Gjennombrudd for kreftmedisin i Tromsø. Fortsetter å håpe!

Kom over en artikkel i Nord24 angående en ny type kreftmedisin. Denne ville gjøre det mulig for personer å leve med kreft. Høres lovende ut tenkte jeg, hurra for forskning!

Selskapet som jobber med å utvikle medisinen heter Lytix Biopharma. Skal nevnes at jeg blir litt glad når jeg ser så mange lokale aktører som eiere av selskapet. Så mange lokale som forsker på nye metoder innen kreft.

Men så gikk tankene mine litt videre, det jeg savner i slike artikler er gjerne litt mer dybde. Forstår at den vanlige mannen i gata kanskje har null interesse å lese om alle typer kreft. Men det kunne vært en separat artikkel, av typen ønsker du å vite mer klikk her. For sannheten er kreft er ikke bare én sykdom, men veldig mange. Brystkreft i seg selv er ikke bare én, men flere forskjellige. 

Den typen jeg hadde het trippel negativ, den er kjent for å være av den hissige sorten. Det finnes ikke så mye god informasjon om den på norsk, men ganske mye på engelsk. Her må vi alltid trå varsomt, så man ikke får feil informasjon av Dr. Google, eller blir skremt. Men realiteten er, vi har ikke så veldig mange alternativer. Andre brystkreft typer har en eller annen form for medisin de kan ta. Mange slipper f.eks. cellegift i det store og hele, da de har medisiner som fungerer på deres type kreft.

Den eneste behandlingen jeg vet av er noe som heter Avastin, men er usikker på om det fungerer. Det jeg har lest er at den skal brukes i kombinasjon med cellegift. Da var man tilbake til den cellegiften igjen, den slipper vi visst ikke unna. 

Søker du på den norske wikipedia etter ordet Brystkreft nevnes ikke trippel negativ en eneste gang. Forsåvidt nevnes ikke de andre typene ved navn heller. Så her kan vi greit si, skal du lære om brystkreft er wikipedia ikke plassen. 

Den første setningen du leser er som følger: “Brystkreft er kreft i brystkjertelvev. Det er fra puberteten konstant påvirket av østrogen”.

Selv på kreftforeningenes sider mangler det info om behandling av trippel negativ!

 Forsøkte å søke på brystkreftforeningen uten hell!


Dette er egentlig ganske skammelig!


Tankene etter å ha lest en lovende artikkel gikk til de damene som opplever å få metastatisk trippel negativ. En frykt flere av oss kjenner på, da vi vet at overlevelsesprosenten er drastisk mindre enn andre typer brystkreft.

Jeg linket til artikkelen på en gruppe på facebook for kvinner med trippel negativ brystkreft. Med teksten:

“De fleste av oss vet at det ikke er så mange alternativer til de med TN som opplever at den sprer seg. Tro om dette hadde fungert på oss? Uttrykksikonet smile

Bare jeg som ønsker mer dybde i slike artikler? Og tenker kreft er ikke bare kreft, men så utrolig mange forskjellige sykdommer.”

Ei dame der oppfordret meg til å sende mail til Lytix Biopharma. Om denne medisinen hadde fungert for trippel negativ hadde vært sensasjonelt! Det hadde virkelig vært noe stort. Damene ønsket også å sende mail, så la ved mailadressen i kommentarfeltet. Vi sente, og vi ventet på svar.

Omsider fikk vi alle samme svaret. De kunne dessverre ikke gi oss noe klart svar, men de sa heller ikke klart nei. 


Svaret vi mottok.

Her kan du lese mer om studien. Kanskje er dette noe for deg?

Jeg velger å leve med trua, håpet, ønsket om at vi en dag får en medisin utenom cellegift for trippel negativ.

Mvh

Mia
 

#kreft #brystkreft #trippelnegativ #kreftforskning 

3 kommentarer
    1. Det finnes forøvrig også flere studier på nett, master- og Phd oppgaver som tar for seg trippel neg. Jeg har de på pcn et sted, ønsker du, kan jeg sende de til deg. Klem en medsøster med T.N. 😉

    2. Camilla.: Takk for linken. Jeg har akkurat lest en bok om TN, lånte den hos ei. Anbefales! Surviving Triple-Negative Breast Cancer: Hope, Treatment, and Recovery heter den.

      Men ble ganske skuffa over at vår egen organisasjon ikke har info om TN liggende på nett. Tenker på de som ikke er like flittig med internett, engelsk, eller havner inn på sider med feil info eller blir skremt vettet av.

      Vi har en egen FB side, TN BK <3. Om du ikke visste av den 🙂 Vi er kanskje få, men vi er viktige vi også ^^,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg