Det var bar D som manglet

Det slår meg som ganske ironisk at jeg allerede i oktober skrev et innlegg om mørketidsdepresjon, og hvordan man bør forebygge ved å få nok D vitamin. Å jaggu sitter jeg ikke selv med vitamin D mangel. 

Brevet kom for en stund siden, men hadde time hos legen idag. Jeg ønsket å vite hva D vitamin lå på, og hva jeg kan gjøre for å booste den. Tar jo allerede tran… D vitamin lå visst på 21, ikke alvorlig lavt, men lavt nok til at legen anså det nødvendig med tilskudd. 

Her blir det D vitamin coctail med den gode gamle tranen og Nycoplus D3 20µg!

Female Depression
Licensed from: Spectral / yayimages.com

Håper energien stiger etterhvert som kroppen får tilført litt mer D vitamin, kanskje noen vonder også forsvinner. Kroppen føler seg ganske mørbanket til tider… Slikt passer seg meget dårlig i en måned som desember der det gjerne skal handles, pakkes, bakes og vaskes! Dårlig planlegging fra kroppen må jeg våge å påstå.

Fatigue + vitamin D mangel + lave hvite blodlegemer. I protest mot kroppens påfunn skal jeg ta meg en svingom rundt julegrana i år!

Christmas tree with baubles and star
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Julestress får en ny betydning når kroppen ikke gjør som eieren ønsker. Som de kloke hodene sier, jula kommer uansett. Tror jeg skal sette energi og fri for vonder på ønskelisten i år. Får jeg det ikke i en pakke under treet, så blir det muligens en nyttårsgave?

Mvh

Mia

#dvitamin #vitamin #fatigue #helse #mørketid #tilskudd #julestress #sliten #tilbaketillivet #julegave 

4 kommentarer
    1. Tran sin omega er ikke bra nok for oss lenger, den var bra for mange tiår siden. Nå må det sterkere saker til. Titt innom meg da vel og følg meg gjerne om du liker innholdet. God advent! 😀

    2. Hei Mia! Jeg titter stadig innom bloggen din og har glede av den. Du har en optimisme og et ståpåmot som er veldig forfriskende!
      Men du, D-vitamin på 21 er faktisk veldig lavt. Norske retningslinjer sier over 50, nye retningslinjer kommer til å anbefale over 75 og vi kreftoverlevere bør faktisk helst ligge over 100. Jeg tror ikke 20 mikrogram + team vil være nok for deg. Min datter lå omtrent like lavt som deg i fjor, og ble anbefalt 2×20 + tran daglig – legen vurderte enda høyere dose, men vi holdt igjen. Hun er 15, og liten og spe akkurat som deg.
      Håper du får sving på vitaminnivået og litt mer krefter i hverdagen! Ønsker deg en riktig god jul 🎄 🎅

    3. Irina: Tusen takk for gode ord og anbefalinger. Skal til onkolog/kreftlege neste mandag, skal spørre han litt mer ut ang. D vitamin mangel. Kan jo være han har helt andre anbefalinger enn fastlegen. Man forspørr seg aldri tenker jeg.

      God jul til deg og dine <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg