Farvelegging, en ny trend?

De fleste av oss har hørt om disse farveleggings bøkene som har blitt en hit nå. Men er det noe nytt? Jeg vil si nei, egentlig ikke. Hvem av oss sitter ikke å skraverer med pennen, tegner sirkler, kruseduller, artige fjes, farvelegger i bokstaver på en reklame som ligger å slenger, eller lignende når man sitter i telefonen? Jeg gjør ihvertfall det.

Vil derfor påstå at det ikke er noen ny trend, men bare noe gammelt vi har kostet litt støv av. Satt det i en litt annen setting, i bokformat.

Jeg hadde en jobb som involverte mye telefontid, da hadde papirene mine en tendens til å bestå mer av streker og kruseduller enn noe annet. Det første forsøket for å berge papirene mine var ett blankt ark, som jeg kunne bruke til kun skribling og kroting. 

Kroting, hva betyr nå egentlig det? Det store norske leksikon sier følgende.

Krote, pynte eller skjære ut med figurer; mer spesifikt: risse kunstferdige ornamenter i sotlaget på de tilrøkte bjelkene i stua med finger dyppet i en røre av finstøtt kritt eller murstein, et arbeid som ble overlatt til «krotekjerringer». 

Så, nå vet vi det. Neste gang du ser noen krote, så vet du hva du kan kalle dem. Legg gjerne skylda på det store norske leksikon!


Kroting. Bildet er hentet fra Hardanger og Voss Museum.

Jeg var faktisk så heldig at jeg tilslutt kom over en liten bok som inneholdt sirkler, firkanter og annet som var ideelt til kroting eller farvelegging. Den boken ble flittig brukt, og kan minne mye om disse bøkene, spesielt Secret garden (den hemmelige hagen). I den står det litt tekst som ber deg fortsette tegningene ol. 

Når jeg kom over disse bøkene første gang fortalte jeg min samboer ok akkurat den boken jeg hadde brukt på jobb. Når min mor kjøpte Secret garden forsøkte jeg å farvelegge litt der. Fant straks ut at dette hadde passet til de dagene man ligger på sofa! 

Siden min mamma hadde Secret garden kjøpte jeg Enchanted forest (den magiske skogen). I første omgang tenkte jeg at tusj ville se best ut, kjøpte derfor en bøtte med rimelige tusjer fra Bil tema. Det angret jeg fort på, de gikk rett igjennom. Ikke bruk billigtusj i disse bøkene! 


Enchanted forest. Er tykkere og litt kremfarvet ark i den engelske versjonen. Den er også ca. 20 kroner rimeligere på Panduro.

Min samboer anskaffet farveblyanter til meg. Joda, det er greit å ha kvalitet, men det finnes grenser. Han kjøpte farveblyanter til 400 norske kroner! Han var litt nølende med å fortelle meg prisen til å begynne med. Kunne nesten ikke bli sinna, hvem har en så god kjærest som kjøper så dyre blyanter?

Hvorfor farvelegge og ikke tegne selv? Fordi å tegne selv krever noe, farvelegging blir som å skravere. Du kan melde deg helt ut, slappe av i toppetasjen. Det kan være stunder der jeg er så sliten at jeg ikke orker tanken på å løfte en blyant. Men etter å ha vært fastlåst slik en stund, så kjeder jeg meg intenst. Bruker å si at jeg er en dårlig pasient, kan kjede meg sengeliggende. Det er så kjipt å ville gjøre noe, men ikke klare å komme seg opp av sofa. Da er boken god å ha, det er ihvertfall noe. Selv om jeg må ha en indre kamp med meg selv om å faktisk klare å komme igang. Når jeg er på det nivået i slitenhet, så klarer jeg ikke farvelegge så lenge. Noen flekker er bedre enn ingenting, jeg har ihvertfall fått gjort noe. Det går derfor ikke så kjapt.

En annen ting som er verd å merke seg med Enchanted forest ihvertfall er at du kan drive skattejakt. Det er gjemt noen figurer på alle tegningene, du skal forsøke å se etter dem når du farvelegger. Det eneste du vet (uten å sjekke fasit) er hvor mange f.eks katter som er i hele boken totalt.


Mange dyr, insekter og den slags. Ingen Waldo/Wally!

Her er noen jeg har fått ferdig fra sofakroken.


Første forsøk med blyant.

Hvorfor lager de tegningen over to sider? Det blir bare teit når man skal farvelegge, deler havner akkurat i bretten. Snøft.


Tikk, takk, tikk, takk.

Den reven og larven er jaggu meg stor i forhold til trærne!


En som viser seg fram.

Enten er de fuglene blindpassasjerer, eller så har de en avtale som jeg ikke forstår. Han karen der må forsåvidt ha draget på damene med det geviret. 


En bitteliten bolig

Det er kanskje ett lite hus, men den hadde blitt taksert til 2,5 mill her i byen. Der igjen ville den blitt solgt for 200 000 over takst!


Høstreven.

Det ble så veldig mye grønt, så da måtte det nesten andre farver til. Reven passet fint til å få høstfarver, lur som han er.

Om du også liker kroting, skribling, kludring og farging da anbefaler jeg virkelig disse bøkene. Det eneste som trekker ned er at det kan bli litt vell mye grønt, siden begge bøkene omhandler plantevekster i skogen eller hagen. 

Finn en fin tegning, kost støv av farveblyantene, len deg godt tilbake is sofa, og slå av tankeorkesteret. Kos deg med farveleggingen din krotekjerring! 

Mvh

Mia

#farvelegging #kroting #denhemmeligehagen #denmagiskeskogen 
 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg