Medisinsk Yoga

Skulle egentlig på yoga i forrige uke, men det ble dessverre avlyst. Bestemte meg derfor å endelig forsøke medisinsk yoga denne uken! Godt var det, for lett fysisk aktivitet på torsdag utgår visst. Så da fikk kroppen ihvertfall noe aktivitet.

Man melder seg på yoga via Vardesenteret på UNN. Man kan dra dit å skrive seg selv opp, eller ringe dem for påmelding. Man trenger ikke å melde seg, men det er en fordel i tilfelle økten utgår. Yogaen foregår ved Kreftforeningens lokaler i Grønnegata. 


Kreftforeningen Tromsø

Som vanlig er jeg tidlig ute. Møtte noen blide fjes når jeg kom inn døra, noen hadde jeg sett tidligere. De sa jeg kunne sette meg og vente, om jeg ønsket kunne jeg forsyne meg fritt fra kaffemaskinen. 

Jeg satte meg ned å surfet litt på telefonen. Det tok ikke lange tiden før flere damer kom ramlende inn døren, alle som en klar for yoga. Vi satt å småpratet litt rundt det lille runde bordet. 

Det ble gjort klart på rommet som yogaen skulle foregå. Vann med jordbær og frukt ble satt fram. Yogamatter og stoler ble plassert med grei avstand på gulvet. Nå var tiden inne for litt yoga. Jeg hadde tatt på meg litt vell sportslige klær, hadde også med meg joggesko og vannflaske. Visste jo ikke hva det hele gikk ut på, hvor mye som var forventet av oss. 

Vi gikk inn å fant hver vår stol og matte. Det var en hyggelig dame som ledet den 75 minutters lange økten. Hun er visst stråleterapeut også, så hun vet nok hva vi trenger fysisk og muligens psykisk. Yoga går jo litt på psyken også.


Klar for yoga

Jeg har selvfølgelig sett yoga på tv før, men aldri utført det. Det nærmeste jeg kommer må være når jeg gikk på taekwondo i ungdomsåra. Da tenker jeg i hovedsak på meditasjons delen. Med andre ord, jeg hadde liten peiling på hva som var i vente for kroppen. Spesielt ikke nå når kroppen ikke er til å kjenne igjen etter behandlingen. Jeg har alltid vært relativt fleksibel og hatt god balanse. Det vet jeg at ikke er tilfellet nå lenger.

Før vi begynte forklarte hun litt innledende hva det hele gikk ut på. Men med min senil light hukommelse var det meste glemt kort tid etterpå dessverre. Det jeg husker er mantraen, sat nam. ‘Sat’ på innpust og ‘nam’ på utpust. Rommet ble fylt med rolige toner, sjø og mantraen sat nam. Vi startet med noen rolige pusteøvelser i forskjellige varianter. Startet gjerne med en kroppsdel, her magen. Og inkluderte flere etterhvert, i dette tilfellet brystkassen. Det ble som en bølge når man pustet. Pusten inn i magen, brystkassen. Pustet ut av brystkassen, så magen. Hun var god til å veilede underveis på hva man skulle gjøre.

Det jeg merket meg er hvor utrolig dårlig holdning jeg har til vanlig. Fikk vondt av å sitte med rett rygg! Tro hvordan generasjonene blir fremover, alle kommer til å ende opp med nakke og ryggplager grunnet dårlig kroppsholdning. Dette var bare en påminnelse til meg selv, må nesten få rettet opp den kroppsholdningen. 

Vi jobbet mye med bekken/hofte og skuldre. Spesielt i skuldrene kommer jeg til å merke det i morgen. Det knaste som vanlig ekstremt mye under skulderøvelsene. Merket også at jeg begynte å få vondt i hodet, mest sannsynlig siden jeg var så stiv. 

Det var en øvelse som gravide eller de med menstruasjon ikke skulle utføre. Dette understreket hun to ganger, om man hadde mensen skulle man bare sitte og slappe av. Vi skulle stramme bekkenmusklene og trekke inn magen/navlen. I mitt fjasete fjortishode tenkte jeg – Trener vi til bedre sexøkter nå? Fra spøk til revolver så var det en meget god øvelse. Man tenker ikke over den muskelgruppen til vanlig, men ved å aktivt trene dem kan man jo faktisk forebygge mye. Spesielt gravide bør være oppmerksom på denne muskelgruppen. Men vi alle blir jo eldre med årene dessverre, så er bare å hive seg rundt i treningen. Ingen unnskyldning, du kan trene ved datamaskinen!

På en annen øvelse skulle vi sitte med føttene rett ut og til siden, så langt det lot seg gjøre. Som nevnt brukte jeg å være ganske fleksibel. No more. Det gjorde så heidundrende vondt at jeg måtte sette meg i yogastilling istedet. Kunne ha gjort den ennå enklere ved å sette meg på stolen, men det behøvdes heldigvis ikke. Håper det bedrer seg etterhvert. Kan ikke gå rundt med så vondt i muskler og ledd. 

Som min samboer sa i bilen – Kanskje yoga kan hjelpe mot muskel og ledd plagene dine? Helt siden kurene har jeg hatt så forferdelig vondt i muskler og ledd, spesielt på morgenkvisten. Den siste måneden har det ikke direkte blitt verre i smertegrad, men kommet på flere plasser. Blant annet under fotsålen.

Kan alltids håpe på at yoga kan hjelpe til å mykne meg opp! Kanskje jeg slipper en time oppvarming før jeg klarer å rulle ut av sengen på morgenkvisten? 

Litt synd jeg ikke husker navnet til damen som ledet økten, for hun fortjener virkelig en god klapp på skuldra. Så snill som stiller frivillig med medisinsk yoga til oss! Det vil si hun tar ikke en krone for jobben hun legger i det. Vi trenger flere slike gode mennesker.

Har du prøvd yoga? Hva syntes du?

Mvh

Mia

 

#yoga #kreftforeningen #vardesenter #brystkreft #kreft #tilbaketillivet #trening

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg