Heklet Rosa sløyfe sjal (oppskrift)

For en tid tilbake heklet jeg meg et Rosa sløyfe sjal. 

Etter min mening ble det litt langt. Bortover, ikke nedover altså. Det ble alt for mye sjal hengende over, de lefsene ble litt iveien for armene mine. De eldre gardene (aldersgruppen som kan være mor til en 29 åring) sier jeg kan dandere med en pen nål eller lignende, så forsøkte med en fin liten rosa sløyfe perle pin. Nå er forsåvidt oktober snart over, så fikk ikke akkurat brukt sjalet så mye. Men litt gøy var det jo å lage det ihvertfall, det er vell kosen vi er ute etter med håndarbeid?


Oppgitt over tanken på å måtte rekke opp…igjen!
Jupp, bildet er fra før håret ble frisert og farvet rosa. Altså før oktober.

Ja, om vi ser bort fra alle da gangene heklingen kan gi grå hår! Som nevnt er det en stund siden det ble ferdig, det er enda lengre siden jeg faktisk begynte på sjalet. Måtte nemlig rekke opp to ganger, ble ikke fornøyd. Slik går det når man vet hvordan man vil ha det. Skal ærlig innrømme at jeg lett blir en liten hissigpropp når jeg plages, så forbannet hele sjalet ganske lenge! Husker faktisk ikke hvorfor jeg måtte rekke opp hele to ganger, tror jeg har fortrengt det… 

Men det ble ihvertfall ferdig til slutt!


La ikke merke til at sjalet hadde lagt seg i en brett øverst når bildet ble tatt. Pytt sann, slikt skjer!


Det ble litt langt.

Originaloppskriften er hentet fra Naztazia, anbefaler siden hennes da hun har mange oppskrifter å velge blant. Hun har også laget en video som viser veldig greit fremgangsmåten, legger den ved nederst. Dette sjalet, eller skjerfet vil jeg si kan egne seg til så mangt. Det er ikke utpreget sløyfete, du kan også skifte farve til din sløyfe. Nedenfor vil du finne oppskriften oversatt til norsk, ut fra hvordan jeg laget mitt sjal.


Nærbilde av sløyfene.

OPPSKRIFT OVERSATT TIL NORSK

Heklenål 4
Garn: Dale Freestyle (jeg brukte ca. 6 nøster, om jeg ikke husker helt feil. Lengde er helt opp til deg selv!)

Lag en løkke, legg opp 243 m

1. Hopp over de tre første m, st i den fjerde fra kroken. St i de resterende m, snu arbeidet.

2. 15 lm. Hopp over lm masken, deretter hopper over neste 3 lm. Kjm i neste maske. [15 lm. hopp over neste 3 lm. Kjm i neste maske] Repeter ut runden. Avslutt med 7 lm. Snu arbeidet.

3. Vri løkken (slik at det blir en sløyfe), 3 fm i toppen av løkken. 1 lm. Fortsett til neste løkke, repeter til siste løkke. På siste løkke, vri løkken og gjør 3 fm. 1 tst*, som er festet til bunnen av sløyfen. 3 lm, snu arbeidet.

4. Hopp over lm masken. St i alle maskene runden ut, også i lm.

5. Repeter rad 2.

6. Repeter rad 3.

7. Repeter rad 4.

Repeter til ønsket lengde.

Tst = Trippel stav. Kast tre ganger, totalt fire løkker på nålen. Før nålen igjennom masken, kast. Trekk igjennom to masker. Kast, trekk igjennom to masker. Gjentas totalt fire ganger.

Video fra Naztazia på Rosa sløyfe sjal


Kos deg med heklingen!

Minner om konkurransen hvor du kan vinne en heklet pupp! Den som intet våger, intet vinner. 

Mvh

Mia

#hekling #håndarbeid #rosasløyfe #rosasloyfe #sjal #skjerf #naztazia

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg