Troll kontroll unnagjort for denne gang

Da var tiden der igjen, kontroll på kreftpoliklinikken hos min faste onkolog. Skal ærlig innrømme at man hadde litt nerver i forkant, hvem har ikke det når skrotten skal sjekkes for troll?

Det var såvidt han fikk fullført setningen -Hvordan har du det? Jeg har tenkt på deg. Før krana hos denne dama sto på vidt gap. Ja, da snakker vi ikke bare om snakketøyet, men tårene spratt. Slik går det når frustrasjoner, bekymringer og nerver slippes løs på en og samme gang etter ett eneste spørsmål.

Vi pratet mye om fatiguen, og hvor mye den kontrollerer/hemmer meg i hverdagen. Selv om jeg vet svaret spurte jeg igjen, hvor lenge vil det være slik? Onkologen skulle ønske han hadde en krystallkule, men dessverre har han ikke det. Så hva kunne jeg gjøre da, noen andre ting man kan teste på for å se om de gir utslag? Ingenting, blodprøvene var fine sa han. De hvite kunne vært litt høyere, lå på 3,3, men han var fornøyd med det. Kan jeg piffe de opp på noen måte? Han tenkte nok at jeg overdrev å sa, hvorfor skal du det? Jeg utbrøt, vil at alt skal være på linja bra. Han lo litt, de er ok.

Det eneste tipset han egentlig kunne gi var mer næring og trim, jeg gjør jo begge delene allerede… Forsøker ihvertfall så godt jeg kan. Til de som ikke vet det, så sliter jeg med undervekt i tillegg. Fortalte hvor mye jeg savner turer på fjellet, men klarer ikke, funker ikke når kroppen er kaputt. Ja, man måtte nok gjøre omstillinger i livet for å få det til å gå. Han hadde stor forståelse for at hverdag er tøff med ekstra påkjenninger. 

Alt så friskt ut
Etter klagekoret fra meg utførte han den kliniske undersøkelsen. Rart at man før kviet seg for å gå til legen, og nå er det så normalt å bli tafset på at jeg skravler i vei når han holder på. Lymfene på halsen og under armen, det gjenværende brystet, arret og lysken. Han fant ingen troll, enda godt! Han henter fram stetoskopet for å lytte på både hjerte og lunger, lytter seg fra hjertet og over mot ryggen. God musikk!
 

Breast cancer
Licensed from: BDS / yayimages.com

Husk at du kan velge hvem du skal gå til, sa han rolig. Inni meg hoppet jeg, hva? Skal han slutte? Forsiktig spurte jeg, hva mener du? Det var helt fritt opp til meg hvilken lege jeg ønsket å gå til. Jeg skulle ikke behøve å tenke, bah, time igjen hos han der. Skal gå til deg! Svarte jeg bastant uten å mukke. Kanskje han trodde jeg ikke likte svarene hans siden jeg stiller så mange spørsmål, men jeg liker ærlighet. Finnes det ingen gode svar, så finnes det ikke. Er fult klar over at han ikke kan trylle, men kommer fortsatt til å spørre. Tenker som så, man forspør seg ikke. Er verre å gå rundt å gnage på noe ubesvart.

Avtalte ny time om 6 måneder, sa at hver 3 måned ble litt var litt tett for min smak. Han var enig. I neste pust sier han, da blir det faktisk 2 års kontrollen din! Jøss, det har han jo rett i. Neste gang er det 2 år siden man var ferdig med behandlingen. Onkologen sa han var forsiktig optimist, han trodde det ville gå bra med meg. Men 100% sikker kan han aldri si.

Husk det, ta det med deg, jeg er optimistisk sa han idet jeg skulle gå ut døra.

Føler jeg meg ordentlig sikker og kontrollert? Tror faktisk aldri man vil føle seg helt trygg etter å ha følt kreft på kroppen. Det skjer ikke meg filteret er fjernet, man har smakt litt på hva det vil si å være en dødelig av kjøtt og blod.

Hilsen en ferdig kreft-kon-troll-ert 

Mia

#helse #tilbaketillivet #kreft #kreftbehandling #senskader #fatigue #bekymring #nerver #kontroll #svar #troll

12 kommentarer

Siste innlegg