Oppskrift på heklet babyteppe! Med videoer for nybegynnere.

I mitt søk etter noe enkelt å hekle ble mye printet ut fra det O’store internett. Ente opp med dette teppet, har gjort mine egne endringer underveis. Jeg merket meg også at det ble mye googling for å forstå de forskjellige maskene, og generelle råd. Jeg lager derfor en oppskrift som går fra start til siste slutt. Legger også ved videoer fra youtube som viser hvordan de forskjellige maskene skal utføres, og en video om hvordan du snur arbeidet/lager ny rad.

Om du ønsker større eller mindre teppe velger du selv. Mitt teppe ente opp ca 71×75 cm. Jeg trengte 8 nøster merinoull og 1 nøste babyull til kanten. Jeg måtte kjøpe ett ekstra nøste fordi jeg fant ut at jeg ville lage en fastmaske runde rundt teppet før jeg begynte på kanten. Hadde jeg kommet på det tidligere så hadde det holdt med 7 nøster. 

Forkortelser:

LM – Luftmasker

FM – Fastmasker

KJM – Kjedemasker

ST – Stav

Man bruker LM som juksemasker. Derfor vil du noen ganger se f.eks 3 LM før du fortsetter på ST.

(Helt nederst legger jeg inn videoer til de forskjellige maskene og hvordan du starter en ny rad/snur).

Om du ønsker samme størrelse som mitt teppe trenger du 7 nøster merinoull og 1 nøste babyull.

Oppskrift på babyteppe i valgfrie farver.

Garn: Merinoull på selve pleddet, og babyull til kanten.

Nål: Nummer 4 til teppet og 3 til kanten.

1. Legg opp 110 LM i kjede. Snu arbeidet. Ja, fysisk snu det. Du jobber fra høyre mot venstre. Teppet blir derfor likt på begge sider, med unntak av kanten.

2. Hekle 1 LM og hekle så FM i alle LM. Snu.

3. Hekle 3 LM (1 ST). Hopp over en FM. Hekle ST i alle FM ut. Snu.

4. Hekle ST hele veien, den siste staven fester du i de 3 LM fra forrige runde. Fortsett slik til du synes arbeidet er langt nok, eller du er tom for garn. (spar litt garn til neste punkt, det glemte jeg…)

5. Hekle FM rundt hele teppet med merinoull. Dette er for å gjøre det enklere å hekle selve kanten etterpå. I tillegg ser overgangen penere ut når du skifter farve til kanten. I hjørnene hekler du 3 FM i samme hull. Anbefaler å markere den midterste av de tre til neste runde, slik at du stadig hekler 3 nye FM i den midterste hjørnemasken. Du kan bruke tråd i en annen farve til å markere, sikkerhetsnål el. Hver omgang avslutter du med en KJM.

6. Skift over til babyull, ta frem heklenål nummer 3. Hekle FM rundt hele teppet. Husk 3 FM i hvert hjørne.

7. Jeg hadde fem omganger FM, du velger helt selv hvor mange omganger med kant du ønsker.

8. Denne er ikke nødvendig, men om du ønsker en liten prikk over i’en så kan du avslutte kanten med krepsemasker. Krepsemasker er speilvendt i forhold til resten av arbeidet.


Slik ser hjørnene ut. Krepsemasker går motsatt vei!

9. Det siste du gjør er å dampe arbeidet. Da vil også noen krøller jevne seg fint ut. Du er nå ferdig!

Hekleskole med Hege og Drops fra youtube. Det finnes mange andre videoer der ute, så bare let om disse ikke passer for deg. Noen ganger er det best å se fra flere.

Luftmasker

4RKRrVg3aSA


Fastmasker

Kjedemasker

dM96C2lkrO8

Staver
xrupNd-VA7M

Hvordan lage en ny rad (snu arbeidet)
wmUa7ft7EC0
Krepsemasker
-W52NmWehuA

Kos dere med heklingen!
Mvh
Mia

#hekling #håndarbeid #babyteppe #teppe #oppskrift #hekleoppskrift

4 kommentarer
    1. åååh – slik skal jeg også prøve 😀
      jeg tenkte jeg skulle følge bloggen din, kanskje du ønsker å følge min også? du kan trykke på “legg til som venn” på bloggen min på venstre side, da kan jeg følge dine oppdateringer 🙂

    2. Det står legg opp luftmasker i kjede. Hva betyr å legge de opp i kjede? Skal jeg legge opp luftmasker eller kjedemasker da??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg