Sliten idag.

Det er ikke mange timene inn i dagen, å jeg kjenner allerede fatiguen ta tak i kroppen. Det er ikke unormalt, men sjeldent jeg orker å nevne det. Har laget ett eget innlegg om saken, men da når jeg ikke var sliten i øyeblikket. Er man sliten, så er man sliten, da er ikke skribling prioritert.

Road sign with fatigue
Licensed from: Tang Yann Song / yayimages.com

Grunnen til at det nevnes nå er at tidligst igår leste jeg noen damer som pratet rundt temaet. Spesifikt hva de skrev skal jeg ikke nevne, da gruppen er lukket. Men det får meg til å tenke rundt hvordan andre ser deg. Noe av det som ble tatt opp gjaldt kommentarer fra friske mennesker. Kan ikke si jeg føler noen virkelig forstår hva det vil si, stadig får man kommentarer i retning -Da kan du ta deg av de små lette oppgavene. Nei, ligger man paddeflat så er man faktisk akkurat det. Ikke kan jeg forutse når jeg vil bli sliten. Det kan være om en time, eller i morgen. 

I går kunne jeg noenlunde si at i morgen kommer jeg til å være sliten. Etter operasjoner har jeg en tendens til å bli lykkelig og kvikk, som om kroppen er pumpet på endorfiner. Holder derfor ut i ganske mange timer på denne ‘rusen’. Idag derimot har jeg dalt, det svir på brystet der veneporten en gang satt. Ikke smertefullt, bare ubehagelig. Det verker i muskler og ledd, jeg lå en times tid i senga før jeg klarte å rulle ut. 

Er du vant til å være trøtt og sliten, så tilpasser kroppen seg. De dagene man er kvikk, så føler man seg som en superkvinne. Kan gjøre alt! De som sliter med fatigue er ikke ‘bare’ trett, det er en form for ekstrem tretthet/slitenhet i kroppen som ikke kan beskrives med ord. Det verste for meg er ikke direkte å være trett, men å slite med hukommelsen og konsentrasjonen… Man føler seg rett og slett som en idiot til tider. Det har vært studer der jeg har grått i fortvilelse over å ikke henge med. Jeg må slå av alt bakgrunnsstøy når jeg snakker i telefonen, eller skriver blogg. Før elsket jeg å ha nyhetene på i bakgrunnen konstant.

Les mer of fatigue på kreftforeningens sider.

“Tretthet er ikke nødvendigvis synlig for andre, mange ser langt mer friske og opplagte ut enn de faktisk er. Dette kan igjen medføre forventninger fra andre som det er viktig å snakke om.”

Tygg litt på den. Ofte vil du heller ikke høre noen si at de er trett, vi ønsker å være ferdig med å være ‘syk’. Vi ønsker ikke å hele tiden føle oss som en byrde. Om vi begynner å snuble i ordene, sitte der med et apatisk blikk. Da begynner man nok egentlig å bli ganske så sliten. 

Dagens form skinner igjennom i teksten. 

Mvh

Mia

#fatigue #kreft #brystkreft #ettervirkning 

2 kommentarer
    1. Ja, ikke sant!! Tenker nå at man skulle hatt sånn fatigue-stoff og blanda noen ml i kaffen til NAV-hardt-arbeiderne.. Bare sånn at de fikk kjenne på opplevelsen. En enkelt gang. Hilsen frekkeTone. 🙂 Ta hensyn til sånn kroppen din har det. (Lett sagt- tyngre gjort) Gode ønsker for deg i dag. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg