Kjemper meg opp i vekt

Hadde telefonmøte med klinisk ernæringsfysiolog idag. Greit med oppfølging, så har man noen å rådhøre seg med underveis. Planen fremover blir å fortsette med næringsdrikk (nutridrink). Skal forsøke å øke til to om dagen, men jeg kunne ikke love henne at man fikk det til. Er magen full, så er den full.Jeg skulle også forsøke å få tak i seksjon for behandlingshjelpemidler, så slipper jeg å reke til apoteket så ofte. 

Hvordan er fremgangen på vektfronten?

Startet på 37 kg når onkologen tok kontakt med klinisk ernæringsfysiolog før jul. I løpet av jula gikk jeg faktisk opp til 37,8 kg, hverdagen kom (enda er det snop i huset), å vekta sank til 37,3 kg. Den sneglet seg opp til 37,5 kg og der har den vært stabil en stund nå. Som dere sikkert merker, her telles hvert et tall bak komma! Jeg våger aldri å juble for tidlig, har lært at den fort kan hoppe tilbake. Spesielt om man har ‘lurt’ vekta med noe salt dagen før. Dere aner ikke hvor godt det vises, og skuffelsen har vært like stor når man innser at det var saltet som utgjorde forskjellen.

I følge Norsk Helseinformatikk har jeg undervek grad 3 når vekta ligger på 37 kg, med en KMI på 16. Jeg blir derfor litt gladere når 0,5 kg utgjør en forskjell i tabellen, undervekt grad 2, KMI 16,2. 

La det bare gå oppover, kanskje litt godsnakk med vekta funker?

Vektmålet er minimum 42 kg. Da er jeg akkurat innenfor grensen til normalvektig, å kan i mitt sinn puste lettet ut.

Hvordan er det å drikke nutridrink?

Jeg ville ikke ropt løp og kjøp, så snadder er det ikke. Men det er ikke så aller verst, hadde nok ikke klart en normal flaske, da kunne det ha blitt litt for meget. Jeg sverger derfor til compact, mindre å slurpe i seg, man rekker ikke å få en kvalmende følelse. Til nå har jeg fått prøvd ut tre smaker, kaffe, jordbær og mango. Sistnevnte var IKKE god! Det ryktes at vanilje ikke er noe særlig, å det kan jeg gjerne tro. Må jo være som å drikke uttynnet vaniljesaus. Det ryktes at flere smaker skal komme, gleder meg til å ha mer å velge iblant. Man må mulighet til å variere litt ellers kan man fort bli lei. Jeg er av typen som ikke klarer tanken på aktuell matvare om jeg først blir ordentlig lei den. 


Mat ikke snop!
Noen tror kanskje at jeg kan hive innpå med hva enn jeg vil. Både ja og nei, kan jo selvfølgelig spise potetgull om man ønsker. Problemet er at man blir mett av potetgullet, når magen er full vil jeg ikke få plass til ordentlig mat. Det er en kamp med meg selv, og mot samfunnet rundt som ikke helt forstår den ‘motsatte’ problematikken. Jeg kan ikke tvinge magen til å bli sulten, like lite som andre kan få sin til å slutte å rumle.

Nå får vi se om jeg faktisk klarer å øke til to nutridrink compact per dag. 

Mvh

Mia

#vekt #oppivekt #nutridrink #næringsdrikk #vektkamp #tilbaketillivet #helse #undervekt #næring #energi

6 kommentarer
    1. Det må være et slit. Av erfaring med brukere i hjemmetjenesten, så vet æ at man fort kan gå lei av ernæringsdrikker. Det fins også en pulverform som kan shakes med melk eller fløte, eller litt av hvert. Går jo alltids an å bytte litt på type drikker. Uansett, lykke til, Mia <3

    2. gerd kemming: Ja, frykter man kan gå lei etterhvert. Pulver hørtes mest slitsomt ut, frykter latskapen kan ta tak i meg da. Neeei, vi venter litt…wops der var det lunsj gitt! Forsøker å rullere de litt, også ryktes det at flere smaker er på vei i compact 🙂 Tusen takk <3

    3. Ååå kjære deg… Uten å kjenne deg,så tror jeg at dette kommer du til å klare. Du tar jo ansvar… Jeg heier ihvertfall på deg.. Jeg er imponert,for de næringsdrikkene vet jeg av er faring ikke er noe særlig gode. Ihvertfall syntes ikke jeg det.. ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg