Jeg fikk plass!

Tenk, to hele uker i paradis, innlosjert på Montebellosenteret! Jeg og min samboer var på trinn 1 – Kreft hva nå? i august 2015, nå skal vi på trinn 2.

Energibalanse i hverdagen – Ernæring og fysisk aktivitet

Følte jeg var ganske sent ute med å sende søknaden, de sender jo svaret om plass en måned før kursstart. Var derfor i tvil om jeg rakk å komme med i denne omgangen. Vet jo også at det er ganske mange som søker seg til akkurat dette kurset. Men slik jeg forstod det sist vi var der, så fulgte de ikke noe først til mølla prinsipp.

Skal bli artig å se Montebello i en litt annen drakt

Håper de har blandet kurset godt med både kjønn, alder og forskjellige diagnoser. Jeg er glad i puppesøstrene mine, det er jo de som står meg nærmest. Men det sies at forandring fryder. Høres kanskje makabert ut, men er fint å bli kjent på kryss av diagnoser. Selv jeg kan bli lei av å prate pupp. 

Ser fram til å lære mer om ernæring, få noen ekstra redskaper i verktøykassen slik at jeg kan få lagt på meg mer. Det skal også bli godt å gå til dekket bord, med godt utvalg hver eneste dag. Ikke minst er det enklere å spise mer når man er sosial.

Nå eier ikke jeg muskelmasse, det forsvant under kurene og fatiguen har ikke tillat meg å få noe særlig tilbake heller. Jeg går tur hver dag, men det hjelper jo ikke armene for å si det slik. Håper kurset kan gi meg redskaper, tips og det siste dyttet til å komme igang med noe trening. Det sies at fysisk aktivitet er det eneste med dokumentert virkning mot fatigue. Jeg velger å ikke fokusere for mye på akkurat den delen, for jeg kan ikke velge om kroppen ønsker å følge den planen. 

Årstid og klima
Montebellosenteret ligger på 575 moh. en kort kjøretur unna Lillehammer. Men vårt langstrakte land er jo så sykt forskjellig, om noen av dere vet hvordan været bruker å være i området Lillehammer – Mesnali i begynnelsen til midten av april, rop ut! Jeg vil helst ikke bruke en koffert på undøvendige vinterklær. På grunn av høyden og innlansklima antar vi været kan være ganske likt Tromsø, men ikke vet jeg.

Kanskje vil flotte Mesna by på isfiske i stedet for padletur?

Det sies at det er ikke èn som får kreft, men alle rundt blir også rammet. Det at jeg er redusert går utover min samboer, jeg håper også han vil få noen redkspaer i sin verktøykasse iløpet av kurset. Å komme seg tilbake til livet var en lengre og tyngre prosess enn hva jeg hadde trodd. Blir vell som vi snakket om på mestringskurset, akseptere og lære seg å leve med endringene.

Har du vært på Montebellosenteret, eller har du planer om å dra dit?

Mvh

Mia

#kreft #brystkreft #tilbaketillivet #montebellosenteret #trinn2kurs #energibalanse #ernæring #fysiskaktivitet #kurs #pårørende #mestring #vertkøy #helse

7 kommentarer
    1. Å, så flott. Gratulerer. Kos dere som best dere kan, og håper du finner mange goe verktøy for å komme deg videre i ditt eget tempo. 🙂

    2. God tur til Montebello igjen! Jeg bor i samme kommune, men et lite stykke unna, og kan anbefale deg å ta med en del vinterklær. Det er mange her som reiser til Sjusjøen for å gå på ski på 17. mai! Det ligger riktignok noe høyere, men likevel… April kan jo by på mye forskjellig slags vær, så det kan hende du også vil ha glede av et par lette sko og en litt vårlig ytterjakke. Jeg synes i alle fall at noe av den største gleden ved våren er når man kan gå ut med «småsko» 🙂
      Selv har jeg tenkt å søke meg til Montebello i slutten av august. Da er det litt over ett år siden jeg ble operert for brystkreft. Alle som har vært der snakker veldig varmt om kursene, så jeg håper å få plass.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg