Mølja fra Yttersia

I går hoppet vi alle i bilen å dro på besøk til min søster og tantungen på Brensholmen. Min søster kom med det geniale forslaget om å lage mølja, den beste fiskeretten som er å oppdrive. Før vi visste ordet av det så var både hun, bestefar og ungen dratt avgårde på jakt etter torsk, lever og rogn. Det ble god fangst, det kunne ikke ha vært lenge siden den fisken stoppet å sprelle for å si det slik. 

Bestemor og bestefar brettet opp ermene å satte igang med matlagingen. Jeg og min søster stod lenge parat, klart til å hjelpe. Men når gamlingene ordner, så går det fort unna.

Bestefar startet med å lage filet, og deretter kokstykker. Det var så mye at min søster fikk lagt litt i fryseren, resten havnet i gryta. Når jobben hans var gjort tok bestemor plass og startet med å vaske rogna. Rogn ser kanskje ikke så lekkert ut, men smaker himmelsk! Det neste som stod for tur var selvfølgelig lever, hun rensket, kuttet og gjorde det klar til kok.

Det er et spesielt preg over å se eldre hender jobbe, de har det så inn i fingerspissene.

Min søster hadde for lite salt og pepper, bestemor ga henne et strengt blikk. Hun måtte ut å kjøpe mer, ellers ble ikke middagen slik den skal være. Her er det bare å gjøre som man blir fortalt, avgårde dro hun. 

Nå var det bare å lene seg tilbake imens maten putret og kokte.

Endelig var det mat, alle som en satte seg fornøyd til bordet klar for å innta rykende fersk mølje.

Mmmølja!



Restene brukte bestemor til å lage kaviar av. Hun tok rogn, litt lever, pepper og rørte godt rundt. Vil tro min søster har kaviar nok i lang tid fremover nå.

Bestemors Kaviar

Det er lange tradisjoner langs kysten Mølja, på sommeren er det sei-mølja og på vinteren skrei-mølja med rogn.

Liker du mølja?

Mvh

Mia

#mølja #matforvanligefolk #kaviar #yttersia #ferskfisk #rogn #lever #fisk #middag #eldrehender #brensholmen #tradisjon #skrei #torskleverogrogn

9 kommentarer

Siste innlegg