Matprat på sykehuset

Da var tiden for ny oppfølging hos Klinisk Ernæringsfysiolog, er så utrolig takknemlig for at de følger så tett. Samtidig føler man seg jo litt dum når det står stille, eller går tilbake. Liker ærlighet, å tror man gagner best å være så ærlig som mulig når det gjelder egen helse. 
 

Weighing scales with fruits
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Før timen tok jeg turen til flotteste Vardesenteret, gjør godt med litt skravling før man skal ta på seg en mer alvorlig tone. Har verdens beste Kliniske Ernæringsfysiolog som ser meg som menneske og ikke bare kalorier. Dønn ærlig fortalte jeg henne at jeg beklageligvis hadde ramlet ned til 37,3 kg en periode…spilte Pokemon Go forstår du, så var ikke så mye hjemme. Vi begge lo godt, ja slikt skjer. Det var ikke store aktiviteten, men stor nok til at min vekt dalte. I samme pust fortalte jeg at på grunn av at den dalende vekten fant ut det var høvelig å ha noe å knaske på i bilen, eksempelvis nøtter. På den måten har jeg faktisk klart å komme opp til 38,3 kg! 

Det har seg slik at vekten min ligger å vipper på midten, den står enten i ro eller kryper sakte opp. Da vil selv den minste aktivitet, som å traske en time rundt i sentrum gjøre nok til at den daler nedover. Enkelt og greit den gode gamle, man bruker det man tar inn. 



Hvordan øke vekten fremover

  • Skal fortsette å forsøke å få i meg 1/2 næringsdrikk (ca 150 kcal) på kvelden, noe jeg innrømte hadde falt bort siden vi har vært mye ute på farten. Når hverdagen faller mer på plass kommer nok den også tilbake. Håpet er å kunne øke til en hel næringsdrikk på kveldene. Dette er i tillegg til den næringsdrikken jeg tar på morgenkvisten.

  • Går fra 2 til 3 SS Fresubin 5 kcal shot ( ca 150 kcal), egentlig fordi jeg hadde glemt antallet og faktisk tatt 3 SS allerede. Det er rett og slett fett med et hint av sitron jeg slurper i meg.

  • Flinkere til å tilsette rapsolje i rømme ol. Må gjøre det med engang, ellers glemmer jeg det bare. Slik går det når man er et surrehode.


Synes det har gått ganske sakte fremover, er avhengig av å få vekta opp for min egen helse, men også for å kunne få rekonstruksjon (fant jeg ut for en stund siden). Hun skulle rådhøre seg med en kollega og kontakte onkologen for å få hans input. Neste oppfølging blir etter jeg har hatt kontroll på kreft poliklinikken. Da får jeg snakket med onkologen også for å se hva han mener og tenker om saken.

Har spist mye mannskit den siste tiden, svaret hennes var gull -Du gjør så rett! Noen ganger kommer det ikke an på hva du spiser, men at du spiser. Det ble egentlig nevnt sist også, men fint å høre det flere ganger. Føler jeg bare propper i meg usunn søppelmat, men bør kanskje heller fokusere på at jeg faktisk får i meg mat. Hun la til, men det er også viktig å få i seg alle næringsstoffene man trenger, da er jo nøtter som du liker så godt veldig fint.

Nå blir det snart en herlig omelett med ekstra ost og skinke, pluss tomatbønner!

En søppelmatknaskende hilsen

Mia

#kliniskernæring #ernæring #fresubrin #nutridrink #næringsdrikk #undervekt #vektproblem #oppivekt #matprat #helse #oppfølging #søppelmat #junkfood #tilbaketillivet

6 kommentarer
    1. Bra du får i deg litt søppel da, som hun også synes 😀 så får du fylle på med alle næringsstoffene i tillegg så klart :-)Det er jo viktig å kose seg også, å gå tur om man liker det, og ikke bare tenke på mat og kalorier, man lever jo faktisk 🙂 Ha en fin kveld Mia <3

    2. frodith: Presis! Man må leve litt også, bevege seg og ikke minst kose seg 🙂 Her blir det både fornuftig mat, søppelmat og nyte livet utenfor de fire veggene 🙂 Ha en kjempefin kveld du også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg