Føler meg ikke så veldig kontrollert etter å ha fått klemt puppen pannekakeflat…

Da var dagen her, 2 års kontrollen der puppen blir klemt flatere enn en pannekake! Stusset litt over brevet, kun mammografi som var nevnt. Det er rart med det, nervøsiteten stiger til værs dager i forveien. Man går på nåler og kjenner på en gruende følelse innvendig.

Og slik ble det… der stod jeg naken på overkroppen imens en dame plasserte meg i de rareste positurer for å få puppen klemt flatere enn flatest. Ikke vondt, bare ubehagelig. Hun som tok bildene skulle høre om det virkelig var kun mammografi som skulle utføres, i fjor tok ihvertfall en kirurg å undersøkte den opererte siden.

Mammogram Machine
Licensed from: leaf / yayimages.com

Jeg satte meg trippende på venterommet, utålmodig med nerver i høygir. En pleier roper meg opp, i det jeg røyser meg sier hun –Du er ferdig. Litt småpaff utbrøt jeg -Er jeg? Så flott! Men jeg mente det ikke, det var ikke flott. Jeg følte meg alt annet enn ferdig, følte meg ikke kontrollert på noen som helst måte. For mange kan det kanskje høres merkelig ut, de tok jo bilder. Og bildene var GODE!

Det er to grunner til min engstelse:
1. En gang i tiden spurte jeg en onkolog angående ny kreft i den friske og tilbakefall. Da ble jeg opplyst om at tilbakefall i arrvevet var mer vanlig. Hvorfor i pokker undersøker de ikke arrvevet da? For ikke å snakke om lymfene… 

2. Jeg starter nå på år 2 etter diagnosen, litt usikker på om de regner årene fra diagnosen eller avsluttet behandling. Det er kanskje ikke alle som er klar over det men år 2 og 3 er sjansen for tilbakefall størst. Altså ønsker jeg en grundig undersøkelse på de mest kritiske årene. Egentlig ønsker jeg en grundig undersøkelse i hele 5 år, siden det er etter 5 år sjansen begynner å minke for oss med trippel negativ brystkreft.

Savner gledesrusen
Er det virkelig meningen at man bare skal få tatt bilde av den friske puppen? Det tok under 15 minutter fra jeg meldte meg i luka til beskjeden om at jeg var ferdig å kunne gå. Savner den euforiske gledesrusen som skal komme etter gode nyheter, godkjent på kontroll!

Nå har jeg time hos onkolog i september, da med blodprøve og hele pakken. Er nesten ingen vits å bestille ny time siden jeg mest sannsynlig ikke vil få før den tid med tanke på ferieavvikling og alt det der.

En skuffet hilsen

Mia

#kontroll #mammografi #årskontroll #pupp #brystkreft #pannekakeflat #kreft #nervøs #helse #tilbaketillivet

12 kommentarer
    1. Uff, det hørtes ikke greit ut, og ikke føle seg ferdig kontrollert 🙁 Men ofte blir man stående litt paff i sånne situasjoner og ikke huske hva man egentlig skulle si, og tenke at DE vet jo best. Skjønner du ville blitt sjekket enda mer. Ikke så lenge til den timen med helsjekk da 🙂 God klem< 3

    2. frodith: Neeei, får smøre meg med tålmodighet. Å vet jo at jeg har hatt gode og tette oppfølginger til nå egentlig. Men samtidig vet jeg at flere gode damer som har vært under behandling ca samtidig som meg har fått tilbake fall nå nylig. Det gir noen tanker :s

    3. Hei!! Jeg har tenkt frem og tilbake om jeg skulle svare og vil bare understreke med en gang at jeg ikke ønsker skremme selv om du allerede virker ganske skremt. Grunnen til at jeg svarer er at jeg har en løsning- bestill evt time på privatklinikk om du ikke får dekket feks MR eller/ og CT av det offentlige. For et MR bilde koster det i underkant av 3000kr og CT enda mindre. Det er en billig livsforsikring og ikke dyrt om det kan gjøre din hverdag mye enklere.
      Tilbake til det du skriver om: Jeg er såååå enig! Har opplevd det selv, jeg var helt fra meg da vi reiste hjem fra legesamtalen- overlegen min var enig- men det var den prosedyren de fulgte, det som var bestemt av helsemyndighetene- og forskning viste.. bla-bla-bla… Jeg har HER2 positiv brystkreft og ganske mye større sjans for å få det tilbake, så jeg kjente j ikke akkurat ble beroliget… Men håpte jo sterkt at “Dette går vel bra, hun sa det jo..” Bare noen mnd senere fikk jeg spredning til skjellett.. Nå til lever og kan ikke bli kvitt kreften. Det er trist og litt irtiterende at jeg ikke kom på mitt råd til deg.. Men det er langt fra sikkert situasjonen hadde vært annerledes. Jeg har et godt liv, selvsagt tunge dager også- men lever med kreften, side omside- jeg blir aldri ferdig m behandling, men forhåpentligvis lange pauser etterhvert. Overlegen sa til meg at det som var viktig, var å kjenne etter og gå til legen om jeg merket meg noe uvanlig. Det hjalp lite egentlig. Men da jeg fikk metastaser i rygg og så lever, sa min lege at nesten uten unntak, var brystkreftspredning mest vanlig til skjellett, lever og lunger. Hadde j visst DET, hadde mine ryggsmerter som jeg kjente allerede mange mnd før det ble påvist, kunne vært sjekket m en gang de oppstod. Så da vet du det. Jeg går ikke rundt å sjekker det andre brystet hele tiden eller sjekker meg lenger. Det gjør legene ca hver 3-4 mnd.
      Beklager dypt om jeg har skremt deg, husk: Jeg er en av få som får tilbakefall. Ingen av dem jeg kjenner m brystkreft har fått tilbakefall, jeg kjenner ganske mange. Masse lykke til, lev gode dager- og- det vil helst gå bra, men kjenner du “glasskår i beina”- ta MR/ CT etter anbefaling- snakk m legen din. Og prøv å få dekket dette. Det er jo småpenger til sammenligning om du må i behandling….❤️

    4. Anonym: Jeg har bare 10000 kroner i måneden, 3000 har jeg derfor ikke råd til :/ Det er dyrt å være fattig i Norge.

      Du har ikke skremt meg, så ikke tenk på det. Vet hvordan statistikken ligger an, og hvordan den ser ut til min type. Og jeg trår nå inn i det året da sjansen er størst… Kjenner flere som har fått spredning, også til hjernen. Og dessverre er litt for mange av de i samme løypen tidmessig som jeg er nå. Vonder har jeg overalt, så blir litt vanskelig å springe til legen med de, har unormalt mye fatigue ifølge onkologen. Får heldigvis tette blodprøver hos fastlege og onkolog, så de følger med. De ønsket å holde meg litt lengre på kreft pol på grunn av krefttypen, en liten men hissig trippel negativ. En gang i livet da små bryster virkelig var positivt, hadde neppe merket den kulen så fort om de var stor!

      Skal ikke se bort ifra at jeg tar meg en lengre prat med onkologen i september ved neste kontroll der. Men de sier at de helst ikke utfører CT pga det gir en risiko for kreft i seg selv, og at de fleste oppdager kreften imellom CTene… pff

      Nyt de gode dagene <3

    5. Så ekkelt å gå ut av sykehuset med en følelse av å ikke ha blitt undersøkt skikkelig. Og jeg synes det er rart at de ikke undersøkte deg litt mer og grundigere.
      Jeg ser du skriver at det ikke er vits i å ringe for å få en ny time pga ferien. Men jeg hadde ringt likevel. Si at du ikke føler deg beroliget etter timen du hadde og at du ønsker en grundigere sjekk av arrvev og lymfer. Når man har gjennomgått det som du har, så skal man da ikke i tillegg ha den belastningen med å kjenne på at man ikke har blitt undersøkt på riktig måte.
      Varm klem til deg.

    6. ordeneskraft: Tusen takk for gode og støttende ord <3 Fastlegen min har tatt ferie og ikke fått oppdatert jobb-boken på besøklegen.no, så verken jeg eller de andre ansatte der får satt en time. Er ikke så glad i leger, og man får fort inntrykk av at de ser på deg som en hypokonder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg