Usmakelig bølling på SMAK

Vi tok oss en liten svipptur innom SMAK – Nordnorsk matfestival, gledet meg til å få se hva de forskjellige hadde å by på. Skal være sikkert at det var mye flott å både skue og bite på.


Sykt trøtt i trynet, men sånn er man bare nå om dagen

Fra vi er små lærer vi å vente på tur, men jaggu må det ha hoppet over noen generasjoner! Første køen jeg stilte meg i ble jeg dytter lengre og lengre bak, omsider kom man seg fram igjen… ei dame smetter inn framfor nesen min. Kjente irritasjonen boble innvendig, voksne menneske se til svarten å stå i kø som resten av oss! Snudde på helen og sa høyt og tydelig:

Nej, hær orke ikkje æ stå med sånn bølling fra voksne folk!

Det slo meg at de som var verst med bølle var godt voksne folk over 50, lærte ikke de som oss andre å vente på tur? Pust med magen, smaksprøvene stikker ikke av. Det er totalt unødvendig å bruke albuer for å bane seg vei, det gjør faktisk vondt å få slikt i siden. Jeg er ikke den som tyr til slikt for å nå fram til noe, det er unødvendig og direkte frekt. Blir stadig overrasket over voksne folks oppførsel i større forsamlinger… 

Noen vil kanskje si på godt nordnorsk, pell dæ hjæm om du ikkje takle litt bølling. Det er ikke snakk om å ikke tåle bølling, det er snakk om normal folkeskikk og mangel på den. Jeg forventer faktisk at VOKSNE mennesker skal klare å unngå å peise albuen i sidemannen for å være først til mølla.

Så til alle dere som føler en viss nød til å bølle, SLUTT MED DET!

God køkultur ved Duttas!

Er det ikke samtidig merkelig at straks man fjerner ordet gratis og legger til et fabelaktig produkt som hele byen elsker, ja da er det plutselig skikk på folket også! Eller kan det komme av at i det øyeblikket vi var ved Duttas så bestod køen av en yngre skare? Hvem vet, det hele blir spekulasjoner. Måtte le litt når jeg så hvor den lengste køen befant seg, skal være sikkert at Tromsøfolket elsker Duttas. Hun er her store deler av sommeren og noe i løpet av vinteren, men jaggu på en storslått matfestival så flokker vi oss til den lille vogna da også. Samboeren var målbevisst å satte stø kurs til enden av gågata der Duttas var observert.

Registrerte en annen plass som hadde kølapp system, genialt i slike settinger!

Om vi ser bort i fra bøllefrø så var det en flott dag i byen med blide mennesker på alle kanter


Kunne ikke motstå å ta bilde av Bukta folket som serverte mat fra Sjarken Teddy. For et fantastisk sprell som får folk til å smile.

Tradisjoner, gammelt og nytt i skjønn harmoni i hele sentrum


Den saltfjell steika var utrolig god!


Det lukter nydelig kaffe fra Bønner i byen idet vi passerte teltet deres


Her var ikke bare maten gjennomført, men jentene så ut som de var tatt rett fra fortiden. Fire flotte jenter som serverte tradisjonsmat fra nord.


Dette så utrolig spennende ut, men jeg tåler dessverre ikke slikt. Om noen fikk smakt de vaffel aktige sakerne fortell meg gjerne hvordan det smakte


Sist, men ikke minst, EKTE Italiensk is fra Lofoten!

En kald men fin dag
Det ville blitt en veldig lang blogg om jeg skulle lagt ut alle de lekre rettene og flotte folkene. Bør nevnes at bondenes marked holdt til i kirkeparken. På SMAK fant vi alt fra blodpannekaker, pølser, reinskav, hjemmelaget brunost, gomme, real turmat, vårruller, grillspyd av ymse sorter og listen går videre i det vide og brede. Det ble en noe kald men fin time i byen sammen med gubben og mamma. Magen er fornøyd etter en mengde smaksprøver og det saftigste grillspydet jeg har smakt på evigheter.


Har du vært på SMAK, eller noen andre matfestivaler? Hva synes du om bølling, eller er du kanskje et bøllefrø selv?

En mett hilsen

Mia

#sjarkenteddy #SMAK #matfestival #bondenesmarked #festival #nordnorge #hverdag #sentrum #itromsø #tromsø #syktlangtnord #godmat #mat #bølling #sluttmeddet #usmakelig #køkultur #oppførdere #voksnefolk #hverdag

9 kommentarer
    1. Det ser veldig koselig ut da 🙂 Jeg har begynt å bli skikkelig tøff i trynet nå , hvis folk ikke oppfører seg, Okse-Frodith dukker stadig opp 😀 Jeg ser dem RETT i ansiktet og sier: Det var faktisk JEG som sto før deg, du får gå bak…osv 😀 Før hadde jeg aldri tørt. Men det trengs øvelse for å bli Okse 😉

    2. frodith: Det er tøft da! Klarer ikke å være så tøff jeg, så det tøffeste var nok å si høyt at de bøllet 😛 Om de fikk det med seg vet jeg ikke, men kanskje det smittet til noen andre som da unnlot å knuffe senere 🙂

    3. Herlig da! 😀 Ja, hater at mennesker absolutt ikke skal stå i kø.. Gjør meg alltid så forbanna.. Men du ser de som er godt oppi år, det er liksom de som har det travligst i butikker og slik, og tror uten å spørre at de har all rett og kan bare gå rett fremfor deg. Blir like sjokka hver gang jeg ser det.. Skulle tro de ihvertfall hadde lært folkeskikk.. De klager på ungdommen men..

    4. Søtmonsen ): Ja, ikke sant! Også er det ungdommen som er best skikket i slike tilfeller. Tenk så mye hurtigere og balansert ting hadde gått for seg om folk ikke bøllet. Koselig var det uansett, men de må tåle å høre det 🙂 De som tar seg nær, er nok også de som har bølle-tendenser 😉

    5. Jeg blir helt skremt noen ganger når man ser at folkeskikk er bort i mot fraværende hos folk. Verre blir det faktisk når det er snakk om godt voksne folk- de som klager på dagens ungdom og så eier de fasiken ikke skam selv. Nei, slikt blir jeg irritert av 😛
      Utenom det hørtes og så det jo ut som en flott dag 😀

    6. Makan til frekkhet! Jeg irriterer meg grønn over voksne mennesker som ikke bryr seg om kø kultur.
      Ser man bort i fra det, så virket det til å være en kjekk og smakfull opplevelse 🙂
      Jeg har vært på gladmaten i Stavanger. Mye spennende å smake på, men alt for mye folk. Man er som sild i tønne.

    7. Anne Lise: Sild i tønne var en god beskrivelse! Det var visst 70 000 personer innom SMAK festivalen, sånn sett er det ikke rart det ble folksomt. Men utrolig mye godt å smake, både tradisjonelt, nordnorsk og nytt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg