En årsak som gir flere spørsmål enn svar

Når man har fatigue vet man aldri hvordan dagen egentlig blir. Noen perioder har vært bedre enn andre, men jeg ante ihvertfall en liten forbedring. Jeg målte fremgangen i enkle hverdagslige gjøremål, blant annet kunne jeg stå oppreist etter en dusj. Når dette snudde tenkte jeg det var kortvarig. Bare en liten nedoverbakke akkurat her og nå, det blir bedre. Jeg visste jo at det ikke går rett fram hele tiden. Men det vedvarte, det ble ikke bedre. Tvert om ble det verre, jeg følte det som når jeg gikk under kurene til tider… bestilte meg time hos legen, sånn just in case.

Fastlegen fikk tatt en lang liste med blodprøver, svarene kom i posten for kort tid siden. Lave hvite blodlegemer, som skal kontrolleres innen 1-2 uker. Ja, da var det kanskje ikke så rart at man var sliten?  Han har også henvist meg til kreft poliklinikken, har fått time 14. desember. De ønsker også noen dråper blod, for hva vet jeg ikke. 

Merk at jeg tidligere hat tatt blodprøve for å se om det var en annen årsak til fatiguen, da var prøvene helt fine.

Blood sample test and empty tube blood for blood test screening.
Licensed from: PENCHAN / yayimages.com

Forestill deg vedvarende fatigue som du deretter slenger tverre leukocytter på. Batteriene hos denne tøtta blir fort bunnflat, nå går det enda kjappere til null! Litt komisk at folk fortsatt kommenterer hvor energisk og frisk jeg ser ut, når jeg faktisk føler meg alt annet enn energisk og frisk. Sier det igjen, sminke, et smil og hyggelig tone kan skjule MYE! 

Men….

Dr. Google forteller meg det kan dreie seg om alt fra bagateller til kreft eller autoimmunesykdommer. Det er vell ikke så veldig rart om man tenker worst case senario? Spesielt ikke når man har hatt kreft og autoimmunesykdommer er alt annet enn fremmed i min familie. Forsøker å la vær å tenke, men det er ikke lett å holde spørsmålene borte fra hodet, jeg er ikke en robot. Kan heller ikke unngå å tenke om cellegiften faktisk har resatt meg såpass at sykdommen fra barndommen trer fram igjen. Jeg vet ikke navnet på den, bare at jeg hadde lite hvit blodlegemer, lavt immunforsvar gjorde at jeg ble syk med feber bare noen nevnte at det gikk noe ulumskheter. Og sist men ikke minst, jeg la ikke på meg… Lyder kjent i forhold til dagens situasjon der vekta bare synker, er nede på 37,2 kg nå. Jeg fikk svar på hvorfor jeg er sliten, men mangler svar på hvorfor verdiene er lave.

Anser meg selv som frisk til det motsatte er bevist, holder en knapp på at det bare er en bagatell som kan rettes opp.

Mvh

Mia

#leukocytter #blodprøve #fatigue #sliten 

4 kommentarer
    1. Hei Mia
      Dette var ikke kjekt. Hadde jo trodd at det gikk opp og frem for deg nå. Men se på det som et midlertidig tilbakeslag, må jo bare satse på at det er kroppen som er litt i ulage etter alt du har vært gjennom. Krysser fingrene for snarlig bedring. Stor klem

    2. Du slår så hardt i fra dæ at ka enn dettan no e – får den sæ et smell tilbake dit den kom ifra!! Æ slår gjerne ilamme dæ om du treng ekstra medfart å styrke! 🙂 Kjedelig no før jul også da, å ha det slik, men hvis man kan trøste sæ med ”at det e ei mening bak alt” så kan man jo tenke at dettan skjer av en positiv grunn som kommer til å lønne sæ seinere (ellernosånt). Æ håpe iallefall at det e nettopp det – en positiv årsak : det e kommet for å skåne dæ litt lengre frem i tid e.l <3
      Heia heia heia - lys i tunellen - æ ser det for mæ - æ vet det e der! It's going to be OK - koffer? Fordi du fortjene det! 🙂

    3. Annikken: Så god du er! Har fått noen svar fra brystkreftsøstra som har vært borti det samme, så håper det er bare en knekk i blodverdiene rundt 1 års tiden som enkelte hadde hatt. For i så tilfelle kan det bedre seg like fort som det kom! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg