Skattejakt på miljøbutikken

 Jeg dro med bestemor og bestefar på skattejakt idag. Elsker å dra på slike plasser, man vet aldri hva man finner. 

Noens søppel er andres skatter!


Gjenbruksbutikken/Miljøbutikken ved Remix i Tromsø

Det første jeg så når jeg kom inn døra var en gammel presse. Gamle ting ser så mye penere ut, hvorfor ser ikke nye ting like pent ut? De mangler den sjarmen som disse gjenstandene har over seg. Selv noe så enkelt som en presse kan virke pent.


Gammel klespresse

Det er ikke bare gamle ting man finner på slike plasser. Jeg snur meg rundt, å der er ett par ubrukte sko, langt fra min størrelse. 


Ubrukte pensko, i ca. størrelse 39 tror jeg det blir

Nå hadde jeg bare kommet meg inn i gangen til butikken, ferden gikk straks videre. Trådde innenfor dørstokken, å hva ser jeg. Den mest merksnodige kommoden jeg noen gang har sett. Det aner meg att denne er hjemmesnekret.


Todelt kommode med musehåndtak. 

Den neste gøyale skatten jeg kommer over er en Duracell kanin. Åh, jeg hadde så løst til å kjøpe den. Men ordene – Hva skal du med den? Klinget i hodet.


Drit kul!

Flakket blikket videre, er det flere skatter blant skrotet tro? Kom over dette hjemmemalte fatet, som jeg bare måtte kjøpe. Den likte bestemor og bestefar også. Jeg kjøpte den til mamma, med tanke på mitt tantebarn på snart 10 år som elsker å ringe til mor. Når minstebarnet vokser til skal man ikke se bort ifra at hun også blir å ringe mor for å skravle litt. Mor fikser alt!


Det er godt å ha en bestemor.

Fant noen nesten ubrukte barnebøker til minstebarnet. Vasket de godt hjemme hos mamma før de ble levert til min bror. Blant annet en gøyal barnebok fra 1980, babyen må nok bli litt eldre før hun kan bla i denne.


Snakkebok fra 1980

Innsiden av boken. Boken har stor variasjon i motivene. Klarte faktisk ikke å finne vanlige dyr som ku, hest, hund. Det var ikke mangel på insekter og noen dyr av det litt mer eksotiske slaget. Legg merke til at det ikke bare er ordene på gjenstanden, men også en/et foran. 

Først de litt mer dagligdagse ordene.

Snakkeboka fra 1980

Vi avanserer med noen eksotiske dyr.

Ikke akkurat gårdsdyr.

Jeg tok ett dypdykk i bøkene. Fant en bok som var typisk brodern, den måtte jeg kjøpe til han. Missforstå meg rett. Jeg sier ikke att han er noen danseløve, men han liker å synge. Boken hadde mange gamle sanger. Om jeg husker riktig var boken en sjette utgave fra 1946.


En bok full av gamle sanger.

Jeg kunne høre bestemor og bestefar prate – Hvor er Mia? Hun ser på bøker. De begynte nok å bli ferdig, men det stoppet ikke meg. Ekspedisjonen gikk videre! Noe som er standard å finne på plasser som dette er ekle porselens klovner i alle varianter og størrelser. Her er noen av dem liggende i en kurv sammen med mye annet rart.

Klovner og en porselens bjørneskapning.

Vet ikke helt hvordan stilling jeg har til det neste man kom over. Er de skummel, eller er de stilig? Vet nå ikke helt jeg…


De var litt skummel…. tror jeg.

Forlot butikken med fem bøker og ett fat. Dagens skattejakt gikk ganske greit vil jeg si.

Liker du å dra på skattejakt? 

Mvh

Mia
 

#skattejakt #gjenbruk #søppel #barnebøker #fritid

 

7 kommentarer
    1. Elsker skattejakt. Gjenbruk er en lidenskap her. Det ligger en historie i tingene vi har rundt oss. Synes du gjorde en bra fangst. 🙂

    2. Tone: Gjenbruk er utrolig bra, sparer miljøet! Og ikke minst når man blir glad i ting, men ikke trenger dem lenger. Så føles det litt godt å gi dem videre. Kanskje de kan glede noen andre 🙂

    3. Kjempe fin blogg du har her. Ville bare legge igjen en kommentar å invitere deg til å komme å se på bloggen min. Hadde vært kjempe koselige om du gjorde det. Hilsen Tobias 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg