Energibalanse i hverdagen - Hva er det?

Har du vurdert Energibalanse i hverdagen - Ernring og fysisk aktivitet hos Montebellosenteret, men er litt usikker p hva det dreier seg om? Jeg vil her forske ta for meg hva to ukers kurset inneholder, men ber dere vre klar over at det kan variere fra gang til gang. Dere er ogs mennesker som vandrer p to bein, og har ulike forutsetninger og forventninger til et slikt opphold. 

Det handler om finne energibalansen i hverdagen
 

Zen stones balance concept
Licensed from: dimol / yayimages.com


Ja, s enkelt kan det sies i en setning. Det handler om finne balansen imellom fysisk aktivitet, hvile og kosthold. Man skal lre seg  spise sunt og bli mer aktiv i hverdagen, men samtidig flge dine egne begrensinger (slik mange av oss har etter behandling). Ikke bruk mer energi enn man kan gi ut. Vi fikk streng beskjed om legge sten for sten, begynne i det sm. Legger man for stort p helt i starten gr man i den klassiske nyttrsforsett-fellen som halve Norge begr r etter r. 


Kort om de forskjellige elementene i kurset, merk at dette er bare en liten smakebit p hva vi lrte.


Samtalegrupper
Vi ble delt inn i samtalegrupper ut fra farge. P gruppen jeg og min samboer havnet p var det kun andre par, p det viset fr man s likt utgangspunkt som det lar seg gjre. Her skulle vi i frste omgang prate litt rundt vre forventninger, og sette ned noen felles punkter. Vi satte oss SMART ml under oppholdet og til vi skulle reise hjem. Ilpet av de to ukene mttes gruppen jevnlig for reflektere rundt felles og egne ml. Vi ga input til hverandre om lsninger p hindringer som man mter i hverdagen. Ikke alt er som p tv, s ikke la deg skremme av samtalegruppen.



Foredrag om kosthold - Ernringsfysiolog og Klinisk ernringsfysiolog
Vi fikk den samme leksen som alltid. Spis variert, men alt med mte. Ikke overdriv inntaket av bearbeidet og rdt kjtt, ikke drikk mye alkohol. Begrens mengden sukker og salt i maten. Men vet du, alt dette er rd til en generelt sunnere livsstil. Tenk forebyggende mot mange livsstilsykdommer (og kreft). F det meste kroppen trenger via kosten, s slipper du tilskudd.

Det viktigste nr det gjelder kreft er vite hvem du gir rdet til. 

To eksempler p totalt forskjellige levesett ut fra personen det gjelder. Her er en kostsirkel for noen som skal ned i vekt, mye grnt p tallerkenen, mindre av alt annet. 


Klarte ikke finne en kostsirkel p internett som viser slik jeg skal leve n for g opp i vekt. I bunn og grunn totalt motsatt av den du ser ovenfor. Jeg skal ha mye kjtt og annet snadder, mindre grnt og brd. Siden jeg ikke klarte oppdrive noen p nett, lner jeg denne fra foredraget.



Matverksted 
Mat er ikke bare teori, det skal faktisk lages og spises. Vi hadde en felles kt med gruppen der vi fikk lage sunn og god frokost/lunsj. Siden jeg ikke skal ha gluten og laktose tilrettela de det slik at all maten ble laget laktosefri og glutenfri. De neste matverkstedene var valgfri, dessverre fikk ikke jeg anledning til delta p dem.


Hjelper Sigurd med grten.

Alle laget hver sin rett, jeg fikk ren av lage muffin (de stod enda i ovnen nr bildet ble tatt).



Fysisk aktiviteter etter kreftbehandling foredrag - Idrettspedagog
Foredraget handlet litt om endringene som kommer under og etter behandling, der fatigue er en av de hyppigste senskadene. Det ble anbefalt holde seg aktiv bde under og etter kreftbehandling, da det har vist seg gjre bivirkninger mildere. Anbefalt er 30 minutter moderat trening om dagen (kjenn at du puster). Men man skal merke seg at ilpet av de to ukene snakket vi mye om hvor hardt man skal pushe seg, at noen ganger holder det g til postkassen. 

Livsstilsendring foredrag - Fysioterapaut, treningsekspert VG vektklubben og personlig trener
Denne dama var opptatt av at trening skulle vre gy, hun viste oss en liten snutt der trappen har blitt omgjort til et piano for illustrere hvor enkelt det kan vre. All aktivitet er aktivitet, de sm hverdagslige handlingene vre kan vre med p endre livsstilen vr. Eksempelvis parker litt lengre unna dren nr du skal p butikken. Ta trappen istedet for rulletrapp og heis. Et punkt som for meg er meget viktig, husk hvile, tenk balanse! Spesielt med fatigue er det lett tr over grensen for s bli sofaliggende i X-antall dager.


Mestringsstratergier i en rehabiliteringsprosess - Spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering
Denne karen var utrolig morsom og brutalt rlig. Han satte oss virkelig p plass med hvor teit man er som gr rundt bekymrer som over ting man ikke fr gjort noe med. Legg det i komposthaugen, bruk det til dyrke noe vakkert nr tiden er inne. Du har sikkert forsttt at han snakket en del rundt kognitiv terapi og metakognitiv terapi. Han nsket ogs at vi skulle bytte ut enkelte ord som trening med leve. Vi ente med ofte referere til denne karen under resten av kurset. Lev i nuet, nyt, gi litt faen!


"Jeg ser s mange med vonde rygger og nakker. Det er s fint komme til Montebello, det er s deilig mte en skikkelig kreftpasient...for da er det ikke noe tull alts!"

Fysiske og valgfrie aktiviteter
Vi fikk muligheten til prve ut mange forskjellige aktiviteter. Bassengtrening, intervall med stavgang, trugetur, styrke med vektstang med mer. Det var egentlig bare fantasien som satte grenser. En ting skal jeg si dere, staver er ikke bare for eldre! Om du sitter med den tanken, rull den inn i et mykt teppe og kast den til havs. Her vil nok rstiden bestemme litt hva som lar seg utfre. Eksempelvis er det nok drlig med skiging og trugetur p sommerstid. 



De valgfrie aktivitetene var ikke bare fysisk, det var alt fra matverksted, klatring til foredrag. Her ble vi oppmuntret til tenke p vrt eget behov, velge ut ifra det. Mine valg falt derfor p foredrag/samtale om fatigue over to kter, gruppesamtale for oss skal OPP i vekt og individuell samtale med klinisk ernringsfysiolog (fikk epikrise med meg hjem). Skulle nske jeg hadde mulighet til delta p mange av de andre aktivitetene, men har bare en kropp dessverre. De understreket ogs at hvile er en valgfri aktivitet som vi ikke mtte glemme.




Har du noen sprsml om hvordan jeg ellers opplevde kurset, s ikke nl med ta kontakt. Det vil komme flere innlegg, blant annet hva jeg personlig har ftt utav det og mlene jeg har satt. 

Mvh

Mia

Klikk deg inn p Montebellosenteret for se kursoversikten

#montebellosenteret #kreft #kurs #helse #tilbaketillivet #kreftbehandling #senskader #fatigue #kreftrelatert #fysiskaktivitet #ernring #energibalanse

2 kommentarer

frodith

18.04.2016 kl.18:31

Det var sikkert veldig bra med det oppholdet :-) Og den maten s god ut :-)

Mia - Alt annet enn A4

18.04.2016 kl.22:31

frodith: De hadde nyyydelig mat der! :D I to uker har vi regelrett blitt bortskjemt til alle mltider

Skriv en ny kommentar

Mia - Alt annet enn A4

Mia - Alt annet enn A4

31, Troms

Er en gigantisk nerd som har levd et alt annet enn A4 liv! 4 august 2014 fikk jeg diagnosen trippel negativ brystkreft. N er kreften behandlet og livet skal taes tilbake! Har fjernet filteret og skriver om temaer som gjerne gr usagt, som er tabu snakke pent om. Skriver fra levra, vr derfor forberedt p velvalgte ord og litt galgenhumor. Ta gjerne kontakt p ingebrigtsen.mia@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits