Fysioterapi, sår og Vardesenter

Hadde fysioterapi time idag, endelig skal armen fikses. Først tok jeg en snartur innom Vardesenteret. Som vanlig var det mange koselige mennesker der, man treffer alltids på noen nye. En ting som er sikkert, har til nå likt alle jeg har møtt. Jeg er glad i å prate, så gode samtaler setter jeg virkelig pris på. 


Vardesenteret. Du finner dem i etasjen under resepsjonen i gamle pasienthotellet. 

Timen hos fysioterapeuten nærmet seg, jeg ruslet opp til B8. Hun hadde med seg en læring, var visst hans første uke der. Stakkars, han virket så blyg til å starte med. Fysioterapeut damen sier -Du må ta av deg på overkroppen. Jeg flirer og sier spøkefullt tilbake -Da håper jeg han tåler å se en pupp! Hyggelig var dem begge to. Hun var veldig flink til å guide han, stille spørsmål på hvorfor han gjorde slik, og hva han kjente når han han førte hånden på det viset, over her og der. Han måtte svare så godt han kunne, vise at han forstod. Jeg likte læringsmetodene hennes! Han fikk kjenne på arret, hun forklarte at det var løst og fint, ingenting som var grodd fast. Kjente på årene, strakk godt ut. Jeg spurte for å få det bekreftet, hva som egentlig var galt med armen? Lymfeårebetennelse sa hun, ingenting farlig. Forsøkte å google det når jeg kom hjem, men fant ingenting i forhold til cellegift. Mulig jeg bare er dårlig å google. Man kan tydelig se og kjenne åren som går opp igjennom armen. Den strammer skikkelig til, det eneste som hjelper er å strekke ut. Jeg fortalte henne at jeg har gjort nettopp dette, helt riktig sa hun. Jeg skulle bare fortsette med å strekke ut armen, hun viste meg noen øvelser som var gode. Hun forklarte også at man ofte kunne høre en kneppelyd når man strakk ut, det var åren som “revnet”, ikke vondt og helt normalt. Om jeg forstod det riktig. Hun nevnte også at det ikke var vanlig at de som bare hadde fjernet en lymfeknute fikk dette.

Jeg måtte legge meg på benken, nå skulle det strekkes. Hun strakk armen min opp, masserte eller klemte litt på åren. Det gjorde vondt, men godt på samme tid. Ordentlig utstrekning.  Lærlingen fikk selvfølgelig også prøve seg, med hennes veiledning fikk han greit til øvelsene. Straks han blir varm i trøya, så tar han det nok enda lettere. Han skal være med neste gang også, alle må lære en gang. Jeg så at huden min flasset der hun hadde gnikket. Huden min er så sykt tørr! 

Når man var ferdig med strekking og massering av årer bar turen ned til Vardesenteret igjen. Enda mer koselig prat, nøtter og litt potetgull. Ingen aning hvilken type det egentlig var, men godt var det. Lenge siden jeg har smakt potetgull som ikke hadde for mye krydder/salt.

Vardesenteret stengte egentlig 14.00 idag, men fikk sitte litt lenger. Mamma og min bror var på Jekta, de skulle hente meg når de var ferdig å handle. Så bar turen hjem, merket jeg var sliten. Blir så utrolig fort sliten nå om dagen, men var forberedt på det egentlig.

Før jul fikk jeg et sår imellom skulderbladene, tenkte det var ekstremt tørr hud som hadde utviklet seg til et sår. For en tid siden fikk jeg et nytt sår, på venstre side, under brystet. Dette var mindre, flatt som det forrige, men på grunn av den runde formen tenkte jeg det kanskje hadde vært en kvise. Helt til i går, da dukket enda et sår opp. Denne gangen på låret, samme fasong som forrige. Tilsynelatende dukker de opp helt plutselig. Jeg spurte på brystkraft gruppen om noen hadde vært borti lignende. Noen få personer sa de hadde slike sår, ei sa det hun hadde het Lichen planus. Tre ganger har jeg også hatt sår i munnen, da spesielt på kinnet. Vondt som fy! At noe så lite kan gjøre så vondt er utrolig. Ikke vet jeg hva dette er, skal høre med legen på tirsdag. Om jeg klarer å huske det, har skrevet det ned ihvertfall. 


Såret på låret. Har et lignende på venstre side av kroppen, “under” brystet.

Om noen har peiling på hva tullesårene kan være, så rop ut. Irriterende er de ihvertfall. 

Nå skal denne slitne kroppen slappe av. Forhåpentligvis sovner man ikke av på sofa idag også…

Mvh

Mia
 

2 kommentarer
    1. De sårene så merkelige ut, håper de kan gi deg ei forklaring på tirsdag. Bra at Vardesentret finnes, slik at folk kan møtes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg