Når jeg ber deg lytte til meg…

Lytt

Når jeg ber deg lytte til meg
og du begynner å gi meg råd,
har du ikke gjort det jeg bad deg om.

Når jeg ber deg lytte til meg
og du begynner å fortelle meg
at jeg ikke burde føle slik jeg gjør,
tramper du på mine følelser.

Når jeg ber deg lytte til meg
og du mener du må gjøre noe
for å løse problemene mine,
har du sveket meg
– så rart det enn kan høres ut!

LYTT! Alt jeg forventer er at du lytter!
Ikke prater eller gjør – bare hør på meg!
Jeg kan klare meg selv, jeg er ikke hjelpesløs.
– Kanskje motløs og i ubalanse,
men ikke hjelpesløs.

Når du gjør noe for meg som jeg kan og trenger
å gjøre selv.
Så bidrar du til min redsel og min svakhet.
Men når du aksepterer som et faktum;
at jeg føler slik jeg gjør, uansett hvor irrasjonelt
det kan være,
først da kan jeg slutte å forsøke å overbevise deg
– og begynne å jobbe med å forstå hva som
ligger bak mine irrasjonelle følelser.
Når det er klart, er svaret også der og jeg trenger
ingen råd.
Irrasjonelle følelser blir forståelige når vi forstår
hva som ligger bak dem.

Så vær så snill og LYTT – bare hør på meg.
Om du vil snakke, vent en stund – på din tur,
så vil jeg lytte til deg…

-Ukjent forfatter

Mvh

Mia

#dikt #lytt #ukjentforfatter #ukjent #poesi #sterk #følelser #kreft #kreftrelatert #brystkreft #montebellosenteret #montebello #sykdom

2 kommentarer
    1. Helt fantastisk!!! Så sant. En lærer sa til oss i klassen en gang. Det er en grunn til at vi er født med to ører og en munn. Lytt dobbelt då mye som du snakker. 🙂 Sant, sant. Vi er ofte så glad i å være fiksere, fortelle hvordan en skal føle elle løse problemet. Det meste lar seg løse inni en selv uten andres formaning. Ofte trenges bare lytte-hjelp, hjelp til å høre sin egen stemme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg