Kosetur til Lenangen

Igår fartet jeg sammen med familien avgårde til Lenangen. 

Første stopp skomakerkrysset på Lenangsøyra. Har utrolig mange minner fra barndommen her, vi gikk rundt og mimret imens vi beundret hvor pent det har blitt der nå. Det er en annen som eier det, han har pusset det skikkelig opp. Nydelig!

Det har alltid vært store grantrær og masse kongler rundt huset.

De gamle vinduene lener seg forsiktig mot gjerdet. Gammelt og slitt kan være vakkert.

Turen bar videre til Nord Lenangen, der møtte vi bestemor og bestefar. De har vært på kjøretur rundt omkring i den nye flotte bobilen sin, koselig å treffe gamlingene. Mitt søskenebarn var også på hytta. 

Han fortalte at han ikke hadde fått sove før i 6.00 tiden i morges. Grunnen var at porten til sauene var glemt åpen, de hadde selvfølgelig funnet veien til andre siden av gjerdet. Gresset er jo grønnere der må vite! Bestemor og bestefar hadde sovet fredfullt igjennom hele natten. Uvitende om at to stykker sprang som galninger rundt å jaget sauene tilbake på andre siden av gjerdet. Jeg ser det for meg!

Søt er de ihvertfall, små lammene. Vi ble stående å observere bikkja som ville gå sammen med sauene. De har blitt ganske så vandt med hverandre opp igjennom årene, spesielt et lam var ganske så nysgjerrig på den rare skapningen. 

Chanel vil være en del av flokken

Lenge siden jeg har vært på hytten deres, de har fått det kjempefint. Og mye større enn når jeg var her sist. Skulle ned å se på gapahuken deres, da det plutselig sprang en vonn nesten rett over tærne mine. Den stakk inn i gapahuken, kanskje den har laget seg bolig der.

Vi bestemte oss for å dra på en rusletur ved Russelv, det var nydelig vær. Straks vi parkerte bilene kom en hest springende ned, for en koseklump. Fulgte etter oss et stykke, ville ha mer oppmerksomhet luringen.

Kom over to stolte skarv som satt på en stor stein. Dessverre er jeg ingen dyktig sniker, så kom meg ikke så veldig nært før de bestemte seg å stikke av.

Før vi dro fikk vi si hadet til hesten, og hilse på en annen i samme slengen. Kan nok ikke legge ut bildet der den ene stakk hele hodet inn i bilen når mamma skulle prikkevere kamera. Hun ropte til min kusine at hun måtte få den bort, vi lo godt, jeg tok bilde. Det øyeblikket måtte fanges slik at vi kan dele det med henne, igjen, og igjen, og igjen.

Vi hoppet i bilene, neste stopp var besteforeldrene til mine søskenebarn. Et koselig eldre par, med mye varme i hjertene. Blir så godt tatt imot hos dem, selvfølgelig ble magen også tatt godt imot. Mitt søskenebarn (eller fetter som man sier så fansy), fikset sviskekompott med melk til meg. Deretter ble is,vafler, krumkaker og lefse servert til kaffen.

Omsider bar turen hjemover, jeg var ganske så utslitt, men det var verd turen. Koselig dag i godt selskap, nydelig vær hele tiden. Når vi nærmet oss byen kom de første regndråpene, gjorde ikke oss noe. Dagen vår var komplett.

Slike små utflukter full av latter, glede, gode samtaler og flotte mennesker er en god pådriver til å komme seg tilbake til hverdagen. Godt å komme seg litt ut iblant. Tusen takk for en strålende dag!

Mvh

Mia

#natur #nordnorge #lyngen #lenangen #nordlenangen #lenangsøyra #hest #sau #hund #skarv #foto #tilbaketillivet #sommerglede

8 kommentarer

Siste innlegg