Materialistisk juletøv… eller en dypere betydning?

Noen opplever et forhøyet kjøpepress i julen, en forventning om at vi skal gi materialistiske goder til hverandre som koster skjorta! Men er det egentlig det en julegave betyr? Skal vi gi det nyeste, peneste og dyreste? Som kanskje ender opp lengst inn i skapet, eller i en skuff etter kort tid. Er det slik at julen har blitt prestisje i å gi det største og beste? 

Advent har startet, og folk i alle variasjoner stresser rundt for å få ferdig siste rest av julegaver før 24 desember.

Christmas gift and balls
Licensed from: Yellowj / yayimages.com

Jeg elsker å gi gaver mer enn å motta. Det å kunne tenke på et menneske, sette av tid til akkurat den ene personen i en ellers travel hverdag er noe jeg setter høyt. Når jeg stresser etter gavene på julaften, så er det fordi jeg venter på øyeblikket gaven gitt fra meg kan bli åpnet. Å se gleden i et ansikt når personen mottar noe fint er et øyeblikk vi bør verdsette mer. Men betyr det at man må gi gull og grønne skoger? Nei, man kan faktisk gjøre det rimelig. Jeg starter handlingen tidlig, allerede i januar. Men alltid har jeg i tankene hva de forskjellige liker og hvordan de er som person. 

Christmas tree and gifts on snow
Licensed from: cherezoff / yayimages.com

Har vi blitt for egoistiske?
Forventer vi å få store og dyre gaver? Stresser vi så mye i våre egne liv at vi ikke tar oss tid til å tenke på de rundt?

Det er tiden du setter av, tankene du gir som betyr noe, ikke hvor dyr gaven er. Er bestemoren din glad i å tenne lys? Sett av litt ekstra tid, å komponer en gave. Kjøp dekorsand eller stener, en fin lysestake i glass, finn et duftelys, gjerne et med søte detaljer. Alt kan du få kjøpt rimelig, men du viser at du har tenkt på personen, brukt tid på å sette sammen gaven. Enda bedre om du bruker året på å lage gavene selv. Når julegaver føles som en jobb, da er det ikke koselig. Jeg velger å tro at den som mottar en personlig gave setter mer pris på den, enn den dyreste på ønskelisten. 

Det er trist at mange opplever kjøpepress og stress som forsurer julen til noe negativt, i stedet for en tid der man skal kose seg sammen.

Kjedene er med på å skape presset!
Ikke la deg lure av de store kjedene som sitter med mye makt. Barn og unge kan ikke unngå å la seg påvirke av reklame, de evner det dessverre ikke. ‘Men alle andre har’ blir et faktum, og foreldrene forsøker å gi det de kan. Noen kjøper dyrt over evne eller på kreditt, andre får skuffede barn til jul. Om kjedene var flinkere til å ikke skape et så høyt press på folk flest, så hadde kanskje de yngste (og noen umodne voksne) blitt glade for de gavene de fikk.


Bildet er hentet fra han selv på facebook. Følg linken og del det gjerne videre.

Hvorfor vente til siste liten?
Det er både billigere og koseligere om du bruker god tid på gavene. Jeg starter som nevnt allerede i januar med å handle. På det viset har jeg med min knappe økonomi faktisk råd til gaver, og får brukt ekstra tid til å tenke på den enkelte.

Den perfekte gaven består av omtanke og kjærlighet! 

De ble kanskje flere spørsmål enn svar, jeg sitter ikke med noen fasit. Det eneste jeg håper på er at du tenker litt over spørsmålene, og ser på gavene du gir i et annet lys. Ikke stress, slapp av, pust med magen. Kjøp eller lag gaver med hjertet, ikke det dyreste du kommer over. Og når du mottar noe, husk at den som gir har brukt litt av sin travle hverdag til å tenke på akkurat deg!

Ha en riktig god advent!

Mvh

Mia

#jul #julegaver #kjøpepress #gavepress #handling #rimelig #økonomi #omtanke #rimeligeinnkjøp #kjærlighet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg