Det hjelper så lite…


Det hjelper så lite…

Det hjelper så lite at du skryter om ditt flotte liv med hus, barn og solid jobb.
Når du vet jeg sitter her å gynger på utrygg grunn.

Det hjelper så lite å bli invitert til en aktivitet, som min kropp ikke klarer, å derfor blir sittende tilbake alene.
Når følelsen av å være tilovers, iveien, er det siste jeg trenger.

Det hjelper så lite å høre om hvor rimelig den boligen er, de skoene, eller den jakken.
Når summen du snakker om er en mengde penger som virker ganske fjern fra min virkelighet.

Det hjelper så lite å rakke ned på det dumme uintelligente neket bak kassen på Obs, som sikker ikke har noen utdannelse. 
Når det kanskje blir min eneste mulighet.

Det hjelper så lite å snakke om den perfekte kroppen, eller vise meg hvor lekker din ferskeste skjønnhetsoperasjon gjorde deg.
Når jeg sitter her uten bryst, og resten av kroppen svinner hen.

Det hjelper så lite å vise meg ditt perfekte liv.
Når mitt er så usikkert…

Det ville hjulpet…

Hvorfor tar du deg ikke tid til å prate om andre gleder i livet?
Det ville hjulpet å vite at de små tingene teller.

Hvorfor tar du deg ikke tid til å inkludere, kanskje må du senke ditt nivå for å nå mitt?
Det ville hjulpet å føle at man ikke er så alene.

Hvorfor kan vi ikke heller gå til salgstativet, sammen?
Det ville hjulpet å ikke føle meg underlegen deg, og fattig.

Hvorfor tenker du ikke på at han i kassa kanskje har sitt å stri med, eller studerer han?
Det ville hjulpet om du lot vær å tråkke på både min og hans intelligens.

Hvorfor kan vi ikke snakke om hvor flott mennesker er på innsiden?
Det ville ha hjulpet å føle man strekker til, selv om kroppen ikke er som før.

Hvorfor våger du ikke å vise den virkelige deg?
Det ville hjulpet å se at ikke alt er glansbilde hos deg også.

Hvorfor tar du deg ikke tid til se, til å lytte.
Det ville hjulpet…

Mvh

Mia

Noen ord for å forklare tanken bak teksten:

Dette er noe av det mest personlige jeg har delt på bloggen, med unntak av mitt første innlegg. Det er lenge siden teksten ble skrevet, men jeg har vært alt for feig til å legge den ut. Egentlig ødelegger det å skrive dette, men for å unngå missforståelser eller misstolkninger ser jeg det nødvendig. Det handler om omtanke, medmenneskelighet og empati… den handler om å SE personen som står fremfor deg. Den handler om å tenke før man taler eller gjør. 
Dette går mye lengre tilbake i tid enn brystkreften, det er tanker og følelser jeg har gjort meg igjennom et Alt annet enn A4 liv.

 #dikt #empati #medmenneskelighet #semennesket #lytte #personlig #a4livet #virkeligheten #medføelse #glansbilde #omtanke #tenkførdutaler #personlig

19 kommentarer
    1. Roberth: Tusen takk Roberth 🙂 Nå er det tanker og spørsmål som går mange år tilbake i tid. Noe fjernes, annet legges til listen. Slik vil det nok alltid være ut fra situasjonen man står i. Tror også det er mange som har en lignende liste med hendelser fra hverdagen.

    2. Et flott innlegg som mange burde lese- for, dette gjelder jo i grunn alle (selv om ikke alle opplever samme situasjon, så er jo følelsene de samme) <3
      Jeg fikk litt frysninger når jeg lese dette <3

    3. Elin Slåen: Tusen takk <3 Ja, jeg tror de fleste har en lignende liste. Tror også de fleste av oss ofte ikke tenker før vi taler eller gjør, vi er jo bare mennesker. Håper man kan bli mer bevisst og se personen som står fremfor en.

    4. Så flott at du skriver så sterkt og personlig. For det er så viktig og sant. Jeg deler det på FB om det er greit, for det er så mye lærdom og visdom i ordene. Forståelse og evne til å se andre uten å stille seg selv i veien for dette, er noe av det viktigste i hele den vide verden, synes jeg. 🙂 Ha en fin Søndag.

    5. Elin Slåen: Helt greit det Elin 🙂 Dette innlegget har vært lagret som utkast i over 6-7 måneder. Har vært for feig til å publisere det tidligere… Men tilbakemeldinger som din gjør det verd det <3 Da var det ikke så skummelt allikevel, tusen takk 🙂

    6. Tone: Tusen takk for gode ord Tone, del i vei du 🙂 Ja, håpet er at man skal se mennesket foran seg før man sier noe. Er han/hun dårlig stilt økonomisk, så er det kanskje ikke det beste å skryte av den nye bilen eller hytta. Dette går nok igjen hos de fleste, på en eller annen måte.

    7. Fine, gode og tøffe Mia. Er så glad for at du turde å legge ut dette innlegget. Vi tenker mye av de samme tankene, blant annet deler vi syn når det gjelder dette med fasade. Hva er vitsen? Hvorfor gjemme seg bak masse unødvendig staffasje, dyre forbruksvarer og unødvendige operasjoner? Den dagen vi havner i grava blir vi ikke husket for noen av delene, ei heller får vi dem med oss på ferden videre.
      De små gledene er de absolutt viktigste, og det er du med på å belyse. Tusen takk for at du delte, og for at du er akkurat du 💗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg