Nye verktøy i hverdagen

Iløpet av de to ukene med kurset Energibalanse i hverdagen – Ernæring og fysisk aktivitet har jeg fått en mengde verktøy og ny lærdom. Nå når man har kommet hjem skal disse verktøyene sakte men sikkert taes ibruk for å nå målet. Når det er sagt så betyr ikke det at man skal hoppe ut å bruke alt på en og samme gang. Det var noe vi fikk tydelig forklart, da ville man oppleve å gå på en smell. Gjøre feil, bli demotivert og til slutt stoppe hele greia. Ja, slik alle de på nyttårsforsett gjør før januar har passert.

Tools
Licensed from: kamchatka / yayimages.com

Mine to største utfordringer 

Fysisk og mental fatigue
Influensasymptomer med muskel og leddvonder, feberfølelse. Opplever nedsatt muskelkraft, ikke bare på grunn av tap av muskler, men varierende ut fra fatiguen. Nedsatt hukommelse, konsentrasjon, reaksjon og koordinasjon, som skaper store utfordringer i hverdagen. For å si det mildt føler man seg lettere idiot til tider. Fatiguen kan variere fra ok (konstant trøtthet), til at man ikke takler en dusj og blir sofaliggende i flere dager. 

Undervektig
Ved oppstart av cellegift veide jeg 50 kg, nå ligger jeg på 37,9 kg (gikk opp fra 37,5 kg på Montebello). Når kroppen ikke hadde mer fett å ta av begynte den å tære på muskelmassen. Resultatet er en kropp som har svinnet hen, det er ikke mye til rumpe, pupp og lår igjen. Men det er ikke det største problemet, det verste er at kroppen ikke fungerer som den burde når massen er så lav. Skal man kunne yte trenger den en plass å hente energien ifra. 

Hvorfor bedre akkurat disse utfordringene?

Disse to utfordringene er ikke de eneste jeg har etter behandling, men det er de som hindrer meg mest i hverdagen. Det er de som setter opp sperren for hvordan fremtiden kan utvikle seg videre. Uten et hode og en kropp som fungerer vil det være tilnærmet umulig for meg å gå ut i studier til høsten. Jeg vil også trenge mer vekt på kroppen for å få et pent resultat av rekonstruksjonen. Så slipper man kanskje komplikasjoner og  gjentatte inngrep/fettpåfylling for å få symmetri.

Hva har jeg lært?

Det eneste som har dokumentert virkning mot fatigue er fysisk aktivitet, som igjen henger sammen med kostholdet. Minuset mitt her er at jeg ikke skal bruke mer enn hva jeg tar inn. Er jeg for aktiv vil den energien jeg har spist iløpet av dagen forsvinne like fort ut igjen. Det er ikke gunstig i forhold til vektøkning.
Muskler veier mer enn fett sier du… hjelper lite når kroppen ikke har nok til å danne muskler. Vi fikk beskjed om å legge sten for sten, mestre en ting om gangen. Var fokuset på ernæring, så var det der man skulle bygge først. Jeg ønsker å jobbe litt med begge delene siden jeg elsker turer i skog og mark. Må bare sørge for at jeg spiser mer enn aktivitetsnivået. 


Nede ved sør mesna

Endringer og bruk av verktøy i hverdage
n

Ernæring
Berikelse av maten og faste måltider er veien å gå. Lærte at fint brød er bedre for de med lav matlyst, siden det ikke metter i like stor grad. På det viset kan man få mer mat i skrotten. Mindre brød, mer pålegg var en god anbefaling å ta med seg. Rapsolje var et godt alternativ til å berike maten istedet for å bruke meieriprodukter som i stor mengde over tid kan gjøre mer skade (høyt kolesterol, hjerte og kar sykdommer). Under den individuelle samtalen fortalte klinisk ernæringsfysiolog at jeg kunne anse en neve nøtter som mellommåltid, eller et glass melk (det trengte ikke være fast føde).


Min kostsirkel er totalt motsatt fra en som skal ned i vekt, der halvdelen er erstattet med grønnsaker, frukt og bær. Det viser jo bare til at man skal tenke seg grundig om hvem man gir anbefalinger til når det gjelder kost.

Fysisk aktivitet
Som nevnt skal jeg ikke bruke mer enn hva jeg tar inn, noe som kan bli vanskelig å balansere. Når det er sagt kommer jeg til å begynne med lengre turer med hunden og styrketrening hjemme. Styrketrening blir ikke hver dag, men fastsatte dager i uken. Vi fikk også beskjed om å akseptere at det ville være perioder der kroppen rett og slett ikke klarer fysisk aktivitet.


Styrketrening på Montebellosenteret

Fatigue…
Som sykepleieren sa, om det fantes tryllestøv for å bli kvitt fatigue så skulle hun ha brukt det. Det eneste jeg kan håpe på er at fysisk aktivitet og ernæring kan bedre situasjonen. Vi fikk en kort innføring i kognitiv terapi og flere bøker som var anbefalt å lese. Det er ikke til å skyve under en stol at når man går i en slik situasjon føles mye ekstremt håpløst ut, og man snakker seg selv mer ned enn opp. Endring av tankemønster kan være med på å gjøre pakken av terskler mer overkommelig.
Nå har solen kommet hit nord og D vitamin lagret vil bli fylt mer opp, hvem blir ikke litt kvikkere på den tiden av året? Om det hjelper på plagene forøvrig er en annen sak.

Mine SMART mål

Det er mulig jeg sikter høyt, men å velge noe annet ville vært å lyve til meg selv.

 

MÅL: Studier til høsten og fremtidig rekonstruksjon
Hva Forbedre kondisjon, øke muskelmasse og opp i vekt
Hvordan Lengre turer med hunden
Stavgang (intervall)
Styrketrening (vektstang)
Regelmessige og berikede måltider
Hvorfor Mer utholdenhet
Få muskelmasse tilbake
Mestre fysisk og mental fatigue
Få opp vekten slik at jeg får mer energi, trivsel og rekonstruksjon av bryst

En håpefull hilsen

Mia

#verktøy #verktøykassen #mål #tilbaketillivet #montebellosenteret #smartmål #hverdag #fysiskaktivitet #fatigue #trening #livetetterkreft #helse

2 kommentarer
    1. Bra du har fått verktøy for å komme deg dit du vil. Ønsker deg god recovery eller hva det heter. Du har vært gjennom en tøff periode, alt godt for deg framover ønskes deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg