En reise igjennom tiden (foto)

En hel uke på Montebello har passert, vi er rimelig sliten både fysisk og mentalt. I helga har vi helt fri å skal bare nyte, men litt opplevelser måtte vi jo få. Har jo lært oss at vi skal leve i nuet, og ta vare på øyeblikket. Som så mange andre bestemte vi oss for å ta bussen til Lillehammer, for oss to bar turen først til Maihaugen.

Maihaugen er et friluftsmuseum med over 200 bygninger igjennom tiden. Vi vandret rundt i omlag 2 timer, holdt på å fryse fingrene av meg. Hit ønsker jeg å dra på sommerstid, når de har dyrene ute og det kanskje er enda mer liv. Jeg husker dessverre ikke årstallet på alle bygningene, skal prøve å skrive på de jeg vet.


1700 tallet

Så herlig å vandre inn i små bakgater, bortgjemte tun og igjennom høye porter.

1700 tallet

En liten tur i kirka

Sniktitter litt inn på fortiden

1700 tallet

Alt var lagt opp så fint at du virkelig fikk en opplevelse av å vandre igjennom tiden. Og ikke minst forskjellige levesett, fra fisking til venstre og livet på setra til høyre.

Vi tok også en tur til byen på tidlig 1900 tallet, se for deg disse gatene fulle av blide folk på en varm sommerdag.

1900 tallet

En liten tur på Narvesen for å kjøpe litt snop kanskje?

1900 tallet

Sigurd vurderer å kjøpe seg litt lesestoff, men tror han bommet på døren gitt. Papirhandelen er der borte kjære.

1900 tallet

Bør nevnes at jeg fant ut at disse små husene er som skapt for meg. Kanskje jeg har havnet i feil tidslinje? Sigurd derimot ble ganske krokbøyd, ellers ville han ha skallet i taket.

Det var et lite museum innendørs også, mye var veldig interessant. Nå har det seg slik at min bestefar var møbelsnekker å faktisk laget møbler med rose utskjæringer og den slags. Derfor var ikke disse verkene det som ga meg den store wow-faktoren. 

Tannlegen delen derimot….


1900 tallet

Som tatt ut fra en grøsser!


Selv om vi idag tenker det ser barbarisk ut, så var det nok nytt og revolusjonerende på den tiden. Utrolig at noen klarte å gå med dette i kjeften. 

Vi rakk ikke stikke innom OL museet, etter to iskalde timer med vandring var det på tide å trekke ned mot Lillehammer. Hadde noen innkjøp som skulle gjøres før turen bar tilbake til godeste Montebellosenteret. 

Anbefaler virkelig å ta turen til Maihaugen om du plutselig befinner deg i området rundt Lillehammer. Det er en opplevelse, en reise igjennom tiden.

Mvh

Mia

PS: Vit at jeg eksisterer selv om man er bortreist i to uker, har ikke forduftet.

#maihaugen #lillehammer #montebellosenteret #museum #opplevelser #nytlivet #levinuet #samfunn

4 kommentarer

Siste innlegg