En personlig vinkling på hvorfor du burde støtte kreftforskning

Som dere har lest har rosa sløyfe i år fokus på de som lever med uhelbredelig brystkreft. Tanken om tilbakefall, og i verste tilfelle med spredning er noe de fleste av oss er innom. For vi kjenner nå til livets lotteri, og at det på ingen måte er noen garantier.

Jeg vil derfor vinkle dette mer personlig, for å vise hvor viktig det er å støtte forskning på brystkreft. 



Den krefttypen jeg fikk het trippel negativ, den har ingen etterbehandling med ekstra medisiner for å minke sjansene for tilbakefall lik de andre brystkrefttypene (antihormon).  Den har heller ikke andre alternativ, lik den andre typen hissig brystkreft HER2- Positiv (herceptin). Per idag finnes det ingen gode alternativ om man skulle trekke det loddet som ga spredning. Det å kunne forske fram medisiner som fungerer til uansett type kreft blir derfor for å si det mildt, jævlig personlig! Hvem ønsker ikke å vite at det finnes noe som kan gi noen gode år om det verst tenkelige skulle skje? 

Det er en del forskning og studier som foregår der ute, og de alle gir meg håp. Et håp om at også vi en dag vil ha en medisin som minker risikoen for tilbakefall. 

“Den mest aggressive formen for brystkreft defineres som trippel-negativ for de aktuelle reseptorene og kalles basal-lignende brystkreft. Den står for 15-20 prosent av all brystkreft.” Fra forskning.no

Brystkreft står meg nærmest, det er derfor naturlig at jeg er ekstra engasjert rundt akkurat den typen kreft. Skulle ønske jeg kunne klone meg å være like engasjert på alle fronter. Skal prøve så godt det lar seg gjøre, litt er bedre enn ingenting.

De regner ut fra fem års overlevelse, det sies at det er iløpet av disse fem årene sjansen for tilbakefall er størst. På statistikken har brystkreft gode tall, men jeg vet at statistikken for trippel negativ viser noe ganske annet. Jeg ville ha skrønet om jeg sier at tanken om tilbakefall aldri streifer meg, men jeg velger å ikke tenke så alt for ofte på det. Jeg velger heller å bruke tiden på å leve! For hva er poenget, om man ikke nyter den tiden man har? Jeg ønsker ihvertfall ikke å se tilbake med anger. 

Jeg håper du gir en slant til Rosa sløyfe, så kanskje de som kommer etter meg kan få en medisin som minker sjansene for tilbakefall. Som minker sjansen for at de blir en del av 1 av 4 statistikken. Uten deres støtte ville det ikke vært noen penger å gi til forskning.

Doner gjerne til innsamlingen på Kreftforeningens nettsider, Pink is the new black!

Mvh

Mia

Diverse linker om trippel negativ brystkreft.

NRK – Nærmere behandling for aggressiv brystkreft

Forskning – Lys i tunnelen for aggressiv brystkreft

TNBCfoundation – Understanding triple negative breast cancer

#brystkreft #rosasløyfe #rosasloyfe #oktober2015 #trippelnegativ #personlig #engasjement

2 kommentarer
    1. Flott at du er så en gasjert. Det betyr mye, det er jeg sikker på. Ikke alle orker å stå på etter at de har vært gjennom det du har opplevd. 🙂 Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg