Overdiagnostikk eller gjerrighet?

I hele vinter har jeg hørt murring i media angående mammografiprogrammet. Hvor mange som overdiagnostiseres, de sier ikke at det gjelder pasienter uten kreft… Det de sier er at de fanger opp pasienter som ville ha levd livet med kreften uten andre komplikasjoner. Det høres ikke ut som et godt nok argument i mine ører. Er det økonomisk gjerrighet eller for pasientens beste at de har ønsket å kutte ned?

“Evalueringen fra Forskningsrådet viser at blant 10 000 kvinner som inviteres til 10 screeningrunder vil rundt 377 få påvist brystkreft eller forstadier til brystkreft ved screeningen. Av disse vil rundt 27 kvinner unngå å dø av brystkreft som følge av tidlig diagnose og behandling, mens rundt 142 kvinner forventes å få påvist sykdom som ikke ville blitt oppdaget i kvinnens levetid uten screening.”

Poenget er, de vet ikke. Hvorfor gamble? Hvorfor kalle det overdiagnostikk? Hvorfor få kvinner til å føle seg som en byrde der de går med lua i hånda inn til skrekkens hus. Jeg blir ganske fortvilet på disse kvinnenes vegne, på alle de som må føle utsagnene som flyver i media. På alle de som føler de blir satt opp mot andre pasientgrupper. Brystkreft har fått nok hører vi stadig. Vell, man trenger ikke telle så langt. Hver 12 kvinne får brystkreft, i 2013 fikk 3220 kvinner diagnosen. Menn kan også få brystkreft, i 2013 fikk 36 menn diagnosen. Det er ikke bare en uting, men totalt unødvendig for pasientgrupper å måtte føle at de sloss om beinet. Norge skal ha råd til å hjelpe oss alle.


Trollfinnermaskin, også kjent som mammografi.

Nå ser det endelig ut til at Høie og resten av gjengen endelig har tatt til fornuften, mammografiprogrammet videreføres! Jeg leser i kommentarfeltet til saken på brystkreftforeningens facebookside. Kvinner som stolt roper – Mammografi reddet meg! Flere som skriver at de var under gitt alder, og at det kunne vært oppdaget tidligere om de hadde vært en del av mammografriprogrammet.

Sitat fra FB Mammografi reddet også meg! Fikk BK når jeg var 45, så jeg mener vi bør begynne med mammografi ved fylte 40. Det gjør USA og Sverige.” 

Jeg støtter henne fult ut, mammografi bør starte tidligere. Jeg ser nå hvor mange det egentlig er, nå når jeg er medlem av brystkreftforeningen under 40. Bare på den siden av gjerdet er vi mange, ikke mange nok til at noe screening ville vært nødvendig å ingangsette. Men straks man tar steget over grensa så blir det ganske mange flere kvinner og menn. Hvorfor ikke starte litt tidligere? 

Nå ser det ut til at de har nådd målet med programmet, senket dødeligheten ved brystkreft til 30  prosent. Mye på grunn av tidlig diagnostisering. Det er ikke til å skyve under en stol at ikke alle undersøker brystene sine jevnlig, jeg gjorde ikke det. Noen har også ganske store bryster, andre er kanskje litt overvektig og har derfor en god størrelse. Poenget er at dette trollet kan sette seg mange plasser i brystet, ikke alle er like enkel å kjenne. Trøst dere med at de aller fleste kvinner oppdager trollet selv.

Jeg er for å senke grensen til 40 år, slik at flere kvinner får muligheten til undersøkelse. Jeg vet at man ikke trenger å være bærer av noe defekt gen for å få brystkreft i tidlig alder. Tenker vi penger eller tenker vi liv, hva er viktigst?

Er det urettferdig i forhold til andre sykdommer? Eller bør vi tenke på ALLE sykdommer. Jeg mener det siste, vi har råd. Når fattigere land enn rike Norge har råd til screening, medisiner/behandling, så har også rike Norge råd.

Er overdiagnostikk er bekymring eller bare økonomisk gjerrighet fra politikerne?

Mvh

Mia 

 

#brystkreft #mammografi #kreft #pasienter #overdiagnostikk

 

2 kommentarer
    1. Helt enig med deg. Skinner jo gjennom at det bare blir for vanskelig og for dyrt. …man kan jo lett få flere å behandle…oioi …dyyyrt. Når de først er diagnostisert, sier man jo ikke at det er en overdiagnostisering. Da behandler man jo. Men lurer av og til på om det har noe å gjøre med at brystkreft overveiende er en kvinnesykdom og kvinner roper ikke høyest.

    2. Tone: Det var faktisk et annet tema som gikk i vinter. Overbehandling, hvem bør få hvilken behandling. Legen min sa at om 20 stykker får cellegift, så er det kanskje bare 2 stykker som faktisk trengte den. Grunnen til at de gir, er at de ikke vet. Men hadde ikke blitt overasket om de ville ha overstyrt det også på ett punkt. Vet de per idag ser på hissigheten, stadium og grad i forhold til hva du ender opp med. Jeg fikk full pakke pga hissighet, men lavt stadium. Pew… de er ikke til å bli klok på til tider 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg