Første runde med Taxol

Vi møtte opp på sykehuset som vanlig, vandret direkte til å ta blodprøve. Der var det kø uten like, så utrolig lang tid det tok.

Når jeg omsider kom inn, så merket jeg meg hvor få ansatte det var der. Det er nok litt av grunnen til at det tok lang tid. En hyggelig godt voksen dame tok meg imot, men… så skulle hun forberede seg til å stikke. Det første hun gjorde var å ta en vanlig nål, hun ser på armen min tankefullt. Nei, her må vi nok bruke en tynnere nål. Jeg lo litt å fortalte henne at det må jeg alltid, mine årer er ikke de enkleste å stikke i. Som regel går det greit når de bruker tynn nål, de får ihvertfall blod. Hun stakk, hun bommet, ingenting blod. Hun vrikket litt på nåla, fortsatt ingenting. Hun tar av alt for å starte på nytt. Strammer båndet ekstra, leter etter en åre. Her bruker de fleste å klappe lett mot åren min, det gjorde ikke hun, hun bare førte fingeren att og fram på den, letende. Hun fant en åre litt på siden, stakk. Det gjorde vondere enn vanlig. Hun sier, treffer jeg ikke nå så må vi stikke i fingeren. Jeg tenkte, et prikk i fingeren er ok. Men å fylle flere glass, nei ellers takk. En liten stund med stillet. Så sier hun, si ifra om det gjør vondt. Hun vrikker litt på nålen, endelig blodkontakt. Jeg ser hun nå holder nålen oppover på skrå, støttende på fingeren. Blodet rant, men ikke fort. Heldigvis fikk hun det hun trengte.

Jeg får fort blåmerker, og føler nå at jeg ligner på en narkoman på armen.

Det tar en stund å få svar på blodprøvene så vi vandret en tur på vardesenteret. Fikk drikke en kopp kaffe og snakket med en koselig dame. Hun hadde akkurat vært igjennom både fec og taxol. Det var beroligende å få prate med en så munter dame. Som kunne meddele at hun ble litt trøtt av taxol, det var det hele. Selvfølgelig er det andre bivirkninger, som at hun mistet hår, vipper og bryn, men de regner jeg ikke som ille. Sjansen er faktisk der for å få håret tilbake på taxol, men det er ikke noe jeg egentlig bryr meg så meget med akkurat nå. Vipper og bryn er faktisk verre, for da ser man virkelig syk ut.

Tid for timen min med legen, vi ruslet til poliklinikken og anmeldte min ankomst. De lo litt av nisseluen min. Ja, det glemte jeg å nevne. Anskaffet meg nisselue for anledningen. Tenkte det kunne være min advent cellegift lue.


Et nakent menneske på God morgen Norge. Gøy kost på venterommet!

Overraskende tok det ikke lange tiden før legen var der. En hyggelig kar som jeg ikke husker navnet på, enda en av disse engangslegene.  Neppe om jeg ser han igjen. Jeg fikk besvart en mengde spørsmål: 

Vil jeg legge på meg av steroidene? Svaret hans var at litt lubben i kinnene den første tiden, men det gikk over. Jeg får det ikke konstant, kun ved kur. Så han mente det ville gå greit. Vi håper han har rett.

Kan jeg være rundt babyen til min bror etter cellegift, ønsker ikke påføre barnet noe? Han lo litt, det går helt greit å være rundt babyen. Derimot måtte jeg følge med på om hun var syk, da skulle jeg holde meg unna pga smittefare.

Immunforsvar i forhold til fec? Fec bringte immunforsvaret lengre ned. På denne kuren vil du få lavere, men ikke så lavt. Vi kom fra til siden jeg får kur hver uke vil immunforsvaret holde seg kanskje i midten konstant.

Må jeg skylle ned to ganger etter en har tisset på denne kuren? Ja, det er fortsatt lurt å gjøre.

Må jeg skifte på sengen etter 2-3 dager? Det kunne jeg se an.

Hvor lang tid tar kuren? ca. 1 time. Pluss forberedelser og skylling før og etter.

Bivirkninger? Neglene kan flise seg, bli porøse. Du kan også få problemer med nervene i armer og ben, kuren går på nervene. Du kan da oppleve prikking/nummenhet, si straks ifra så vi kan regulere dosen slik at det ikke blir et varig problem.

Hva får jeg, hva trenger jeg? Du trenger ikke kvalmestillende, det er meget få som blir dårlig på den måten. Men ha afipran liggende hjemme i tilfelle. Om det behøves, ta den tre ganger daglig. Du vil få kortison steroider og allergimedisin. Noen kan reagere allergisk, pleieren vil derfor ha medisiner i nærheten i tilfelle noe skjer. Om du reagerer vil det merkes iløpet av de første minuttene.

Idet jeg forlot kontoret sier legen, du er klar for advent ser jeg! Han lo å ga meg et vennlig smil. Så koselig at luen min sprer litt glede på avdelingen.

Jeg ser nå at det var noen teite spørsmål, og andre ting jeg kanskje skulle spurt om. Jeg hadde skrevet ned ting, men det er så mye som skjer når man er på kontoret. Annet prat, rundt hvordan man har det. Også måtte han regne ut kvadratmeteren min igjen, slik at jeg får riktig dose i forhold til høyde og vekt. Dukker det opp ting kan jeg alltids høre med pleierne, får også legetime om ønskelig. Jeg skal nemlig ikke ha time hver eneste gang nå, jeg skal heller ikke ta blodprøve hver gang.

Jeg tittet inn til pleierne og sa jeg var klar for kur. Blodprøvene mine var enda ikke kommet, så jeg måtte vente litt. Helt greit det, vi så på tv imens. En av de koselige englene i hvitt kom så å hentet meg, nå var det klart for kur. Jeg fikk en av de beste stolene, mercedes av cellegiftstoler. Jeg hadde spurt om vi kunne sitte på bakrommet siden Sigurd var med inn, men de ville ha meg i hovedrommet for å holde et ekstra øye med meg. Sigurd satte seg derfor på venterommet, men kom inn litt senere. Han fant forøvrig ut at han kan starte netflix på smart tvene deres, det klødde i fingrene hans. 

Jeg er alltid ganske pratsom av meg, spesielt når jeg er litt nervøs. Pratet og spøkte ivei. Hun fjernet stingknuten som var igjen etter veneport operasjonen, den hadde lurt meg. Var bare å vøte den for så å tørke den bort. For første gang på lenge var det noen menn der, en eldre herre og en ung. Er det bare meg, eller bruker det å være flest kvinner? Sigurd har også bemerket seg det samme. Kan være tilfeldig med hvilken dag jeg kommer på, hvem vet. Hun renset området rundt veneporten og satte nålen. Der, den var inne, da starter alvoret om litt.


Litt info om hva en kan forvente av Taxol.

Først 30 minutter skylling med saltvann. Vi ventet og ventet, deretter 30 nye minutter. Kuren min var sikkert ikke kommet, gjør ingenting uansett. Skylling er bare bra sier de kloke damene på Brystkraft. Omsider kom kuren, så merkelig, bare en pose. Pleieren hadde informert meg om at jeg ville bli søvnig av allergimedisinen, hun hadde rett. Hun så på meg og sa lattermildt, øynene dine ser veldig tunge ut nå. Hun hadde rett, de var tunge. Jeg døset litt i stolen. Tenkte for meg selv, hvordan i svarte skal jeg komme meg hjem etter kur om jeg blir så her trøtt? Sigurd kan ikke være borte fra jobb en hel dag hver uke. Han beroliget meg med at man skulle nok finne på noe. Så lo han og sa -Buss kan du ihvertfall ikke ta. Da hadde du plutselig endt opp en helt annen plass.


Trøtt i trynet! Fin kurlue?

Jeg hadde time hos legen 09.20, var ferdig med kuren ca. 13.30. Skal ikke klage, en av de kjappere rundene på UNN. Kuren var ferdig, og jeg ble koblet ifra. Bort med slangene og det dumme stativet. Har ruslet mer på do denne kuren, føltes nesten ut som jeg gjorde det konstant. Det stativet og jeg er ikke venner. Går i føttene mine, snurrer og danser på vei ut i gangen. Vikler til slangene mine, teite stativ. Jeg takker for meg, damene i hvitt svarer hadet i kor. Idet jeg skal til å gå ut døra sier ei -Du ser bra bleik ut nå Mia. Ta det med ro! Kloke ord, rett hjem på sofa med denne skrotten.

Når man kom seg hjem var det som nevnt rett i slumrestilling på sofa, der sov jeg til middagen var klar. Spiste,  og så en episode av Arrow , sov deretter videre til ca. 17.30. Hun tullet ikke når hun sa man ble trøtt. Jeg er fortsatt trøtt, men ikke like ille. Som hun sa, man må pushe seg selv litt, forsøke å holde en stabil døgnrytme. Jeg var enig, man blir faktisk trettere av å bare sitte, noen ganger må man drege den slappe ræva ut av huset. Pleieren ga meg også en obs beskjed, jeg kommer nok til å bli mer sliten. Jeg må huske på at kroppen får tøffe påkjenninger. Hun har rett der også, jeg har allerede vært mer sliten etter siste fec.

Når vi forlot sykehuset så jeg en far som holdt hånden til sin sønn. Kanskje 8-10 år. Han hadde tydelig kreft, ingen hår, lua på snei. Han hadde også munnbind på seg, mest sannsynlig ingen immunforsvar. Det stakk litt i hjertet idet man passerte. Barn bør få slippe slikt faenskap! 

Jeg kan gledelig formidle at denne kuren er barnemat til nå i forhold til fec! Litt soving på sofa når man kommer hjem kan jeg tillate. Så håper vi andre bivirkninger ikke melder sin ankomst. De fleste sier etter kur 6-8 begynner de å merke noe. Det var også godt å bare få bekreftet at jeg kan dulle med babyen til bror og hans kone. Den lille nydelige prinsessen var en god oppløfter på humøret.

Mvh

Mia 

#taxol #cellegift #advent #trøttitrynet #brystkreft #unn 

8 kommentarer
    1. Jeg har fått taxol, og jeg har fått merke bivirkninger !!!!
      Håret gikk, vippene gikk – de er kommet tilbake.
      Skulle ha 9 kurer, måtte stoppe etter 5. Har mistet følelsen i hender og bein. Får stadige kramper
      i legger, kan ikke kjenne tærne, vann i ankler.Er helt avhengigav hjelp ellers faller jeg.
      Hendene kan jeg se, men jeg kan ikke gripe noe for følelsen er helt borte. Har store problemer med å skrive. Har et bånd som strammer under bysten, pustevansker. Fikk store munnsår måtte operere for å få bort betennelsen. Og mye mer.
      Dette startet i mai 2015 og fremdeles er de ikke sikker på hva som skjer. Alle sier det tar tid,ja det tar tid. Imellomtiden sitter jeg her og kan ingenting gjøre. Har hatt flere cellekurer. Denne skulle være enkel. HA !!!

    2. IMJ: Uff, så leit å høre IMJ. Du har virkelig fått kjenne Taxol bivirkningene forstår jeg. Det er nok som de sier, man kan ikke måle bivirkningene etter hverandre, vi reagerer så forskjellig.

      For meg var Taxol en annen verden enn FEC. Jeg sov ikke en uke, jeg hadde matlyst, ikke kvalm. Ja, du forstår nok, siden du har hatt den. Men jeg fikk lav energi, blodverdiene klarte ikke holde seg oppe. På kur nummer 9 fikk jeg beskjed om at jeg enten måtte stoppe, eller redusere. Valgte å redusere dosen. Klarte å komme meg igjennom alle 12, men var ganske redusert på slutten. Heldigvis fikk jeg ikke noe større nevropati, slik du beskriver.

      Jeg sa til onkologen at jeg målte nevropatien i håndarbeid, kunne jeg brodere eller hekle, så var jeg fornøyd.

      Håper dine plager blir bedre med tiden. For det er nok dessverre det eneste man kan si at må til, tid og atter tid 🙁 Sender deg mange gode tanker og klemmer <3 Nyt de gode dagene!

    3. Ja som deg har jeg lav energi, men jeg står på alt jeg n for å opparbeide muskler og styrke igjen, s
      Sulten er jeg hele tiden selv midt på natten må jeg ha mat,
      Jeg syr bunader – 20 i året og nå i september skulle 3 konfirmanter ha, men det m jeg overlate til en annen.
      Jeg er oså på prednisolon – de mente det var lungebetennelse – pusten kommer seg – men alle nerver og muskler i brystet har nok også fått seg trøkk.
      Så takk for alle gode tanker – det blir sikkert bedre til våren !

    4. Hei. Jeg går nå på taxol. Kur 16 neste uke. Sliter mest med bivirkning som kvalme. Knasker zofran og afipran ca to t tre dager i mnd. Ellers så merker jeg prikking i fingre. Den er lettere en fec ja men gud kor sliten og trøtt. Jeg sovner bestandig under kur. Klarer ikke å holde meg våken. Lykke til vidre.
      Klem fra heidi

    5. Takk for at du deler denne opplevelsen. Jeg skal i gang med taxol om noen uker – etter fire runder med den andre typen(to typer) cellegift. Så skal brystet opereres bort. Men fint å lese hvordan det kan være med taxol. Lykke til videre! Du skriver også veldig godt! Marianne

    6. Hei!
      Jeg er nå ferdig med EC-90, 4stk, og skal ha Taxol fra 1.juni. Sies at den kuren er litt lettere men med andre typer bivirkninger. Men, men so far so good!!
      Fint å lese litt om hva jeg har i vente og håper klarer litt håndarbeid utover sommeren.
      Mvh Randi

      1. Hei Randi, beklager for sent svar. Så herlig å lese at du snart er ferdig med EC-90! Taxol er absolutt mye lettere enn EC, men som med alt annet reagerer folk forskjellig. Vær obs på endringer i fingre og tær, vær åpen og ærlig med onkologen/sykepleiere om bivirkninger skulle oppstå <3 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg