Noen ganger er man litt ekstra glad for å bo i en velferdsstat.

Jeg sitter å leser på reddit, kommer da over denne mannen, han er 54 år og har htt 27 operasjoner. Jeg har lest X antall krefthistorier der inne fra folk som har kommet i økonomiske vansker. Hver gang blir jeg like målløs, tenk å måtte velge kun deler av behandlingen, for de har ikke råd til alt. Tenk å måtte jobbe samtidig som du gjennomgår en så tøff påkjenning, både mentalt og fysisk. Og dette skjer rett over dammen, i et land som vi ikke ser på som fattig.

Denne mannen har ikke bare hatt kreft, han har også blitt skutt. 


Historien om hvordan han ble skutt.

Men det er ikke her jeg reagerer kraftigst, selv om antallet operasjoner har sin wow faktor. Jeg reagerer når folk kommer med økonomiske uttalelser, som mangler empati. Er det rart så mange blir økonomisk ruinert av sykdom, noe vi tar for gitt at man ikke trenger å betale for. Nei, med hoder som tenker som dette er det faktisk ikke så rart. 

Et utvalg av hva folk kan skrive.

Nå er det en kjent sak at Internett generelt ikke er en vennlig plass. Selv her i godeste Norge er folk på hugget, spydig og direkte frekk med hverandre. Mobbing har også blitt mer vanlig. Hva hadde alternativet til denne mannen vært, å dø? Skulle han bare lagt seg ned i en grøft å latt livet sive ut av han, fordi det koster penger å foreta operasjonene. 

Forøvrig har han visst ikke forsikring i følge ett svar han gir noen, om det stemmer vet jeg ikke.


Forsikring? 

Andre igjen lurer mer på hva operasjonene kostet, og hvordan han betaler for dem.


Gjeld og ca hva operasjonene kostet.

Når man leser slik blir jeg ekstra takknemlig for at jeg ikke trenger å ta en så stor økonomisk del av kaka selv. Uten jobb, uten egen leilighet, dyrt som det er her… nei, da hadde jeg faktisk ikke hatt råd til behandling. Enkelt og greit. 

Men jeg undres hva som får folk til å være så ekstremt negativ til å hjelpe hverandre? For det er jo i bunn og grunn det vi gjør. Vi betaler skatt for fellesskapets beste. Derfor forstår jeg også når man blir sint av at de samme skattepengene går til tulle ting, som gulldass! Men aldri har jeg sett noen sint over at liv blir reddet… aldri har jeg hørt noen ytre, – Du er syk og sluker derfor skattepengene mine!

Vi skal være takknemlig for at vi kan bli syke uten å bli ruinert! Det er ikke billig å være syk, alltids noe man trenger som ikke blir dekt. Men man sitter ikke igjen med gjeld etter å ha betalt sin egen behandling. Vi tar det ofte forgitt at vi ikke trenger å betale slikt. Noen ganger er jeg glad for å bo i velferdsstaten Norge.


Mvh

Mia

 #velferdsstaten #velferd #helsenorge #syk #reddit

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg