Konsultasjon hos onkologen.

Idag var siste økt med lett fysisk aktivitet før sommeren, godt å få rørt kroppen litt. Har ikke kunne dratt på de to siste treningene, så denne gangen skulle jeg. Vi var bare tre stykker, kanskje resten hviler litt i sommersola som også tittet fram idag. Jeg fikk meg en liten pause på Vardesenteret før legetimen på kreft poliklinikken klokken 13.00.

Som nevnt i tidligere innlegg sa fastlegen min rett ut at han ikke hadde nok kunnskap angående kreften. Han ønsket derfor å henvise meg til sykehuset, slik at jeg fikk prate med onkologene. Fikk time hos overlege Terje Risberg, det er han (og Blix) som i hovedsak har fulgt meg igjennom behandlingen. Det er også han som ordnet slik jeg fikk ta ibruk Zoladex under cellegiften. Gammel legen som han selv kalte seg på første møte, for å skille mellom han og Blix. Var greit å få pratet litt med han rundt plager nå i ettertid. Han merket seg at flere av de tingene jeg tok opp var typiske plager man kunne få under eller etter behandling med cellegift, men kunne berolige med at de ville gå over. Det kunne ta  6-12 (pluss/minus) måneder ihvertfall, så måtte være tålmodig. Noe jeg som kjent ikke er. Han understreket hvor tøff cellegift kroppen hadde vært igjennom, kanskje han merket at jeg er en som kan stresse litt?

Han tok seg god tid til å lytte, man følte seg hørt. Jeg anser det som en viktig egenskap hos en lege. Han skulle sende henvisning til gynekolog, slik at man får undersøkt om alt er i orden der nede. Og ikke minst, veneporten skal endelig fjernes! 

Jeg tok opp angående Metformin som kan brukes mot trippel negativ brystkreft. Det er egentlig en diabetes medisin, men som de fleste vet kan enkelte medisiner ha flere bruksområder. Han hadde hørt om studien, men hadde forstått det slik at Norge ikke fikk være med. Når jeg fortalte han om damer i Norge som fikk denne medisinen ble han nysgjerrig. Han noterte flittig ned, dette skulle han undersøke. Det kan jo være jeg er alt for sent ute, kan alltids håpe det er et alternativ. Er glad jeg har en lege som ihvertfall undersøker når man kommer med spørsmål.

En annen beroligende ting, jeg skal inn til kontroll hver 6 måned! Siden jeg var inne nå, så skal jeg til mammografi og kirurgene til høsten. Etter 6 måneder skal jeg til kreft poliklinikken, slik skal det gå i en del år fremover. Blir litt lettet over at de holder et ekstra øye, spesielt med tanke på at det ikke er noen form for medisiner til trippel negativ. Ihvertfall ikke enda. Det er vanlig med kontroll en gang i året.

Før jeg forlot sa han at jeg burde søke meg inn på Montebello, det har jeg allerede gjort. Risberg var godt fornøyd med det svaret. Vi ønsket hverandre god sommer, så ruslet jeg tilbake på Vardesenteret.

Jeg følte meg ti tonn lettere når jeg kom ned på Vardesenteret. Så godt å luftet litt ut til legen, så godt å få svar på spørsmål! Ja, fastlegen min kan fjerne den røde ‘flekken’ som er på den opererte siden. Som han forøvrig kunne meddele at så godartet ut. Risberg snakket noe om at det var ett type virus som laget de røde ‘flekkene’, har flere slike rundt om, men bare en som er stor. Så til høsten skal jeg bestille time til fastlegen, har flere føflekker som fastlegen anbefalte meg å fjerne lenge før jeg fikk kreft diagnosen. Man tenker litt ekstra rundt slik i etterkant. Det samme gjelder gynekolog. Hvor ofte får man ikke de brevene angående kreft i underlivet, der de anbefaler damer i gitt alder å komme inn til undersøkelse. Før har jeg bare avfeid det, nå skal jeg få det gjort (samtidig som man tar vanlig undersøkelse). Ellers var resten vanlige cellegift plager som vil gå over om kortere eller lengre tid. Vi håper på kortere.

Er også beroligende å vite at om NAV skulle begynne å mase for tidlig, så kunne jeg kontakte kreft poliklinikken. Risberg skulle da gjerne skrive en erklæring til NAV for meg, siden det er så usikkert hvor lenge etterplager kan sitte i. Godt å vite!

Nå er jeg  både fysisk og psykisk sliten etter en lang dag, endelig tid for litt hvile. 

Mvh

Mia

#brystkreft #konsultasjon #kreft #vardesenter #trim #onkolog

2 kommentarer
    1. Ahh, godt med sånne leger som virker. 😀 Ja, at man kjenner etterpå at kroppen har fått det bedre. 🙂 Nå går det mot lysere tider både på ene og andre måten, høres det ut som. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg