For ett år siden trodde jeg det var en fettkul

Idag er det ett år siden jeg satt sammen med mamma på venterommet på brystdiagnostisk senter i Tromsø. 
Tusen takk for at du ble med!

Butterfly in breast cancer awareness ribbon
Licensed from: cienpies / yayimages.com

Idag er ett år siden jeg trodde det bare var en fettkul på høyre bryst.
Ikke noe farlig, den fjerner de lett.
Det er ett år siden jeg gikk igjennom trippel diagnostikk med mammografi, ultralyd og biopsi.
Mørkbanket pupp, som deretter ble stukket med et torturredskap.

Butterfly design
Licensed from: Myimagine / yayimages.com

Det er ett år siden vi brukte hele dagen på BDS, time etter time.
Ventingen er verst.
Det er ett år siden legen sa – Det ser ikke friskt ut, men jeg vet ikke sikkert enda.
Jeg beholdt håpet på at det ikke var ‘så ille’
Det er ett år siden jeg ble møtt med triste øyne fra både sykepleiere og kirurg.
Jeg tenkte er det alderen og plassen? Visste de noe som jeg ikke visste?
Det er ett år siden legen forespeilet brystbevarende kirurgi av høyre bryst.
Trodde jeg.
Det er ett år siden legen lovte å ringe meg straks han hadde ferdig diagnose.
Han ringte, men prøven trengte enda litt tid.

Breast cancer awareness ribbon woman head composition.
Licensed from: cienpies / yayimages.com

 

Om noen få dager ringte telefonen fra kirurgen
Med en beskjed ingen ønsker å få.
Om noen få dager var diagnosen klar.
Trippel negativ mannskit.
Om noen få dager ble livet satt på hodet for alltid.
Det blir aldri det samme igjen.
Om noen få dager anbefalte legen mastektomi av høyre bryst.

Hadet puppen.
Om noen få dager skulle det hele begynne.
Måneder med operasjoner og gift pumpet inn i årene.
Om noen få dager skulle jeg føle hvordan det var å danse med døden.
Livet er skjørere enn man ønsker å tro.

Om noen få dager… for ett år siden.

Mvh

Mia

#brystkreft #bds #brystdiagnostisksenter #kreft #behandling #mastektomi #bryst #pupp #ettår #markering #cellegift 

7 kommentarer
    1. Så sterkt, Mia. Og så flott skrevet!!! Jeg synes du skal sende denne teksten inn til “Athene”. Jeg har hatt flere tekster der på trykk, og de trenger nye, gode stemmer. Tommern opp for mange gode, kreftfrie år!

    2. Så utrolig sterkt å lese. Må ha vært utrolig sterkt for deg å gå gjennom alle de minuttene, timene,dagene…et år. Ha et godt neste år, med mange fine og positive timer. 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg