Kunstterapi på Vardesenteret

Fikk muligheten til å delta på kunstterapi på Vardesenteret, etter en noe tung tid kom det som bestilt. Visste ikke helt hva det gikk ut på, tenkte vi skulle sikkert male eller tegne følelser. Det var ikke slik som jeg så for meg, det var bedre!

Etter en kort innledning med et lite dikt som brøt isen i rommet og guidet meditasjon for å løse opp spenninger i kroppen var vi klar. De ga oss en ‘enkel’ oppgave, å tegne oss selv som et tre. Jeg begynte, men innså fort at min idé ville ikke bli ferdig på noen timer, skrapet bildet og startet på en enklere utgave.

Eier ikke jeg tegneferdigheter, men vet du, det trenger man ikke for å være med 

Kunst delen var unnagjort, nå startet terapi delen. Lite visste jeg at det å tegne meg selv som et tre skulle gi så mye. Skal ikke gå i detalj rundt hva vi luket ut av treet, det blir for omfattende og privat. Men kan i korte trekk si hva det symboliserer, noe jeg ikke tenkte spesielt over når det ble tegnet. 

Jeg føler meg vissen, utslitt og gammel. En ung kropp kan være missvisende, den kan være fatigue sliten med vonder både her og der. Tviholder på bladene mine, vil ikke miste det lille man har igjen av seg selv, eller de jeg er glade i. Noen har allerede falt… Det største ønsket er å være det lille bladet, som i et tappert forsøk strekker seg opp. Helst skal hele kronen være grønn.

De ba meg snu arket, hva ser du nå?

Ja, nå ligger alle bladene på bakken… da har jeg jo mistet dem! Nå står det grønne helt alene, utbrøt jeg litt tvilende over hva de akkurat hadde bedt meg gjøre. Ønsket de at jeg skulle miste bladene mine? Hun ene ser litt på meg, smiler å sier, det vil komme en ny vår. Selvfølgelig, bladene MÅ slippes for å få plass til nye grønne friske blader! Ting tar tid, kanskje må man vente litt lengre før man blir bra. Hva blir bladene på bakken til spør hun forsiktig? Det står stille hos meg, løv svarer jeg nølende. Løv blir til jord sier hun, det blir til næring. Jeg hoppet nesten i stolen, det gjør jo det! Noe du ønsker å tilføye bildet? Jeg tegnet røtter som kunne suge til seg næringen. Mye kom frem, blant annet lå formidlingsevnen i stammen. Det gir mer enn det tar å kunne hjelpe andre via bloggen, foredrag eller annet engasjement.

Som nevnt en veldig forenklet skildring av hva som foregikk under kunstterapien når min tegning skulle under lupen. Mye mer detaljerte og personlige ting ble nevnt, man velger helt selv hvor dypt man ønsker å dele. Kan kanskje virke høytflygende for noen å tegne seg selv som et tre, men tro meg det lå mer i det enn å holde en fettstift mot papiret. For å si det litt flåsete, man får et litt tydeligere bilde over ens egen person.

Anbefales på det sterkeste!

En sliten men fornøyd hilsen

Mia

PS: Dette er ved Vardesenteret i Tromsø (UNN) på torsdager, påmelding via telefon senest onsdag. Du finner all informasjon om Vardesenteret deres nettside, følg linken.

#kunstterapi #terapi #helse #personlig #høsttre #fatigue #ahaopplelvese #gruppe #samtale #vardesenteret #kreftforeningen #universitetssykehusetnordnorge #unn

14 kommentarer

Siste innlegg