Han ønsker å konvertere meg

Dette innlegget ble originalt skrevet i 2015, men la det på is en lang stund i den verste perioden med flykningkrisen. Var nylig ferdig med behandling, og det gjenspeiler seg nok i bildene. Det blir aldri noen riktig eller politisk korrekt tid å publisere innlegget, så nå orker jeg ikke vente lengre. Håper dere tar den med et smil slik det er ment!

Har du noen gang blitt kontaktet av tilfeldige mennesker på facebook? Det har jeg, noen ganger prater jeg med dem. Jeg er nysgjerrig av natur, å tenker kanskje de har noe spennende å fortelle. Dette mennesket kalte seg Vera Causa, som er latinsk og betyr ‘real cause’. Det i seg selv burde jo ha gitt meg et hint om hva som var i vente.

I starten foregikk samtalen ganske uskyldig, men litt etter litt begynte han å spørre meg ut angående religion. Han var muslim, å hadde en oppgave, å konvertere meg. Gang på gang forklarte jeg han at det aldri ville skje. Han syntes det var trist at de tillot meg å være ikke-troende, stakkars, jeg ville jo havne i helvete sammen med alle de andre utroende. Som om noen kunne bestemme det for meg… Jeg forsøkte å forklare han hva det ville si å ha frihet til å velge sin egen tro. Hva det ville si å respektere andre menneskers syn på verden og det som måtte komme etter døden. 

Etter ganske mange lovnader om at jeg, og alle andre infidels kommer til å ende i evig fortapelse dypest ned i helvete skrev jeg følgende:

I will say this only once. I am not interested in talking about doomsday or God. I do not care. I do not believe, and therefore there will be no hell in my mind. Nothingness. So stop trying to convince me, because you have failed from the first time you talked about it. I respect all religions, as long as the person do not push it down my throat.  As I respect your decision to believe, so shall you respect mine to not believe. Equal respect for other humans, no matter what path they are following. Freedom of religion.

Hans svar var ikke like forståelsesfult sett med mine øyne:

How can i respect someone who worship the cross for example ? if I worship my god the only god and my religion tells me that whoever whorship another god will be in hell ? i can’t lie to people just because they enjoy it..

Men han ga seg ikke, han skulle fortsatt konvertere meg. Redde meg fra evig fortapelse. Jeg sluttet å skrive, begynte å svare ved bruk av sitatbilder og meme. Det endte med at jeg måtte lage noen selv, bare for å holde flyten gående. Noe egnet seg virkelig ikke i bloggen, og når han gikk over streken valgte jeg å svare med ordentlig krutt. Tok et lite utdrag fra den ekstremt lange samtalen, det kan derfor virke som samtalen hopper til tider. 

Kos dere!






Han ble stille over lengre tid, men ga aldri opp å konvertere meg. Greia er at jeg stoppet å svare om han nevnte Gud eller dommedag. Kutte han helt sier du? Nja, han har en viss underholdningsverdi. Kan jo anse det som et lite eksperiment, hvor lenge vil han forsøke å få meg over på den ‘rette vei’? Første gang han skrev til meg var 25. juni 2015, han har tålmodighet, det skal han ha!

Jeg stiller derimot følgende spørsmål…. Er det greit at folk holder på slik? Om jeg hadde bedt han ryke og reise, så hadde jeg blitt stemplet som den slemme. Jeg hadde vært… skal vi trekke kortet, rasist! Er det riktig? Jeg kjenner mennesker fra hele verden via spilling og internett generelt. En ting krever jeg fra dem alle, en felles respekt og folkeskikk! Kultur og religion er den tynneste unnskyldningen som finnes når det gjelder oppførsel over internett. Kjenner folk fra dypeste Kuwait, Hellas, og Egypt for å nevne noen. Hva har de jeg fortsetter å prate med tilfelles? Folkeskikk. Det eksisterer over hele verden, noen bare velger å ignorere det.

Forsåvidt tror jeg han bor i Norge, siden han har linket meg norske sanger og skrevet enkelte norske ord.

Har du truffet på noen slike på det O’store internett?

Mvh

Mia

PS: Han tar fortsatt kontakt i flekkene, sist var juli 2016. 

#religion #muslim #debatt #konvertering #ekstrem #hedning #infidel #synder #gud #veracausa #samfunn

14 kommentarer
    1. Jeg sier bare WOW! :p nei, det er selvfølgelig ikke greit. Men han mener jo og tror sikkert helt oppriktig at han må redde deg.. eller kanskje han er full i drit og trenger tidsfordriv. Du er no hvertfall tålmodig du og

    2. Gry: Ja, det kan jo være at han har et lignende eksperiment fra sin side. Så hvor lenge han kan holde det gående før folk får nok 😛 Merkelige folk finner man nok overalt, god underholdning for meg da 🙂

    3. Haha, jeg ville også holdt det gående bare for å se hvor lenge han gidder. Det har faktisk en liten underholdningsverdi. Man blir jo nysgjerrig på å komme litt innpå dem også og finne ut hva som faktisk er greia.

    4. Viktoria: Presis, det sitter jo faktisk en person på andre siden 🙂 Han kommer i flekkene å skriver, men nå holder han det ikke gående like lenge i slengen. Borte er han ikke 😀 Kanskje jeg skal spørre han neste gang om han har fått konvertert noen. Så lenge det foregår på en uskyldig måte uten personangrep ect. så går det helt greit. Selv om han ble litt grov i munnen enkelte ganger (ikke lagt det ut på bloggen).

    5. Hmm.. Ikke bra hvis han blir ufin, men ja, det er absolutt interessant å skulle finne litt mer ut om hva det er slags person og hvorfor han gjør dette her ;D

    6. Hahahahahahahah…
      åååh.. Har ikke ord xD Blir bare helt sånn… wow.. Er det virkelige folk liksom xD
      Jeg gidder aldri å svare slike randome folk 😛 Orker ikke 😛

    7. Søtmonsen ): Har svart flere på FB, men også på mail! Per mail utgir de seg oftest for å være en amerikansk soldat som har mistet familien sin på tragisk vis. Hadde en Peter Paker (spiderman, Peter Parker?). Han hadde mistet konen til brystkreft og datteren i 9/11, nå lette han etter den store kjærligheten. Men det som er kjedelig med den typen er at de ikke svarer på spørsmål, skriver bare masse sukkersøte greier eller viser til sin egen tragedie. Typisk love scam! Forsøker å spille på hjertestrengene med dårlig engelsk 😛

      Artig når man har litt tid tilovers 😀

    8. Nei, jeg har ikke truffet sånne, men jeg holder meg veldig langt unna å diskutere NOE som helst omtrent skriftlig her inne. Skriftlig blir alt så bastant og folk har lett for å misforstå. Jeg tror nok jeg bare hadde sagt ingenting, hvis folk hadde kommet med masse gnål på bloggen min f eks. Men jeg vet jo ikke hvordan det er pga ikke vært borti det. På andre sine blogger f eks ytrer jeg meg lite i store diskusjoner, for jeg ser det blir mye ugreit med sånt, og jeg liker det dårlig. Hvis folk står på HELT andre enden i meninger så gidder ikke jeg å prøve å diskutere en gang, for mye energibruk… 😀 Det er jo helt utrolig at han gadd å bruke så mye energi på det også. Folk må få være i fred (altså DU må få være i fred) når man ber om det. Hørtes veldig ekkelt og slitsomt ut det der 🙁 Han er blitt stille nå eller?

    9. frodith: Ser den, holder meg gjerne unna politikk ol. på bloggen. Men denne var for god til å ikke deles, men lite gunstig akkurat når den verste krisen pågikk. Det vil aldri være en tid der det passer 100% å vise til noe som kan tolkes forskjellig, alt etter hvem som leser. Så håper de fleste tar det med et smil 🙂
      Ja, han gir ikke så lett opp, det skal han ha! Har ikke hørt fra han på en liten stund nå, men han kommer dann og vann. Begynt å bli litt mildere i språket da, sist kommenterte han bare at jeg hadde skiftet hårfarge 🙂 Det er helt greit for min del. Jeg finner mennesker interessant, å liker generelt å lære om andre kulturer. Men noen ganger får man litt hakeslepp 😛

    10. Jeg har hatt en del økter som dette i real life jeg… i et land der majoriteten er muslimer… ikke helt trygt… men likevel ganske morsomt. De har ikke opplevd religionsfrihet og da skjønner de ikke hvordan vi kan la være å tro….

    11. Kristin: Nei, det er visst ganske så uforståelig for enkelte! Når det er nevnt kjenner jeg folk fra f.eks. Kuwait som er et ganske strengt land. De har kjønnsdelte skoler, må ha verge med for å treffe det motsatte kjønn ol. Men i følge min kompis (og hans venner) så er det noe som rører seg blant ungdommen 🙂 Tenker det er et godt tegn at de ser litt mer utover å ønsker å løsrive seg litt fra de strengeste rammene, bli mer fri. Det vil jo også være veien til større forståelse for andre religioner. Slik som min kompis i Egypt, han har null problem med uansett hva andre måtte tro på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg