Overlegen, jeg nei?

Jeg lider av det som gjerne kalles tunnelsyn på folkemunne, kan ikke påstå jeg er stolt over det. Det trer ofte fram i forbindelse med handleturer der store folkemengder kan forekomme.

Nå er tunnelsyn et vidt begrep, i denne sammenhengen gjelder det ikke den versjonen som går på å ikke kunne se utenfor egne meninger. Men det å faktisk ikke se utenfor sitt eget synsfelt.


Understreker at dette ikke må forveksles med sykdommen tunnelsyn/kikkertsyn.

Det er ikke meningen å passere deg, det er ikke meningen å ikke hilse, det er ikke meningen å være overlegen. Det er faktisk sammensatt av flere årsaker. For det første er jeg svært dårlig til å gjenkjenne ansikter, blir tvilende. I mitt stille sinn surrer det da gjerne -Det er noe kjent ved det mennesket, men hva? For det andre, jeg ser deg rett og slett ikke. 

Dette kan forekomme med hvemsomhelst, en gang så jeg visst direkte på min bror, i øynene. Han vinket, noe jeg ikke fikk med meg. Han vinket med en enda større bevegelser, jeg så han fortsatt ikke. Min bror og hans kone begynte å le, ingen reaksjon i mitt hode. I det jeg skulle passere han sier han høyt -Er du blind? Ja, ikke langt ifra. 

Satser safe.

Noen ganger lar jeg vær å hilse kun for å unngå å tråkke i salaten. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hilst på totalt fremmede, i den tro om at det var noen man kjente. Har alle en tvilling? I så tilfelle møter jeg på disse tvillingene titt og ofte. Kan du be tvillingen deres om å kle seg på et vis du aldri ville ha gjort?

Tror jeg ser igjennom mennesker.

Det er ikke rent sjeldent folk dulter borti meg, eller hever stemmen noen hakk idet de roper mitt navn -Ser du meg ikke? Gjør nok ikke det nei. Føl deg derfor ikke truffet om jeg stirrer deg rett i øynene, men fortsatt vandrer straka vegen forbi. Liker å tenke på det som et kjøpesenter fenomen, men tror gjerne det skjer andre plasser også.

Har nevnt det tidligere, jeg er ikke så glad i folkemengder. Merker det også bedre når man er sliten, tror hjernen min siler ut det jeg oppfatter som unødvendig informasjon (støy og uro). Den siler derfor dessverre ut større forsamlinger, deriblant deg. 

Si gjerne høyt -Hei! Jeg vil nok skvette, men det ville jeg uansett om jeg plutselig la merke til at det stod et menneske foran meg.

Har du tunnellsyn, eller kjenner du kanskje noen som har det?

Mvh

Mia

#tunnelsyn #folkemengder #overlegen #kjøpesenter #personlig #julestria

2 kommentarer
    1. Veldig godt skrevet og flott du sier i fra, mange som kan ta sæ fort nær og tru at det er noe galt med dem som person når man opplever å ikke bli gjenkjent eller sett, så nå vet de som kjenner deg og kanskje de som kjenner andre som har den samme tedensen, at kanskje det ikke er dem det er noe galt med, men en forståelig forklaring på det 🙂
      Son hadde pappan min det også, men bare i Drosja når han kjørte. Æ kunne gå over veien rett framfor bilen hans, men han så mæ bare ikke. Han va så fokusert på trafikkbilde og da ble kjentfolk borte 😀
      Må bare dele den på Gruppa mi 😀
      God klems fra nabon 🙂

    2. Lena: Jeg er nok ikke jeg er den eneste som har en tendens til å filtrere bort en del når man går på kjøpesentrer, i gaten, eller som din pappa, i trafikkbildet. Vil tro det blir spesielt mange forvirrede sjeler der ute spesielt nå i julestria 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg