Ufrivillig medlem av Den Norske Kirke

Jeg er ikke døpt, og ei heller konfirmert. Ikke har jeg vært medlem i noe annet trossamfunn, jeg har ingen religiøs tilhørighet. Fra jeg fylte 15 år har jeg mottatt disse Kirkevalg kortene i posten, har småkjeftet og stusset litt over dem. Jeg skal da ikke ha slikt?

I år har det vært litt småprat i media rundt akkurat dette, det skrives at ikke-medlemmer har mottatt disse kortene. I kommentarfelt fløt det over av frustrerte folk som aldri hadde vært medlem, men også mottatt disse kortene i flere omganger. Noen hadde forsøkt å melde seg ut gjentatte ganger, uten hell. Altså, var det ikke noe nytt fenomen at de mottok disse valgkortene.

I media oppga de problematikken med at ikke-medlemmer hadde fått valgkort. Var jeg en del av en gjentatt problematikk, eller faktisk medlem? Jeg vil påstå at sistnevnte faktisk er verre. For et teknisk problem kan oppstå, kan beklages, rettes opp i, og forhåpentligvis ikke gjenta seg. 

Ved flere anledninger undersøkte jeg hvordan man melder seg ut, men selvfølgelig, som mye annet var det papirarbeid. Det høres kanskje lettvint og lite ut for noen, men det går også på prinsipp. Det bør ikke være min oppgave å betale porto for en utmelding til noe jeg aldri har meldt meg inn i. Bør det ikke være Den Norske Kirkes oppgave å ha medlemslister som inneholder faktiske medlemmer? Verken jeg eller mine foreldre har samtykket til at jeg skulle stå som medlem fra fødsel. 

Jeg kom over en app som heter utmelding.no, tenkte jeg skulle gi det et forsøk.

Den går i korte trekk ut på at du skriver følgende på et ark:
Jeg melder meg herved ut av den Norske Kirke. Navn, folkeregistrert adresse og fødselsnummer. Signatur og selvfølgelig dato. Du tar bilde av det du har skrevet via appen, og sender det inn.

Sommeren passerte, jeg glemte hele greia. Plutselig kom et brev i postkassen!

Så da har jeg faktisk vært medlem, uten å ha meldt meg inn. Nå venter jeg i spenning på neste Kirke valg, vil jeg da som mange andre motta nytt valgkort? Det vil tiden vise. Jeg er ihvertfall endelig utmeldt!

Det er en kjent at at før i tiden ble man automatisk medlem om en av foreldrene var det. Vell, tider forandrer seg, vi er i 2015 nå. Kirken burde ha tatt hintet når foreldrene velger å ikke døpe sine barn, de burde da ha blitt slettet. Ihvertfall rundt konfirmasjonsalder, velger barnet å da ta stilling til å ikke melde seg inn, så burde kirken automatisk slette vedkommende fra listen. Det er jo fra denne alderen de også vil kunne ha påvirkning til kirkevalg. Se der, jeg har funnet løsningen til dere. Nå, sett igang å gjennomgå bøkene deres. Alle som ikke ikke ble døpt og konfirmert bør få skriv i posten der det opplyses at de vil automatisk bli utmeldt av grunnene ovenfor, om de fortsatt ønsker å være medlem kan de sende inn ett eller annet ark dere koker ihop. 

Aldri mer bør dere automatisk sette folk som medlemmer! Det er juks, uansett hvordan dere vender og vrir på det. Samtidig ønsker jeg å si at jeg ikke har noe imot kirken generelt, men slikt som dette bør ikke forekomme. Og jeg er uendelig glad for at vi nå i 2015 begynner å snakke om temaet. 

Til dere i diverse kommentarfelt rundt på nett som sier det bare er å kaste valgkortet i søpla, og til dere som sier -Men hva er forskjellen? Det er jo bare navnet deres som står der. Og ikke minst til dere som sier det koster ingenting å stå som medlem… Nei, det er ikke så enkelt. Det er snakk om prinsipper, om tro eller ikke tro. Like mye som noen tror på Gud, tror jeg ikke på Gud. Kirken får penger per medlem (se link fra nettavisen nederst), jeg ønsker ikke at verken mine eller dine skattepenger skal gå til medlemsjuks!

Jeg respekterer andres religion, syn og tro. Likeså bør de respektere at jeg ikke tror. Gjensidig respekt ovenfor hverandre, uavhengig av religiøs tilhørighet.

Mvh

Mia

Diverse linker til avisartikler rundt temaet:

Nordlys 12. September – Sten Jørgen meldte seg ut av kirken fem ganger
Aftenposten 4. August – Valgkort til kirkevalg sendt til ikke-medlemmer
NRK 4. August – Medlems rot i Den Norske Kirke
Nettavisen 5. August – Omfattende medlemsjuks i Den Norske Kirke
iTromsø 30. Juli – Havnet i Kirkeregistrert mot sin vilje

#religion #samfunn #2015 #samfunn2015 #medlemsjuks #religion #religiøstilhørighet #ikketroende

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg