1 år snusfri! Slik sluttet jeg med røyk og snus.

For 1 år siden sluttet jeg med snus! Dette bildet la jeg ut 18 april, dagen etter jeg startet. 

 


Har fjernet kommentarfeltet.

Når noen spør -Når sluttet du? Så tenker jeg at det er mye lengre enn 1 år. Det har sin forklaring, jeg tenker nemlig tilbake til når jeg sluttet å røyke. Snus for meg var bare en rimeligere versjon av nikotintyggegummi, plaster eller pastiller. Fra tidligere forsøk hadde jeg funnet ut at den verste delen med å slutte er ikke det at kroppen krever nikotin, men det psykiske vanemønsteret som gjerne følger røyking. Morgenrøyken, venterøyken, ettermiddagsrøyken, kveldsrøyken osv. Dette mønsteret måtte jeg klare å bryte, for å få det til uten å gå på veggen trengte jeg noe som kunne funere som en overgang.

Plaster og tyggis hadde jeg forsøkt før, det var alt for dyrt i forhold til hva jeg fikk utav det. Så da ente jeg opp med snus. Siden jeg ikke hadde noe spesielt forhold til snusen bestemte jeg meg tidlig for at dette skulle gjøres riktig. Jeg skulle ikke ende opp med den samme psykiske barrieren, bare med snus. Derfor skulle jeg ikke havne i den klassiske snusfellen der man hele tiden MÅ ha en frisk snus under leppa. For nikotinen varer lengre enn smaken dere! Jeg hadde derfor snusen i så lenge jeg følte sug, uansett om det strakk seg over en time og nikotinen hadde forlengst forlatt den lille snusen. Dette gjorde at forbruket ikke ble så enormt stort, noe som igjen førte til en normal nedtrapping av nikotin. En boks posesnus varte gjerne i 4 dager.

Så kom dagen der snusen skulle kuttes! Jeg skal ikke late som det var enkelt, langt der ifra. Anskaffet tyggis, knaskegullrøtter og annet som kunne være greit å stappe i kjeften. Jeg lot EN snus være igjen i boksen og la den i kjøleskapet. For meg er det lettere å klaske meg på hånda å unngå den ene gamle inntørka snusen, enn å kjøpe en helt ny fersk boks. Kjøper man en boks, så snuser man den boksen også.

VIKTIG: Tar du den ene snusen, så må du starte fra begynnelsen. Husk det! Tenk deg derfor noen ekstra ganger om. Ta gjerne en indre krangel med deg selv. For de argumentene om at den ene ikke gjør mye, de kan jeg fortelle deg er blank løgn! Ikke stol på de tankene, de lurer deg.

Nå valgte jeg en litt ugunstig tid. Viste seg nemlig at jeg skulle få PMS i løpe av den første uken også, ingen god kombo. Jeg startet derfor eksplosivt! Min samboer fikk nok gjennomgå en god dose sinne og frustrasjon, han kan nok fortelle noen gode grøsserhistorier fra den perioden. For å si det slik, jeg ville ikke ha bodd sammen med meg selv. Men jeg var bestemt, dette var bare en fase man måtte igjennom! Det finnes ingen enkel løsning på å slutte, om du velger å slutte uten medikamenter that is. Du vil få abstinenser, du vil bli sur, du vil spise alt du kommer over. De sier at abstinenser som nedstemthet ikke er like hyppig eller kraftig hos snusere som hos røykere, det er derfor kanskje en god idé å gå over til snus for å lette trykket når man skal stumpe røyken.

Tips:

– Planlegg å slutt i en periode der du ikke har mye stress. F.eks. For studenter vil det være meget ugunstig å slutte midt i eksamenstiden!

– Nikotinfri snus til nød. Den smaker såpe, så holdt med en boks hos meg.

– Tyggis.

– Gullrøtter og annet sunt du kan knaske på.

– Drikk te.

– Skaff en hobby eller annen aktivitet som opptar deg! 

– Ha troen på at det bare er en fase. BIT TENNA SAMMEN!

Det tok omlag 2 måneder før jeg roet meg, å suget var borte. Det er ingen mirakelløsninger, mye går rett og slett ut på motivasjon. Du må VILLE slutte, du må VILLE stå han av igjennom abstinensene. 

En sommer fylt med gode fjellturer uten dårlig kondis fulgte. Start med små turer å bygg deg opp, det funker! Da vil du virkelig kjenne på kroppen at det var verd å slutte. For selv snus påvirker kroppen!

Om du ønsker å slutte med røyk eller snus, men abstinensene blir for ille. Husk at det er ikke et nederlag å gå til legen å be om hjelp. Legen hjelper deg nok mer enn gjerne! Om jeg ikke husker feil, så koster den medisinen litt. 

Kanskje du får en snus/røykfri sommer? LYKKE TIL!

Mvh

Mia 

#røykslutt #snusslutt #tobakk #snus #røyk #nikotin 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg