Tåkefyrsten in action

Noen ganger kan man ha litt flaue, merkelige og absurde opplevelser når fatiguen kicker inn. Tenkte det kunne være fint å ta dere med på en reise igjennom hverdagen til en med fatigue på en litt annen måte, her med fokus på den mentale biten. Tåkefyrsten in action! 
 

Cloud Girl
Licensed from: agsandrew / yayimages.com

Det skjer på badet

bathroom faucet and soap
Licensed from: duskbabe / yayimages.com

Vasket håret med Dr. Greves sensitive intimsåpe. Delte øyeblikket på facebook, men fortalte ikke alt. Jeg nevnte ikke at jeg i samme dusjrunden vasket kroppen to ganger, fikk deja vu på runde to -Faen, jeg har jo allerede gjort dette!

Du kler av deg klærne etter en lang dag, smetter inn i nattklærne… kler på deg klærne utenpå nattklærne. Hva pokker, det er ikke morgen ennå!

Pusser tennene med tannkrem, men uten vann.

Pusser tennene med vann, men uten tannkrem.

Har alltid utført morgenritualet i et bestemt mønster, nå kan det lett gå i surr. Nattkrem på dagen, sminke før linsene, åpner tamponger uten å ha mensen…

Ser så utrolig dårlig… glemte linsene.

Kler på deg fjeset med sminke, greit rutinemessig når man skal ut blant folk. Kommer hjem timer senere for å oppdaget at mascaraen var helt bortglemt. For de som ikke har rutinen høres det kanskje rart ut, men det er som du skulle glemt tannpussen!

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær

Snowstorm
Licensed from: Ogaryov / yayimages.com

Standard gå tur med bikkja klær på vinteren er boblebukse, dunjakke, lue og votter. Jeg står å prater, konsentrasjonen faller. Jeg kler på meg feil sko, en tynn jakke, lue, ingen votter. Forbaska, nå må jeg ta av meg alt for å kle på meg på nytt! Skiftet sko, dreit i boblebuksa. Tok på meg en varmere jakke. Turen fikk bare bli kort, hodet talte sin sak, DU er sliten!

Kommer inn fra en rusletur med bikkja, knyter opp skoene… når du er ferdig med den første aner du noe merkelig, de har jo glidlås. De har alltid hatt glidlås!

Kommunikasjon når nye høyder

puzzle, communication teamwork metaphor
Licensed from: lunamarina / yayimages.com

De gangene man glemmer ord, å derfor dikter opp nye, eller tar ibruk en fellesbetegnelse. Åh, så fin…klærne du har! 

Du blir en djevel på å mime. Litt vimsing med armene, og du tror ihvertfall folk forstod deg. Håper det.

Når du setter deg ved dataen, stirrer på skjermen. Slår av datamaskinen, ingenting skjer… Nei, for den var jo faktisk på! Du slo den av ditt naut. Det samme gjør du utallige ganger med tv’n og serie-boksen.

Kortslutning i tankeboksen

Scientist Brain Retro
Licensed from: patrimonio / yayimages.com

Du lager saft, går til bordet, setter glasset ned. Står der en stund… tar glasset opp, går til vasken, heller ut den ‘gamle saften’. Lager ny saft, går tilbake til bordet, setter glasset ned. Får en rar følelse, noe stemmer ikke her. Setter deg ned, forsøker å finne tråden. FAEN, laga saft dobbelt opp!

Tar med deg glasset på kjøkkenet for å tømme ut gammel og lunken saft. Heller skvetten i søpla og kaster glasset etter. Snur deg, går noen skritt… hvor ble den nye safta av? FAEN, da får det bli et nytt glass.

(Skrev den angående glasset i søpla dobbelt opp med måneder imellom… Trodde jeg så dobbelt, tok det ikke inn med det første…lar en stå igjen)

Når du våkner, setter deg opp i senga, sitter der noen minutter. Ikke vet du hvilken dag det er, eller om det var noen planer på kalenderen. Om du er heldig demrer det omsider, visst ikke så må du rett og slett sjekke boka. Hvordan skulle man ha overlevd uten å ha huskebok?

Bikkja kaster opp, skal til å fjerne dammen av spy… Men først må man få litt mat i hunden slik at det ikke blir flere dammer. Rusler opp trappa og inn på badet, kler på meg fjeset å venter på at samboeren skal komme hjem. Når han omsider har kommet seg inn døra hører jeg -Faen, det var bra jeg ikke tråkket der!! Måtte tilstå, hadde glemt hele klatten med spy. 

Forvirret på kurs

Composite image of confused businessman doodle
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Prater med mamma i telefonen, klarte ikke helt å henge med i samtalen siden hodet var sliten. Samtidig romsterer jeg rundt i veska, leiter febrilsk igjennom alle lommene. Noe som gjorde meg enda mer ukonsentrert, ikke lett å følge med på to ting nå om dagen. Skulle akkurat til å rope til min samboer -Har du sett telefonen min? Da gikk det opp for meg, jeg snakker jo i den!

Det var bassengtrening på en fredag, trodde jeg var lur å la den våte badedrakten i en plastpose. Da skulle jeg slippe å bære en dryppende våt badedrakt i hendene tilbake til rommet. Tiden gikk, hadde visst helt glemt den av i ei uke. Tok badedrakten ut av posen, det stinket verre en svette og sure sokker blandet med illeluktende matsøppel. Den gikk rett i dunken!

Tar iherdig notater under forelesning, tror man har stålkontroll og får alt med seg. Litt stolt. Når man omsider har kommet seg hjem skal man gå igjennom dagens notater, fatter ikke bæra av hva som var skrevet. Her var det oppdiktede ord, feile ord, og skrevet totalt motsatt av det som var sagt. Hvordan vet jeg at det var motsatt? Måtte forhøre meg dagen etter med de som holdt kurset hva foreleseren egentlig hadde sagt. Hadde visst ikke så god kontroll allikevel… 

Supermennesker 
Dette var kun et fåtall av daglige hendelser som kan skje når man har et fatiguebefengt hode. Forestill deg flere slike hendelser iløpet av en hel dag. Forestill deg hvor mye energi som brukes på å fokusere med allerede sviktende konsentrasjon og hukommelse, i et tappert forsøke på å unngå slike hendelser. Mennesker med fatigue har superkrefter, de kan kanskje virke surrete, men de gir jernet 24/7 uten at du ser det.

En tåkete hilsen

Mia

#fatigue #senskader #ettervirkning #mentalfatigue #glemsk #konsentrasjon #hukommelse #flauser #helse #personlig

26 kommentarer
    1. Så herlig skrevet!! og kjenner meg igjen i noen her ja..og lo litt for meg selv..det med telefonen gjør jeg ofte..og får helt panikk..mens jeg snakker i den..hvor er den!! Er ikke lett..og er forferdelig slitsomt som du sier.. Ha en god, god kveld!

    2. Så bra skrevet <3 Kjenner til det for å si det sånn. Jeg blir bare kalt tullet og surrete... Sier ja til ting fordi jeg så gjerne vil hjelpe, så komme på at nei skal jo til legen, sjekket det jo nettopp før jeg sa ja til det andre. Eller kaster bestikket i søpla. Skal skrive notater på skolen, og holder på å blacke helt ut, så når jeg får våknet helt igjen og ser i notatboka, hahaha huff. Skrevet dobbelt og det er ikke bokstaver en gang xD Har klusset over flere ord og prøvd på nytt, for så å klusse over igjen. Slitsomt, kjennes som at hjernen bare dør x.x Men så må man le av seg selv bare..

    3. Ja kjenner meg igjen i det du skriver, jeg er skikkelig surrete, og kanskje nå mer enn noen gang, med lite søvn og mye stress i forbindelse med diabetesen til datteren min. Jeg hadde ryddet kjøkkenet og vasket over benker og alt, etter noen minutter kom jeg tilbake og ropte tusen takk til samboeren min for at han hadde ryddet så fint….! Haha, han holdt på å le ihjel da det faktisk var jeg som hadde ryddet, hihi, huff, ja jeg er veldig surrete fortiden….. :))

    4. Jeg skjønner jo at dette er ekstra vanskelig fordi du har antagelig ikke vært sånn FØR. Men nå etter alt, har du blitt sånn, pga fatiguen. Jeg har jo tendeneser innimellom jeg også, det har vi nok alle. Til litt sånt at vi blir fjerne…gjør feil ting osv. Men jeg skjønner at dette er hakket over det folk flest gjør. Jeg misunner deg ikke, men beundrer deg for stå-på -viljen og super-kreftene 🙂

    5. frodith: Skal ikke påstå at jeg gikk på line før, har generelt alltid hatt dårlig hukommelse. Nå er den bare 10-20 dobblet opp 😛 Senil-light! Ja, vi kan nok alle rote til tider, forskjellen er når det setter hindringer i hverdagen. Eller at man sliter seg ut ved å forsøke å være “normal”. Tusen takk flotteste du <3

    6. Jeg har tenkt at fatigue i andre sammenhenger enn hos oss som har ME diagnose, er like viktig å finne mer ut av og kanskje behandle.. Det er mange fellesnevnere i symptomatologien, og det skal bli spennende å se i hvilken grad Haukelands-forskningen og øvrig forskning på ME vil kunne hjelpe alle som sliter med fatigue og kognintiv svikt av ulik type uansett sykdomshistorie. Det er i dag mange diagnoser der fatigue er en betydelig del av sykdomsbildet, men ikke behandles som sådan.

    7. Herdis Davidsen: Helt enig! Veldig spennende med forskning på området. Og ikke minst, hvorfor utløses det hos noen men hos andre ikke? Foreløbig finnes det ingen behandlingsmåter for fatigue 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg