Blå DYNAMITT i MOVEember!

Nå beveger vi oss mot Movember, måneden da alt det rosa legges bort og barter trekkes fram. Nå retter vi oppmerksomheten mot mannfolkene og deres helse! Jeg og min gode venn Ernst Georg bestemte oss for å gjøre noe solidarisk sammen. Tanken var å vise at man på kryss av kreftdiagnoser, kjønn og alder faktisk kan støtte hverandre litt ekstra. Ernst Georg lever med uhelbredelig prostatakreft, og bruker sin historie til å øke bevisstheten rundt akkurat denne diagnosen. Farven til prostatakreft er blå, å det falt oss derfor naturlig å velge akkurat den. Jeg gikk gledelig fra rosa til blå sammen med han. Som Ernst Georg sier, sammen er vi DYNAMITT!


Blå Dynamitt!

Prostatakreft er den kreftformen som rammer flest menn, faktisk får 13 menn denne beskjeden hver dag! Det er ikke så vanskelig å tenke seg til da at denne gruppen trenger mer forskning, de trenger mer fokus. Det som gjør prostatakreft vanskelig er at det i mange tilfeller ikke er noen symptomer til å begynne med. Vi ønsker derfor at alle mannfolk tar symptomene på alvor! 

Symptomer:
– tynn og svak urinstråle
– hyppig vannlating
– vanskelig å tømme urinblæren
– blod i urinen
– smerter i rygg og skjelett

Det beste er at vi gjorde hele prosessen SAMMEN!


Når barten blir blå!


Ikke lenge til vi kan skylle ut å se slutt resultatet!


Fredagens utgave av Nordlys. Artikkelen kan også leses på nett, ‘Derfor har kreftsyke Ernst farget barten blå’

Jeg føler skryting er på sin plass å ønsker derfor å bemerke at Ernst Georg var min store inspirasjon når jeg farget håret rosa i oktober. Dette er nemlig ikke første gangen har gjør akkurat dette, han gjorde det samme i fjor, også da hos Stenersen frisør i Tromsø.  Denne mannen er en knalltøff kar som virkelig gir av seg selv, her kan du lese artikkelen fra ifjor på iTromsø, og se en liten videosnutt ‘Ernst har blå bart’.

9bvFrkvhfu

Stenersen Frisør på Instagram

Jeg håper fokus, åpenhet og bevisstgjøring på prostatakreft og menns helse generelt kan være med på å fjerne litt gamle tabu stempel. Noen ganger ønsker jeg å rope -HEI, selv om du er mann, så kan faktisk du også bli syk! Man er ikke ‘svak’ når man tar vare på seg selv å oppsøker lege!  Det kan faktisk redde livet ditt… tygg litt på den. Tenk så over hvor sterkt det egentlig er for denne mannen å stå fram med en diagnose som den vanlige mannen i gata ikke våger å prate om. La oss nå i Movember snakke om akkurat det. La oss fokusere på DERES helse!

Jeg måtte visst lage en helt egen Mo Sista for å kunne lage en egen side til meg og Ernst Georg. Måtte faktisk danne et lag, noe som gjør det hele enda bedre. For da har DU muligheten å delta sammen med oss! Jeg oppfordrer deg til å bli med på laget vårt, Blå Dynamitt!  Solidaritet er viktig! Du trenger ikke å farge verken barten eller håret blått, men stå gjerne sammen med oss. 

Vi blir veldig glad for alle donasjoner du gir til en god sak, klikk på linken nedenfor.

BLÅ DYNAMITT!

Hvordan delta på Movember?

1. Registrer deg.
2. Er du en Mo bro eller en Mo sista?
3. La barten gro!
4. Eller MOVE i Movember som er 30 min fysisk aktivitet om dagen.

Tusen hjertelig takk til gode Ernst Georg fordi han er den tøffeste mannen jeg noensinne har møtt! Og takk til Stenersen frisør som farget både hår og bart blå til anledningen, dere hjelper oss med å skape fokus og bevissthet rundt temaet. Tips til andre, ta dere en tur innom Stenersen. Dere har her to muligheter (om dere ikke vil farve håret eller barten). 1. Barber bort barten slik at dere kan anlegge ny i Movember. 2. Få en blå extension stripe i håret for å vise deres støtte! 

Støtt forskning på prostatakreft fra sofakroken!

SMS til 2277
(100 NOK og 200 NOK)

Skriv MO100 eller MO200 

Mvh

Mia

LINKER av interesse!

Doner eller bli en del av laget vårt Blå Dynamitt!

Les saken på Nordlys – Derfor har kreftsyke Ernst farget barten blå

Nettsiden til Stenersen Frisør

Følg Stenersen Friøsr på facebook.

Prostatakreftforeningen (PROFO)

#prostatakreft #profo #movember #blådynamitt #blåbart #stenersenfrisør #solidaritet #vennskap #mannehelse

2 kommentarer
    1. Å, heiande du, så vakker du ble med blått hår. Dette skal mannen min altså få se. For han spurte akkurat hva jeg tenkte om movember og tips om hvordan han kunne markere den. Har ikke tenkt på at vi jenter også kan markere solidarisk. Er jo en viktig sak, og nå har du fått meg til å tenke på hvordan jeg kan bidra. Tusen takk. 🙂

    2. Tone: Takk! Ja, om man ikke ønsker å farge hele håret så finnes det andre måter også. Stenersen frisør her i byen gir 50 kroner per extension til forskning på prostatakreft. Blir så glad når forretninger som det ønsker å bidra! Håper det blir mange blå striper i håret på damer og menn rundt omkring 🙂 Bare kreativiteten som setter grenser!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg