Dag 26-30 av 30 dagers utfordring med korssting!

Siste del av utfordringen!

Dag 26. Sybuer, broderirammer eller Qsnap

 

Jeg har en broderiramme som faktisk aldri har blitt brukt, den har virket litt for stor og knotete til å egne seg til sofakos. Men jeg er stadig på leting etter noe som holder spenningen i stoffet godt, sybuer er det mest vanlige å få tak i. Min erfaring av de jeg har testet ut til nå er varierende.

Sybuer i tre – Spenningen i stoffet sklir fort ut, og festet/skruen blir lett slitt.

Gummi/metall sybuer (til høyre på bildet) – Knotete å få stoffet på, må nesten legge de flatt på bordet og presse det i. Stoffet har lett for å få alt for slakk på første forsøk. Om stoffet allerede er brodert kan dette skade stingene.

Sybuer i plast – Litt knotete forklart, de har en kant som går inn i ringen. Har bestilt de fra ebay, og holder enda på å teste de ut. Foreløbig holder de spenningen i stoffet kjempebra!

Drømmen er å få tak i Qsnap, men det selges ikke i Norge. Jeg sendte mail til Ateljè Margaretha i et håp om å friste dem til å ta inn Qsnap, fikk følgende til svar.

“Vi har ikke produktet du etter lyser pr I dag. Var usikker på hva du mente så jeg sjekket opp på nettet. Utrolig praktisk produktet.
Har tipset innkjøp at dette burde de ta inn i vårt sortiment.”

Dag 27. Nåler

Jeg har mengder med broderinåler, på bildet er det kun et fåtall. For en liten stund siden var min mamma så snill å kjøpe denne handye saken til meg. Den er magnetisk slik at nålene holdes på plass, også skrur man de bare opp for å få tak i riktig nål. Genial liten sak!

Dag 28. Glitrer

Stoff med gull som jeg har arvet fra min bestemor, og metallisk broderitråd. Skal love dere slik tråd er et herk å brodere med! Glitter kan være fint for å sette prikken over i’en.

Dag 29. Perler

Nå har jeg faktisk helt tilfeldig klart å slippe broderi med så mye perler. Hadde ett som skulle ha sorte perler, men endte opp med å miste perlene før broderiet var ferdig. Sånn går det når de legger noen få perler i en mini-mini-mini-pose! Var ergelig, men slik kan det gå!

Dag 30. Spesielle sting

Stjernene her regner jeg ikke som spesielle sting, det er jo i bunn og grunn bare attersting. Øynene derimot skulle egnetlig være fransk knute, men her skal jeg ærlig innrømme at fransk knute får jeg ikke til. Hver eneste gang forsøker jeg meg, men ender med å gi opp. Det svartens stinget går jo rett igjennom stoffet! Min metode er derfor å lage en knute, klippe tråden, og så feste endene bak som normalt ved korssting. Holder så det suser. Man kan også bruke perler i stedet for fransk knute om man ønsker. Vet egentlig ikke hva de ellers legger i ordet spesielle sting, kvartsting eller trekvart? Det er jo bare et delt korssting. Sting er sting, uansett hvordan man utfører dem.

Noen tanker på slutten
Det var utrolig gøy å få en ordentlig gjennomgang over hva man har liggende av både ferdige og uferdige broderier. Ikke i nærheten av halvparten ble vist på disse 30 dagene. Utfordringen har gitt meg ny giv etter å brodere, men ikke minst et ønske om å få rammet inn det som er ferdig. Kanskje viser jeg dere mange av de andre broderiene når man endelig får knødd seg til å gjort det.

Om du skulle ha funnet fram nål og tråd hva ville du ha brodert, dyr, fantasi, landskap, nerd (eks. Mario) eller kanskje aggressivt?

Mvh

Mia

#crossstitchitsfun #crossstitch #xstitch #broderi #naalogtraad #nålogtråd #hobby #håndarbeid #korssting #utfordring 

3 kommentarer
    1. Så herlig broderi. Har aldri tenkt på at det er lurt med noe som holder stoffet i spenn. Kanskje det hadde vært lurt når man broderer bunader og bunadsskjorter også? Sånn nåledingst ønsker jeg meg Sånn har søstra mi og den er visst kjempefin og praktisk.
      Håper du får en fin kveld. 🙂

    2. Tone: Ja, man slipper at stoffet blir sammenklemt og krøllete imellom hendene. Og ikke minst er det mye enklere å føre nåla 🙂 Spørs litt hvordan man broderer, om man bruker sy-teknikk kan det være litt vanskelig når stoffet er i spenn. Men personlig synes jeg det blir penest, og alt blir mest mulig likt.

      Utrolig praktisk dingseboms!

      Ha en fin kveld du også 🙂

    3. Ser dette er et gammelt innlegg men broderirammer i tre er supre. Du må bare vikle skråband rundt den innerste ringen. Da sitter broderistoffet fast.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg