Når sykehuset er alt for overivrig

Vi hører ofte at det er lange køer ved sykehusene rundt om i landet, jeg fikk oppleve det hele motsatt. Plutselig dumpet et brev i postkassen med innkalling til operasjon…

Men hvilken?
 

busy surgery
Licensed from: vilevi / yayimages.com

I brevet var ingenting nevnt, kun at jeg skulle møte opp ren og pen klar til å kuttes i. De eneste tingene på min kropp per idag som kunne trengt å opereres er rekonstruksjon av bryst og mulig karpaltunnelsyndrom i hånda. Sistnevnte er jeg ikke utredet for enda. 
Operasjonen var oppført til 30 august, kjente stresset tok meg ekstra. Skal man virkelig opereres for noe man ikke vet hva er, burde det ikke stå i brevet? Klarte nesten ikke sove den natten, var for oppgiret og nervøs over å ikke vite. 

Operasjon FØR konsultasjon og undersøkelse
Tidlig på morgenkvisten tok jeg telefonen fatt å ringte avdelingen, i andre enden svarte ei hyggelig dame. Det var hånda som skulle kuttes og skjæres i, kunne ikke annet enn å småle litt, har jo ikke fått målt den hos nevrolog enda, vet jo ikke om det faktisk er noe galt der. Hun skulle se hva de hadde skrevet, jeg stoppet henne i setningen, de kan ikke ha skrevet noe for den eneste jeg har vært hos er fastlegen. Det stemte godt det, jeg hadde ikke snakket med en kjeft. Ja, du skal jo inn til en poliklinisk undersøkelse først. Kan si meg enig i det, høre mer riktig ut. Timen skulle visst være om kort tid, litt merkelig egentlig siden målingen først er i november. Men la gå, det får bli slik. Operasjonen ble ihvertfall strøket, godt er det. 

Tankespinn – Hva om?
Det ordnet seg for meg, men kom til å tenke litt på hva om… hva om jeg var et eldre menneske med respekt for alt av brev fra sykehuset. Hva om jeg var den gamle meg, som hadde angst for å ta kontakt på det viset, å derfor aldri ville ringt. Hva om man hadde møtt opp til en operasjon? Hadde de orden i sysakene å oppdaget feilen, eller ville en intetanende kirurg begitt seg ut på vill vandring i hånda? Og ikke minst hvor ofte skjer slike feil? Vi er mennesker, men sykehus har også et datasystem der alt registreres. Det bør ikke være mulig å bli innkalt til en operasjon man ikke vet om er nødvendig.

Det var en merkelig venteliste man slapp å stå på, sykehuset var kanskje litt for overivrig i vendingen. De kan ihvertfall ikke ha stort med kø på den avdelingen nå om dagen, tok jo en knapp uke fra man var hos fastlegen til man ble innkalt til operasjon!

En forfjamset hilsen

Mia

#helse #operasjon #systemsvikt #feil #innkalling #unn #venteliste #tilbaketillivet

8 kommentarer

Siste innlegg