Sa jeg noe galt?

Noen ganger får jeg en følelse av å ha sagt noe galt. Denne følelsen kommer som oftest snikende på kvelden, å jeg blir liggende å gruble over dagens samtaler. Grunnen er enkel, jeg sier mye feil. Har du noen gang opplevd at jeg sa noe som ikke hang på greip, brukte feile ord, feil navn, eller rett og slett sa noe som ikke egnet seg. Vell, da gjorde jeg mest sannsynlig det.

Hvorfor sier jeg så mye feil? Vet ikke om det er kjemohjernen som har klamret seg fast såpass lenge, eller om det er fatiguen. Muligens en god blanding, ikke vet jeg. Vi kan vell greit konkludere med at hodet mitt ikke har vært det samme etter behandlingen. Til tider føler man seg stokk dum! Jeg kan plumpe ut med ord og setninger som ikke henger på greip. Eller så finner jeg ikke ordene i det hele og store. Man blir frustrert og forbanna til tider, men hva nytter det å kjefte på et hode som ikke fungerer?

Prøv å se for deg at du plutselig mistet evnen til å tenke, snakke tydelig og finne ord, formulere deg forståelig. Det er verst når man er sliten… har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lett etter et ord så febrilsk at jeg har blitt frustrert på min stakkars samboer -Hjelp meg da, vet jo ikke hva det heter! Han kan ikke gjøre stort, han vet jo ikke hva man prater om. Når han ser jeg sliter, så fullfører han setningen min på autopilot nå.

Jeg har blitt flinkere å kamuflere når jeg ikke kommer på noe, det handler om å tenke setningen før man taler den. På det viset har jeg en sjanse å omformulere, uten å virke som et nek. En annen metode er å skifte ut ordet jeg ikke finner med et helt annet, dette kan ende opp komisk til tider. Det tar store doser energi å gjøre slikt over lengre tid, å man kjenner hvor mye energi som renner ut. Jo mer sliten jeg blir, mindre konsentrasjon har jeg å bruke. Når jeg begynner å ta lengre pauser under samtalen, så vet man at prosessoren begynner å jobbe tregere. 

Man lærer seg taktikker, overlevelsesstrategier i samfunnet. Survival of the fittest ligger nok i oss alle, ingen ønsker å skille seg ut for mye.

Det er ikke alltid jeg legger merke til at ting kommer ut på helt feil måte, noen ganger kan man nok virke en smule merkelig. Andre ganger sier man ting før man rekker å tenke i det hele og store! 

Jeg er frisk, men som med mange andre er det ettervirkninger som sitter i. De 3 T’er, Ting Tar Tid. Det er en realitet mange sliter med etter kreftbehandling. Det er en realitet som ikke bør tabubelegges, men snakkes høyt og tydelig om.

Så ha meg unnskyldt om jeg sier noe helt på tverra, eller som kan missoppfattes. Ha meg unnskyldt om jeg stopper opp midt i en setning, jeg tenker…

Mvh

Mia

#fatigue #brainfog  #chemobrain #kjemohode #dårligformulert #ettervirkning #missforståelser #dum #idiot #konsentrasjonsvansker 

4 kommentarer
    1. æh der kjenne æ mæ igjen.. Når man stoppe midt i setninga fordi man ikkje heilt huske ka man sko si.. Uff.. D e tungt som du sir.. d e ei bivirkning me mange sykdomma, som dessverre ikkje snakkes nåkka om..

    2. Eileen: Ja, dessverre så er det nok det. Tror ikke omverden helt vil forstå problemet før de selv har vært der… Kanskje når de blir gammel og hukommelsen svikter av andre årsaker. Bør ikke være tabu å ha være eller ha vært syk!

    3. Nei d burde ikkje vært tabu… Men heldigvis for blogginga, iallefall for min del, så har æ fått en stemme når d gjeld sykdom.. Da kan man forklare så folk skjønne at man ikkje e uintressert, man e bare ikkje heilt på kanal bestandig…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg