En sniktitt på bunaden fra 1952, og en luftetur på Bautas.

For en tid siden fikk jeg en blå nordlandsbunad hos min gammeltante, snille henne. Er så utrolig takknemlig, fine flotte bunaden. 

Bunaden er fra 1952, sydd på Husfliden i Tromsø. Min gammeltante brukte den i bryllupet sitt, hun bor nå i USA. Den hadde ligget urørt i årevis, hun mente jeg måtte være den som kunne passe den i størrelse. Så snilt gjort av henne å tenke på meg. Nå skal det nevnes at den har hengt i skapet en stund, fikk den når jeg var litt større. Målet var satt, den bunaden skulle jeg inn i. Kan vell krysse av at det målet er herved nådd, glede!

Den er ganske ulik de bunadene man ser idag, spesielt luen skiller seg kraftig ut. Luen har ikke samme fasong som dagens bunader, og broderi på siden. Den er også av samme stoff som selve bunaden. Linskjorten har lekre håndbroderi på ermer og krage, nydelig. Det er bare to hemper på vesten, ikke tre som mange har nå om dagen. Alt er originalt, unntatt søljen. Mangler sjal og forkle, gjør egentlig ingenting. Den eneste pirket må være at den er litt stor i skuldrene, om jeg klarer å anskaffe ett sjal så kan det lett skjules. Til neste år skal jeg jo få større pupper, kan godt hende den sitter som støpt da.

Prøvde den på slik at min bestemor kunne inspisere den litt, var alt der det skulle være? Så den riktig ut? Hun var enig i at skuldrene var litt store, men også hun tror det fylles ut når puppene blir større.

Ser nok litt bedre ut med luen på når man får litt hår på toppen som kan titte litt fram. Får håpe det har spiret litt mer til den dagen jeg skal bruke bunaden, for det blir ikke 17. mai. Nei, den blir spart til barndåpen til lille Ada.

Dere må derfor vente til da før dere får se hele bunaden.


Krøllete, men sjekk den lua! 

Senere tok vi oss en kveldstur med hundene på Bautas. Området er kanskje ikke så vakkert, men det gjør ingenting. Hundene kan nyte å være en plass uten så mange andre mennesker. 


Jesper, meg og Sigurd.

Det er ikke alltid menneskesøppel er så ille. Bølla Børre fant ihvertfall en måte å gjøre nytten av ett gammelt tau. 


Kåm åm. dra i tauet da!

Jesper den slabbedasken lusket bare rundt. Han fant seg likegreit en topp han kunne sitte å speide utover området fra. Vi stoler ikke helt på han når det kommer til avstikking. Men på de flate områdene her kan vi ha han litt løs, det vil si båndet henger etter han, og vi holder han under oppsikt hele tiden.


Kongen på haugen.

Fra Børre var liten valp har brodern brukt å gjemme seg for han. Børre har en skarp nese, så han er dyktig å spore han opp igjen. Han er av typen borrelåshund, så han ser helst at matfar holder seg i nærheten. 


Far, far, far, hvor er du?


Tittei sier Jesper

Slike fjell finner man mange av på Bautas, i forskjellige varianter.


Er det L-L-L-LAVA?

Ha en strålende 17 mai feiring i morgen!

Mvh

Mia

 

#bunad #nordlandsbunad #hund #1952 #fritid

8 kommentarer
    1. Den ser ut til å være veldig fin! 😀
      Jeg har faktisk blitt såpass voksen at jeg vurderer om jeg ikke må ha en bunad snart. Ha ha.. Før var det liksom- NEITAKK, det er ikke fint! Men, det er jo faktisk det.
      Men, jeg hadde nok måtte jukse og ta en bunad som hørte et annet ated til, for jeg vil ha ruter 😉

    2. Elin Slåen: Jeg fant ut at det er noe så enkelt som Nord Norsk festdrakt også, de var jaggu meg fine! Om jeg en gang må anskaffe ny, så kan det hende jeg likegreit går for en slik. Kunne varieres litt også. Se om det finnes noe slikt der du hører til 🙂

    3. Bunad med historie, det er flott det. Synes lua var fin, jeg. Er ikke så opptatt at reglene følges, når det gjelder bunad, men sjel og historie, betyr mye. Tror kanskje det kan være lava…eller en slags steinalderasfalt??

    4. Tone: Har ingen aning hva alle reglene for bunad er, må nok sette meg litt inn i det etterhvert. Ihvertfall såpass at folk rundt ikke faller i bakken når de ser meg komme travende.

      Steinalderasfalt hørtes ganske riktig ut 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg