem omhyggelig. Med et lite sukk sier han, vi så ingenting på bildene fra MR… Noen ganger kan det være en tumor som presser på nerven… han ble litt stresset, altså når jeg sier tumor mener jeg IKKE kreft! En tumor kan være mye forskjellig. Tror han kom på hva som stod i journalen min, å tok seg selv i at ordet tumor er skummelt for slike som meg. Han fortsatte, nå sier jeg ikke at vi ikke tror på deg, for det gjør vi. Resultatene fra nevrologisk viser jo at du har nedsatt følsomhet, vi vet bare ikke årsaken. Sa til at at intensiteten er nå varierende, og ikke konstant slik som før. Med andre ord, til tider bedre.

Overlegen kom inn, ei hyggelig og direkte dame. Hun førte fingeren sin lett over hånden min, si hvor du mister følelse. Samme område som sist. Hun spurte de samme spørsmålene som har vært stilt flere ganger, har du slått deg? Hvordan skjedde det? Har du fått veneflon? Nei, våknet slik og nei. Ingen logiske forklaringer på hvorfor hånda sover. Overlegen ser litt forfjamset og oppgitt ut, du må jo ha gjort noe?

Vi ble enige om å se det an, blir hånda verre så tar jeg kontakt med fastlegen for videre henvisning. Ellers så tror de begge (og nevrologen forsåvidt) at det vil gå over med tiden. Kanskje får jeg aldri vite hva som egentlig er årsaken til at den sovnet.

En slapphendt hilsen

Mia

#hånd #ortoped #unn #håndogplastikk #oppfølging #svar #ikkesvar #tilbaketillivet #helse 

 

7 kommentarer
    1. Uff..så kjedelig!! men du har vel sjekket nakken? for jeg har jo slike perioder hvor deler av hånden sovner..og det kommer fra trangt i nakken! Håper det går over da..

    2. Så dumt du ikke fikk svar og forklaring på hvorfor hånden er slik. Men flott at du periodevis er bedre. Krysser fingrene for at det retter seg selv.
      Ha en fin dag!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: De undersøkte nervebanene til oppover armen 🙂 Nerven som gjør at den sover ligger visst midt på nedre arm, noen ca 4 cm fra håndleddet. Litt artig at de kan måle så konsist nervebanene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg