Norske kreftpasienter er ikke verdifull nok til å få mirakelmedisinen

Jeg leser stadig i media om den nye mirakelmedisinen Nivolumab, som er en form for immunterapi. Jeg kunne ha nevnt side opp og ned om de tre forskjellige typene, men det ville ha vært kjedelig for alle. Er du spesielt interessert legger jeg heller med linker nederst til diverse kilder. 

Det du trenger å vite er at akkurat denne immunterapien er godkjent for pasienter med føflekkreft. Godt er det! Men nå er det de med lungekreft som får føle hvordan det er å ikke få medisinen de sårt trenger, bøddlene slår hammeren i bordet og dømmer de til en tidligere død. Argumentene er penger og en liten pasientgruppe. Jeg forstår ikke hvordan de tenker. Greit nok at det er to forskjellige diagnoser, men hva om de hadde sett menneskene. 200 her og 700 der, slå de sammen så kan vi gi 900 et lengre liv (tilfeldige tall). 
 

Cancer
Licensed from: kentoh / yayimages.com

Er jeg egositisk?

Kanskje vil noen si det… jeg velger å se på det slik at man ønsker å gi så mange som mulig et lengre og verdig liv. Greia er at den brystkrefttypen jeg fikk ved det fengende navnet trippel negativ, ikke har noen behandlingsformer bortsett fra operasjon, cellegift og stråling. Andre brystkrefttyper har hormonterapi eller herceptin. Skulle uhellet være ute at man fikk tilbakefall, så ønsker jeg å vite at det finnes en mulighet der ute. Noe som kan øke lengden på livet mitt, ja kanskje tilogmed redde meg! Spesielt med tanke på hvor hissig kreften var. Spiller det noen rolle om hvor gammel jeg er, eller at jeg ikke har barn? Det bør ikke ha så mye å si, et liv er et liv. Akkurat nå er det studier igang der pasienter med metastatisk trippel negativ brystkreft får akkurat denne immunterapien (nivolumab)! De 900 jeg nevnte kan bli mange fler. 

 

River of money
Licensed from: Digoarpi / yayimages.com

Alt telles i kroner og ører, er ikke norske kreftpasienter verdifull nok til å få mirakelmedisinen?

La oss legge diagnosene til side, la oss heller se antallet mennesker som immunterapi kan fungere for i sin helhet! Kjenner det koker innvendig hver gang jeg leser om noen som får nei. Koker ikke mindre når jeg ser fortvilte kreftsyke lage pengeinnsamlinger på internett, noe jeg anså som et amerikansk fenomen… Nå er det altså blitt mer enn vanlig her i landet. Trist og uverdig for den det gjelder.

Hva gir fire mannfolk rett til å svinge hammeren å si ja eller nei til at noen får leve?

Verdens rikeste land med verdens beste helsevesen… 

Mvh

Mia

Diverse nyhetslinker:
Aftenposten – Ny kreftbehandling høster lovord for resultatene (02.06.15)
TV2 – Seks kreftsyke nordmenn har fått den nye superbehandlingen (09.06.15)
TV2 – Det settes prislapper på liv. Av Anne Lise Ryel (09.02.16)
TV2 – Kreftsyke Anne Marie (59) får ikke den nye medisinen (17.02.16)

Forskning med fokus på immunterapi og trippel negativ:
REK – Forskningsprosjektet (01.03.16)
Cancer research institute – Immunotherapy today: The view from ASCO (09.06.14)
Clinical trials – Nivolumab after induction treatment in Triple negative breastcancer (28.09.15)
Memorial Sloan Kettering Cancer center – A phase I/II study of Nivolumab alone and with Ipilimumab in patients with metastatic solid tumors

#kreftforskning #immunterapi #lungekreft #melanom #brystkreft #Nivolumab #etlengreliv #verdighet #verdensrikesteland #helsenorge #verdensbestehelsevesen #kreftsaken

4 kommentarer
    1. Anita: Virkelig en skam! Det verste er at dette har blomstret opp de siste årene. Før fant man ikke oppslag på internett der frustrerte pasienter søker pengestøtte fra nære og fjerne. Bare for å få den behandlingen de har rett og krav på! Dessverre har jeg noen som står meg nær som heller ikke får den medisinen h*n trenger for å leve… Forstår det ikke! 🙁

    2. Får man denne immunterapien i Norge ved trippel negativ? Du har kanskje oversikt om det er foregår studie i Norge nå?💕

    3. Ellen: Meg bekjent er ikke Norge med i studien på immunterapi til Trippel negativ brystkreft. Det er noen norske kvinner som er med på studien i utlandet. Vi har en egen facebook siden for kvinner som har Trippel negativ, det er nok mulig å spørre de der mer om hvordan de fikk ta del i studien. Facebook siden heter TN BK <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg