Blomster og vaktelegg

I formiddag tok jeg turen sammen med mamma, bror og lille babyen til Nygård Hagebruk, ett gartneri på Kvaløya. Det var noe kjølig i luften, men det stoppet ikke blomsterglade mennesker fra å ta turen til gartneriet. Eller så utnytter de kanskje en litt kjølig dag til å handle inn i påvente av bedre sommervær?

Flotte farver og dufter.

Vi møtte min tante og onkel der, godt å se familie. Tok oss tiden til en kaffetår sammen, lille babyen smilte og lo, hermet etter når noen flirte. Hun vet å sjarmere oss voksne.

Gjorde oss ferdig med blomsterhandling, eller de andre ble ferdig. Jeg kjøpte ingenting, her i huset dør det meste av buskevekster. Holder meg derfor til å nyte synet av dem hos andre, eller på turer som dette. Vi svippet min bror og babyen hjem, deretter bar turen tilbake til Kvaløya. Denne gangen var det Hella som skulle få besøk av familien Ingebrigtsen. Vi skulle møte min søster og tantungen der, grei plass å treffes på.


På Hella

Været var fortsatt litt grått, men vi var for det meste på kafeen Hellastua uansett. Jeg hadde ikke klart noen stor middag, så fikk smake hos mamma. Vi delte også litt kake etterpå. Ostekaken med blåbær anbefales på det sterkeste!


Mini middag.

Jeg fikk øye på noen bittesmå egg, leste på det laminerte infoarket som stod plassert ved kurven.

“Vaktelegg. Eggene er fra frittgående vaktelhøner som spiser kun økologisk fôr, og det de måtte finne av interesse på gården i Straumsbukta”

Måtte le litt, de var så søte og små. Jeg sendte melding til min samboer, spurte om jeg skulle kjøpe han egg. Det kunne han gjerne tenke seg til middag, lite visste han hvor små de egentlig var.

Jeg ønsket å vite mer om vaktelhøns, å leser på wikipedia att de havnet på norsk rødliste i 2006, i kategorien “nær truende”. 


Banana for scale, siden det må brukes i de fleste tilfeller. Forsøkte også med en 20 kroning.

Man må nesten se dem i virkelighet for å få en ordentlig følelse av de bittesmå eggene. Freia påskeegg er dobbelt så stor, ihvertfall. Vi vendte nesen hjemover, der satt en sulten Sigurd å ventet på egg. Han ble stor i øynene når han fikk se dem -Så små?! Han kunne ikke tolke den virkelige størrelsen ut fra bildet jeg sendte på melding. For deres del har jeg derfor forsøkt å sammenligne med banan og en 20 kroning. 

For å gi ett enda bedre bilde, her er ett bilde fra wikipedia av vaktelegg og ett ordinært hønseegg.

Samboeren slengte på en kasserolle og startet kokingen. Siden de er så små skal de bare koke i 3 min for hardkokt. Ved interesse, les mer om tilberedning her.

Snart mat!


Kokes, renskes, ferdig!

Litt vanskelig å renske noe så smått, men det gikk.

Kan ikke si jeg vil anbefale disse om du ønsker mye egg. Det vil kreve en del for å dekke ei brødskive. 

Men litt mat ble det for både mennesker og dyr.

Får du plass til ett helt egg i kjeften? Det gjør jeg! Var best med litt kaviar på toppen. Skal sies det var knallgode egg. Nå er ikke jeg noen egg-ekspert, så om det hadde vært en blindtest så ville jeg ha feilet lett. Det smakte, egg. 

Tenkte kanskje bikkja ville like dette, smått nok for han til å ta hele i munnen. Sær som han er spiser han bare plommen. Matmor måtte derfor åpne egget slik at han kom til. Han lusket avgårde med egget, matfar fant bare hviten liggende igjen. Missforstå meg rett, han har fått egg før. Men vi har alltid et lite håp om at han skal bli kvitt noe særhet på slike ting. 

En velduftende, noe kjølig og eggete dag!

Har du prøvd vaktelegg?

Mvh

Mia

#frittgående #økologisk #egg #høner #hella #hund #blomster #gartneri 

2 kommentarer
    1. Har aldri fått prøvd vaktelegg. De er jo for søte til å spises. Jeg hadde nok ikke klart den der gartnerituren uten å kjøpe noe¨… 😉 Høres ut som om det var en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg