Tilbakeblikk og juleferie

Jeg ser tilbake på jula i fjor, så mye som har endret seg på ett år. Så mye erfaring man har sanket på godt og vondt. Selveste lillejulaften 2014 satt jeg å fikk runde fire med Taxol. Tok på meg nisseluen for anledningen, min tantunge og søster kom innom poliklinikken. Det var bare meg igjen som pasient, de andre var ferdig med kuren. Pleierne fikk litt tidligere ferie, sjefen sjøl ble igjen for å koble meg av. Belysningen var senket og tantungen fikk lov å prøve ut cellegiftsstolen ved siden av meg. Det var aldri gøy å få cellegift, men det kunne på en merkelig måte være koselig.

Det blir hva man gjør det til!

Minnes hvor vanskelig det var å finne et passende antrekk første jula uten pupp. Lite visste jeg at det faktisk kunne bli enda vanskeligere, i fjor kunne man i det minste bruke protese. Håret var aldri noe tema hos meg, følte meg ganske fjong med et flott hodeplagg. Husker hvor bekymret jeg var for at maten skulle være for salt, men Taxol kurene var alt annet enn FEC. Var noe redusert i slimhinnene, men kunne nyte maten bedre enn om FEC var i bildet. Julaften 2014 kommer jeg nok aldri til å glemme.

Hva er poenget med å se tilbake? Jo for å se hvor man har vært og hvor langt man har kommet. Det å kunne sette pris på de små tingene, som å kunne spise pinnekjøtt uten bekymringer. Se endringene hos meg selv fra uten hår til flott hårmanke på hodet. Noen ganger må man se tilbake på andre tider for å verdsette det man har idag. Ønsker å minne meg selv på at å le av ens egen situasjon gir styrke, hva nå enn man måtte råke utfor. De små gode øyeblikkene, som å kunne slenge ut de samme spøkene år etter år når min samboer kaster seg over julemiddagen som en utsultet hund. Aldri har jeg sett ett menneske spise som han! Her snakker vi om en som ikke puster i det han kaster maten inn i gapet, svelger som ei måse, for så å komme med neste gaffel i det den første såvidt har begynt turen mot magesekken.

De som har fulgt meg den siste tiden har nok lest at energien min ikke er på topp. På grunn av julestress og julekos velger jeg å ta meg en liten ferie. Det vil si dere hører nok fra meg i mellom helgene. Men lillejulaften og julaften velger jeg å ikke blogge, usikker på første juledag. Alt avhenger av mengden kos og familyehygge som står på planen. For vet dere hva, jeg setter tid med tantebarnet foran alt annet! Jeg er en nostalgiker som elsker tradisjonell julekos. Minner skal skapes, og koselige tradisjoner skal videreføres til barna. 

Håper dere alle får en riktig god jul!

Mvh

Mia

#jul2014 #jul2015 #juleferie #tilbakeblikk #kreftrelatert #brystkreft #cellegift #juleferie #julekos #tradisjon #lillejulaften #julaften

6 kommentarer
    1. Du gjør så rett Mia med prioriteringer!!!! Selv om eg blir å gå å vente 🙂 hehe, kjenner igjen dette med å bruke humoren, viktig for mange – for noen heilt feil… Eg sjøl begynte å lure da eg fikk spredning til hjernen, og det var som at eg flasset bark av hodebunnen (trefliser) og lurte på om hva som skjedde – var det virkelig bark, fikk meg en god latter og lurer fremdeles…. Har vært så fjern denne perioden at det vanskelig kan forklares og skrevet så mye rart, at eg skjønner det ikkje selv engang – Så har innsett at hvis eg må ta en morfin da må eg bare gjemme bort alt datautstyr for nærmeste time kan eg finne på å skrive det mest utrulige og finurlige, halve setninger kobla feilt ilag …. Heldigvis flirer bare jentene av meg og ser at eg har delvis kontroll – eller dem hjelper meg å slette 😉
      Ha ei riktig god jul og håper du får masse masse godt samvær med tantebarn og annen familie

    2. 22.12.14 var min siste Taxotære kur. Den datoen har brent seg fast… Jula i fjor var horisontalt, ingen ting av mat smakte . Godt at ting endrer seg. God jul Mia 😊

    3. Bjørghild Nymo: Ja, på morfinrus kan det nom bli mye rart. Lurt å gjemme unna utstyret da, selv om det kanskje kunne ha vært gøy å lese i ettertid (bare ikke offentlig). Gode jenter du har som hjelper til å gå igjennom tekstene <3 Håper du slipper for mye ekstra nå i julen.

      Nyt de gode dagene Bjørghild <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg